’Veel meer asfalt nodig rond hoofdstad’ (Trouw)
door Hans Marijnissen (Trouw, dit is een ander bericht, iets waar we wat aan hebben?
Ben Immers de Verkeersexpert bewijst hier immers datgene dat de AGG al jaren lang zegt.
)
Verkeersexpert Ben Immers pleit voor een drastische aanpak van de files rond
Amsterdam. Alleen verbreding van het hele snelwegnetwerk en scheiding van de
verkeersstromen kunnen een einde maken aan de files.
Hij reed vorige maand nog over zeven stroken richting Los Angeles. Ging prima,
en dat kan hier natuurlijk ook, zegt Ben Immers, werkzaam bij de afdeling
Mobiliteit en Logistiek van onderzoeksinstituut TNO. Maar dan moet de Nederlandse
overheid wel hele snelwegen verbreden en geen stukjes. Anders ontstaan bij de
versmallingen verderop nieuwe files. Verbreding werkt alleen bij een compleet
snelwegennet, met een onderliggend wegennet dat voldoende capaciteit heeft
om het verkeer aan en af te voeren.
Zover is Nederland nog lang niet, zegt Immers, die tevens hoogleraar verkeer en
infrastructuur is in Leuven. Zelfs in het denken niet. „In principe is wegverbreding
tot zes à zeven stroken een goede oplossing. Al zou ik de stroken wel verdelen
in twee keer drie stroken met een berm of vangrail daartussen. Met zo’n scheiding
is er tot 40 procent minder hinder als zich op een van de banen een ongeval
voordoet.”
Nog meer winst ontstaat volgens de hoogleraar als de verkeersstromen ook worden
’ontvlecht’. „We zouden op de brede trajecten moeten kiezen voor zogenaamde
’stroomwegen’, die van stad naar stad voeren,(de A6-A9
ten zuiden van Amsterdam dus AGG) met ernaast driebaansstroken met afslagen.
Je krijgt daardoor een veel betere doorstroming. Op- en afritten leiden immers
tot files. Op mijn advies heeft zo’n ontvlechting van verkeersstromen al
plaatsgevonden bij de Rotterdamse Van Brienenoordbrug en aan de zuidkant van Utrecht.
De files zijn daardoor afgenomen.” Ook verbreding van de A6-A9 is volgens
Immers goed mogelijk. Alleen de knooppunten zorgen voor problemen. Sommige
zijn zo gecompliceerd, dat geheel nieuwe verkeerspleinen moeten worden aangelegd.
En die vreten ruimte.
Immers: „Knooppunt Muiderberg bij Naarden zal wel gaan. Hetzelfde geldt voor het
knooppunt Diemen bij Amsterdam. Knooppunt Watergraafsmeer aan de Amsterdamse
rondweg A10 is al lastiger, en richting Schiphol is Holendrecht een complete
spaghetti. Ook knooppunt Amstel is daar uitermate ingewikkeld, en Badhoevedorp
zou je minstens moeten uitbouwen tot een soort Haags prins Clausplein. Maar daar
hoor je ze in de kabinetsplannen niet over.” En dat is, zoals gezegd, het grootste
bezwaar van Immers. Want verbreding van alleen stukjes snelweg is geen oplossing.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de A4 richting Den Haag, zegt hij. Die is voor een
deel verbreed, maar eindigt weer in twee baantjes: daar begint een nieuwe file.
De Nederlandse politiek is bij de A4 blijven hangen in een ’knelpuntenbenadering’,
vindt Immers. En dat dreigt nu bij de A6-A9 opnieuw te gebeuren.
„We moeten onderkennen dat de regio Amsterdam met Schiphol, de Zuid-as en de
bedrijven in Zuidoost van nationaal belang is, en dat dit gebied dus goed bereikbaar
moet zijn. Dat heeft als consequentie dat in deze hele regio de snelwegen verbreed
moeten worden, dus geen stukjes – er is een integrale aanpak nodig. En dat kan niet
op een koopje, waar het kabinet nu op uit is.”
Hulde aan Trouw, Ben Immers en Hans Marijnissen, dit is nieuws in optima forma. Een
waarschuwing is wel op zijn plaats, we willen niet nog meer asfalt!!! Wel meer en
beter OV en dat hebben ze in Los Angeles niet.
Terug
|