Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     

GroenLinks heeft gisteren een plan gelanceerd als alternatief voor de stroomlijnverbinding. Bijgaand dit plan, dat voorziet is een snelle OV verbinding tussen Almere en de Bollenstreek. Wij proberen dit voor de verkiezingen op de agenda te krijgen en ook de grote partijen te dwingen zicht uit te spreken voor of tegen zo'n OV alternatief (en dus voor of tegen de verbreding van de Gaasperdammerweg).
De motie van GroenLinks en de SP dat de luchtkwaliteit in de omgeving van de Gaasperdammerweg niet mag verslechtere werd door alle grote parijen, incl CDA, VVD en PvdA weggestemd.


Noot van de AGG redactie: U weet wat u moet kiezen, een partij die toekomstgericht denkt, maar niet altijd nadenkt over het feit dat een groene streep over huizen en woonwijken heenloopt. Het is altijd nog beter dan de dommertjes van de "Gaat u maar rustig slapen", mentaliteit. In de onderstaande informatie mis ik nog de kans die Nederland heeft om de CO2 uitstoot te verminderen en een waardige toekomst voor onze kinderen op te bouwen. Ik zou toch graag bij een regering zitten waarvan onze (klein)kinderen over 50 jaar zouden zeggen;

"In 2006 heeft onze regering een ommekeer in het denken teweeg gebracht, ze hebben toen al voorzien wat er nu gebeurt en tijdig werk en woonlocaties overgebracht naar het Oosten van het land. Bij de zware overstromingen van 2043 die het gevolg waren van de dijkdoorbraak bij Haarlemmerliede konden de inwoners van Amsterdam via de hogergelegen dijklichamen van A10 en A9 via de A2 en de dubbele treinsporen door het Naardermeer vluchten naar het veilige oosten van het land......"

Overigens is niet iedereen gelukkig met de groene flitstrein en begrijpelijk. De bewoners van IJburg en Diemen zien de rode flits iedere 4 minuten niet echt zitten, lees Xandra's IJburglog er maar eens op na

DE GROENE FLITSTREIN, De toekomst van het OV tussen Almere en Schiphol

De groene Flitstrein

GroenLinks introduceert het concept van de Groene Flitstrein. Deze snelle lighttrain is hét antwoord van GroenLinks op het vervoersprobleem in de regio Almere-Amsterdam-Schiphol. Het kabinet Balkenende investeert 4 miljard euro in asfalt in deze regio. Mede onder druk van GroenLinks en bewoners is het gevaar van een snelweg langs het Naardermeer voorlopig afgewend. GroenLinks vindt dat alle ander asfalt-varianten evenmin een oplossing bieden - en handen vol geld kosten. Meer asfalt betekent ook meer verkeer, meer file, meer luchtvervuiling, meer klimaatverandering. GroenLinks wil de 4 miljard voor de regio inzetten voor snel, frequent en hoogwaardig openbaar vervoer. Alleen als we kiezen voor snel OV, in combinatie met de invoering van rekening rijden, kunnen we de files in de regio in sneltreinvaart oplossen.

Figuur 1: schets van het tracé van de Groene Flitstrein

Voordelen van de Groene Flitstrein

De Groene Flitstrein kan voor het zelfde geld worden aangelegd als de asfaltalternatieven. Dit heeft een aantal voordelen:
• De Groene Flitstrein heeft een zeer grote capaciteit: per uur kunnen 25 à 30.000 reizigers worden vervoerd.
• De Groene Flitstrein gaat met een zeer hoge frequentie rijden: om de 4 à 5 minuten vertrekt er een trein. Dit kan door snelle en langzame treinen van elkaar te scheiden.
• De Groene Flitstrein is een belangrijke eerste stap naar een volledig ‘Rondje Randstad’
• De Groene Flitsttrein is relatief voordelig, omdat voor behoorlijk deel gebruik wordt gemaakt van bestaand spoor.
• De Groene Flitstrein zorgt ervoor dat nieuwe VINEX-locaties meteen een hoogwaardige OV-ontsluiting krijgen. Er komen 18 haltes tussen Almere en de Bollenstreek
• De Groene Flitstrein is in een flits gebouwd: de trein is realiseerbaar in 5 jaar

Om hoeveel reizigers gaat het?

