Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     

’Veel meer asfalt nodig rond hoofdstad’ (Trouw)

door Hans Marijnissen (Trouw, dit is een ander bericht, iets waar we wat aan hebben? Ben Immers de Verkeersexpert bewijst hier immers datgene dat de AGG al jaren lang zegt. )

Verkeersexpert Ben Immers pleit voor een drastische aanpak van de files rond Amsterdam. Alleen verbreding van het hele snelwegnetwerk en scheiding van de verkeersstromen kunnen een einde maken aan de files.
Hij reed vorige maand nog over zeven stroken richting Los Angeles. Ging prima, en dat kan hier natuurlijk ook, zegt Ben Immers, werkzaam bij de afdeling Mobiliteit en Logistiek van onderzoeksinstituut TNO. Maar dan moet de Nederlandse overheid wel hele snelwegen verbreden en geen stukjes. Anders ontstaan bij de versmallingen verderop nieuwe files. Verbreding werkt alleen bij een compleet snelwegennet, met een onderliggend wegennet dat voldoende capaciteit heeft om het verkeer aan en af te voeren.

Zover is Nederland nog lang niet, zegt Immers, die tevens hoogleraar verkeer en infrastructuur is in Leuven. Zelfs in het denken niet. „In principe is wegverbreding tot zes à zeven stroken een goede oplossing. Al zou ik de stroken wel verdelen in twee keer drie stroken met een berm of vangrail daartussen. Met zo’n scheiding is er tot 40 procent minder hinder als zich op een van de banen een ongeval voordoet.”

Nog meer winst ontstaat volgens de hoogleraar als de verkeersstromen ook worden ’ontvlecht’. „We zouden op de brede trajecten moeten kiezen voor zogenaamde ’stroomwegen’, die van stad naar stad voeren,(de A6-A9 ten zuiden van Amsterdam dus AGG) met ernaast driebaansstroken met afslagen. Je krijgt daardoor een veel betere doorstroming. Op- en afritten leiden immers tot files. Op mijn advies heeft zo’n ontvlechting van verkeersstromen al plaatsgevonden bij de Rotterdamse Van Brienenoordbrug en aan de zuidkant van Utrecht. De files zijn daardoor afgenomen.” Ook verbreding van de A6-A9 is volgens Immers goed mogelijk. Alleen de knooppunten zorgen voor problemen. Sommige zijn zo gecompliceerd, dat geheel nieuwe verkeerspleinen moeten worden aangelegd. En die vreten ruimte.

Immers: „Knooppunt Muiderberg bij Naarden zal wel gaan. Hetzelfde geldt voor het knooppunt Diemen bij Amsterdam. Knooppunt Watergraafsmeer aan de Amsterdamse rondweg A10 is al lastiger, en richting Schiphol is Holendrecht een complete spaghetti. Ook knooppunt Amstel is daar uitermate ingewikkeld, en Badhoevedorp zou je minstens moeten uitbouwen tot een soort Haags prins Clausplein. Maar daar hoor je ze in de kabinetsplannen niet over.” En dat is, zoals gezegd, het grootste bezwaar van Immers. Want verbreding van alleen stukjes snelweg is geen oplossing.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de A4 richting Den Haag, zegt hij. Die is voor een deel verbreed, maar eindigt weer in twee baantjes: daar begint een nieuwe file. De Nederlandse politiek is bij de A4 blijven hangen in een ’knelpuntenbenadering’, vindt Immers. En dat dreigt nu bij de A6-A9 opnieuw te gebeuren.

„We moeten onderkennen dat de regio Amsterdam met Schiphol, de Zuid-as en de bedrijven in Zuidoost van nationaal belang is, en dat dit gebied dus goed bereikbaar moet zijn. Dat heeft als consequentie dat in deze hele regio de snelwegen verbreed moeten worden, dus geen stukjes – er is een integrale aanpak nodig. En dat kan niet op een koopje, waar het kabinet nu op uit is.”

Hulde aan Trouw, Ben Immers en Hans Marijnissen, dit is nieuws in optima forma. Een waarschuwing is wel op zijn plaats, we willen niet nog meer asfalt!!! Wel meer en beter OV en dat hebben ze in Los Angeles niet.

Terug



Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm