Besluit A6-A9 halfbakken (Reformatorisch Dagblad)
DEN HAAG - Het kabinet is overstelpt met kritiek op het besluit om vernieuwing van de snelweg A9 vooruit te schuiven. De gemeente Amsterdam spreekt van een „halfbakken” besluit.
Het kabinet nam vrijdag een definitief besluit over de aanpak van de files tussen Amsterdam, Schiphol en Almere. Bij de knelpunten op de A6, de A1 en de A10 wordt de weg verbreed. Met betrekking tot de A9, de Gaasperdammerweg, door Amsterdam-Zuidoost moet volgens de regering eerst nog nader onderzoek en overleg met de regio plaatshebben.
Volgens verkeersminister Peijs is het de bedoeling met de regio „te kijken naar de invulling en de financiering” van een nieuwe A9. Haar collega Zalm van Financiën zei dat er gestudeerd moet worden op de maatschappelijke kosten en baten van het aanpakken van de A9. „Vooropstaat dat aangetoond moet worden dat het echt iets oplevert.”
De plannen voor de A9 behelzen verbreding, verdieping en gedeeltelijke overkapping, wat ruim een miljard zou kosten. De bestaande drukke weg loopt door een woonwijk.
Zalm wil dat de gemeente Amsterdam meebetaalt. „Het is een belangrijk, lokaal leefbaarheidsprobleem. We gaan kijken of Amsterdam zelf de buidel kan trekken.”
De gemeente Amsterdam is ontevreden over het kabinetsbesluit. Vooral het uitstel van de vernieuwing van de A9 zint het stadbestuur niet. „Ze hebben niet doorgepakt. Er zijn al meters aan onderzoeken over dit onderwerp. Dat is het probleem niet, het probleem is besluiten. Daar worstelen ze al jaren mee op dit punt”, aldus verantwoordelijk wethouder Herrema.
De wethouder maakt zich nog het meest boos over de woorden van minister Zalm van Financiën dat de overlast voor de bewoners langs de A9 een lokaal probleem is. „Het Rijk heeft ons gevraagd te groeien in de regio, met maar liefst 150.000 woningen. Het is niet voor ons plezier dat de files daardoor langer worden. We zijn bereid te groeien, maar dan moet het Rijk ook de consequenties aanvaarden.”
Grootste oppositiepartij PvdA spreekt van „een gemiste kans, een non-besluit.” Volgens PvdA-Kamerlid Verdaas is het een openeinderegeling die geen duidelijkheid geeft aan de inwoners van Amsterdam-Zuidoost en Amstelveen. Het kabinetsbesluit is naar zijn mening vooral bedoeld om de ministers Peijs en Zalm gezichtsverlies te besparen.
GroenLinks en SP vinden dat het kabinet moet inzetten op het openbaar vervoer. De SP heeft ook kritiek op de PvdA. „Het komt haar goed uit dat dit kabinet een beslissing neemt, zodat ze daar zelf na 22 november de vingers niet aan hoeft te branden. Opeens zwijgt ze over de afspraak om vóór de verkiezingen geen belangrijke beslissingen meer te nemen”, aldus SP-Kamerlid Gerkens.
Ook werkgeversorganisatie VNO-NCW West is ontevreden over het kabinetsbesluit. Het geeft volgens VNO-NCW geen duidelijkheid over een volwaardige verkeersoplossing voor de corridor door te kiezen voor nieuwe studies over de noodzaak van vernieuwing en de financiering van de A9. Directeur Mooren: „Het is niet meer dan een voorlopig besluit met een hoog politiek compromisgehalte, niet kordaat en niet volwaardig, en leidend tot overbodige studies en discussies.”
Terug
|