Over de A6 van Almere naar Amsterdam rijden nu 103.000 auto’s per dag. Als er niets wordt gedaan, zijn dit er in 2020 maar liefst 156.000. Wordt er gekozen voor nieuw asfalt, dan rijden er in 2020 dagelijks 185.000 auto's. Over de A9 aan de zuidkant van Amsterdam rijden nu 128.000 auto’s per dag. In 2020 zullen dit er 156.000 zijn bij het ‘nulalternatief’ of 154.000 in het verbindingsalternatief (incl. beprijzen).
GroenLinks kiest voor een light-train. Dit concept is vergelijkbaar met de RER in Parijs. Het is de meest effectieve vervoerder van passagiers. Met de Groene Flitstrein kunnen per uur maar liefst 25 à 30.000 reizigers worden vervoerd. Met deze capaciteit is de Groene Flitstrein een volwaardig alternatief. De verwachte groei in aantal reizigers tot 2020 kan er volledig mee worden opgevangen. Daarbovenop is er voldoende capaciteit om automobilisten die overgaan op reizen per trein te kunnen vervoeren. Zo kan net als in stedelijke regio's als Stockholm, Tokyo en Parijs bereikt worden dat een grote meerderheid van de reizigers (tot 80%) met het openbaar vervoer reist.

Alternatieven en standpunten andere partijen

CDA, PvdA en VVD koersen af op het zogenaamde stroomlijnalternatief. Dit houdt in dat de snelwegen tussen Almere en Amsterdam verregaand worden verbreed. Onder meer bij de A9-Gaasperdammerweg door Amsterdam-ZO. De omwonenden van deze snelweg hebben daar nu al te lijden onder de slechte luchtkwaliteit. Dat zal in het stroomlijnalternatief nog verergeren. Het is veelzeggend dat zowel PvdA als VVD tegen een onlangs door GroenLinks en SP ingediende motie stemde, waarin het kabinet gevraagd werd te waarborgen dat de verbreding van de A9 geen verslechtering van de luchtkwaliteit mag opleveren. Alleen met zeer dure maatregelen kan de wegverbreding plaatsvinden zonder groeiende overlast voor bewoners. Deze kosten worden voorlopig bij de gemeente Amsterdam neergelegd. Overigens zal volgens de studies van het ministerie het stroomlijnalternatief, net zoals het verbindingsalternatief, leiden tot een afname in het OV-gebruik van 1 tot 3 %.

Wat kosten de verschillende alternatieven?

Stroomlijnalternatief (wegverbreding, A9 verdiept): 3,4 miljard euro
Verbindingsalternatief (tunnel langs Naardermeer): 4,1 miljard
Groene Flitstrein: 4 miljard
waarvan: tracé Almere – A’dam Zuid 2 – 2,5 miljard
waarvan: tracé A’dam Zuid – Hoofddorp 1 miljard
waarvan: tracé Hoofddorp – Bollenstreek 0,5 miljard


Hoe gaat het spoorboekje van de Groene Flitstrein eruit zien?

Plaats Tijd Tijd Tijd Tijd Tijd
Almere Hout 7.56 8.00 8.04 8.08 8.12
Almere 8.00 8.04 8.08 8.12 8.16
IJburg 8.11  8.15 8.19 8.23 8.27
Diemen 8.16 8.20 8.24 8.28 8.32
A’dam Zuid WTC   8.21 8.25 8.29 8.33 8.37
Schiphol 8.31 8.35 8.39 8.43 8.47
Hoofddorp 8.36 8.40 8.44 8.48 8.52
Hillegom 8.41 8.45 8.49 8.53 8.57

Met de Groene Flitstrein duurt een treinreis van Almere naar Amsterdam 18 à 25
minuten. De groene flitstrein kan zowel via de route Hollandse brug, als via de IJ-meerverbinding aangelegd worden, de laatste optie is iets sneller. Ter vergelijking: als er niet wordt geïnvesteerd in vervoer doe je er met de auto 39 minuten over, met het stroomlijnalternatief 35 minuten.

GROENLINKS, 8 NOVEMBER 2006.




Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm