GroenLinks heeft gisteren
een plan gelanceerd als alternatief voor de stroomlijnverbinding.
Bijgaand dit plan, dat voorziet is een snelle OV verbinding tussen
Almere en de Bollenstreek. Wij proberen dit voor de verkiezingen op de
agenda te krijgen en ook de grote partijen te dwingen zicht uit te
spreken voor of tegen zo'n OV alternatief (en dus voor of tegen de
verbreding van de Gaasperdammerweg).
De motie van GroenLinks en de SP dat de
luchtkwaliteit in de omgeving van de Gaasperdammerweg niet mag
verslechtere werd door alle grote parijen, incl CDA, VVD en
PvdA weggestemd.
Noot van de AGG redactie: U weet wat u moet kiezen, een partij die toekomstgericht denkt,
maar niet altijd nadenkt over het feit dat een groene streep over huizen en woonwijken heenloopt.
Het is altijd nog beter dan de dommertjes van de "Gaat u maar rustig slapen", mentaliteit. In de onderstaande
informatie mis ik nog de kans die Nederland heeft om de CO2 uitstoot te verminderen en
een waardige toekomst voor onze kinderen op te bouwen. Ik zou toch graag bij een regering zitten waarvan
onze (klein)kinderen over 50 jaar zouden zeggen;
"In 2006 heeft onze regering een
ommekeer in het denken teweeg gebracht, ze hebben toen al voorzien wat er nu gebeurt en
tijdig werk en woonlocaties overgebracht naar het Oosten van het land. Bij de zware overstromingen van 2043
die het gevolg waren van de dijkdoorbraak bij Haarlemmerliede konden de inwoners van Amsterdam via de hogergelegen
dijklichamen van A10 en A9 via de A2 en de dubbele treinsporen door het Naardermeer vluchten naar het veilige oosten van het land......"
Overigens is niet iedereen gelukkig met de groene flitstrein en begrijpelijk.
De bewoners van IJburg en Diemen zien de rode flits iedere 4 minuten niet echt zitten,
lees Xandra's IJburglog er maar eens op na
DE GROENE FLITSTREIN, De toekomst van het OV tussen Almere en Schiphol
De groene Flitstrein
GroenLinks introduceert het concept van de Groene Flitstrein. Deze snelle lighttrain is
hét antwoord van GroenLinks op het vervoersprobleem in de regio Almere-Amsterdam-Schiphol.
Het kabinet Balkenende investeert 4 miljard euro in asfalt in deze regio. Mede
onder druk van GroenLinks en bewoners is het gevaar van een snelweg langs het
Naardermeer voorlopig afgewend. GroenLinks vindt dat alle ander asfalt-varianten
evenmin een oplossing bieden - en handen vol geld kosten. Meer asfalt betekent ook
meer verkeer, meer file, meer luchtvervuiling, meer klimaatverandering. GroenLinks wil
de 4 miljard voor de regio inzetten voor snel, frequent en hoogwaardig openbaar
vervoer. Alleen als we kiezen voor snel OV, in combinatie met de invoering van
rekening rijden, kunnen we de files in de regio in sneltreinvaart oplossen.
Figuur 1: schets van het tracé van de Groene Flitstrein
Voordelen van de Groene Flitstrein
De Groene Flitstrein kan voor het zelfde geld worden aangelegd als de
asfaltalternatieven. Dit heeft een aantal voordelen:
• De Groene Flitstrein heeft een zeer grote capaciteit: per uur kunnen 25 à 30.000
reizigers worden vervoerd.
• De Groene Flitstrein gaat met een zeer hoge frequentie rijden: om de 4 à 5
minuten vertrekt er een trein. Dit kan door snelle en langzame treinen van
elkaar te scheiden.
• De Groene Flitstrein is een belangrijke eerste stap naar een volledig ‘Rondje
Randstad’
• De Groene Flitsttrein is relatief voordelig, omdat voor behoorlijk deel gebruik
wordt gemaakt van bestaand spoor.
• De Groene Flitstrein zorgt ervoor dat nieuwe VINEX-locaties meteen een
hoogwaardige OV-ontsluiting krijgen. Er komen 18 haltes tussen Almere en de
Bollenstreek
• De Groene Flitstrein is in een flits gebouwd: de trein is realiseerbaar in 5 jaar
Om hoeveel reizigers gaat het?
Over de A6 van Almere naar Amsterdam rijden nu 103.000 auto’s per dag. Als er niets
wordt gedaan, zijn dit er in 2020 maar liefst 156.000. Wordt er gekozen voor nieuw
asfalt, dan rijden er in 2020 dagelijks 185.000 auto's. Over de A9 aan de zuidkant van
Amsterdam rijden nu 128.000 auto’s per dag. In 2020 zullen dit er 156.000 zijn bij het
‘nulalternatief’ of 154.000 in het verbindingsalternatief (incl. beprijzen).
GroenLinks kiest voor een light-train. Dit concept is vergelijkbaar met de RER in
Parijs. Het is de meest effectieve vervoerder van passagiers. Met de Groene Flitstrein
kunnen per uur maar liefst 25 à 30.000 reizigers worden vervoerd. Met deze capaciteit
is de Groene Flitstrein een volwaardig alternatief. De verwachte groei in aantal reizigers
tot 2020 kan er volledig mee worden opgevangen. Daarbovenop is er voldoende
capaciteit om automobilisten die overgaan op reizen per trein te kunnen vervoeren. Zo
kan net als in stedelijke regio's als Stockholm, Tokyo en Parijs bereikt worden dat een
grote meerderheid van de reizigers (tot 80%) met het openbaar vervoer reist.
Alternatieven en standpunten andere partijen
CDA, PvdA en VVD koersen af op het zogenaamde stroomlijnalternatief. Dit houdt in dat
de snelwegen tussen Almere en Amsterdam verregaand worden verbreed. Onder meer
bij de A9-Gaasperdammerweg door Amsterdam-ZO. De omwonenden van deze snelweg
hebben daar nu al te lijden onder de slechte luchtkwaliteit. Dat zal in het
stroomlijnalternatief nog verergeren. Het is veelzeggend dat zowel PvdA als VVD tegen
een onlangs door GroenLinks en SP ingediende motie stemde, waarin het kabinet
gevraagd werd te waarborgen dat de verbreding van de A9 geen verslechtering van de
luchtkwaliteit mag opleveren. Alleen met zeer dure maatregelen kan de wegverbreding
plaatsvinden zonder groeiende overlast voor bewoners. Deze kosten worden voorlopig
bij de gemeente Amsterdam neergelegd. Overigens zal volgens de studies van het
ministerie het stroomlijnalternatief, net zoals het verbindingsalternatief, leiden tot een
afname in het OV-gebruik van 1 tot 3 %.
Wat kosten de verschillende alternatieven?
Stroomlijnalternatief (wegverbreding, A9 verdiept): |
3,4 miljard euro |
Verbindingsalternatief (tunnel langs Naardermeer): |
4,1 miljard |
Groene Flitstrein: |
4 miljard |
waarvan: tracé Almere – A’dam Zuid |
2 – 2,5 miljard |
waarvan: tracé A’dam Zuid – Hoofddorp |
1 miljard |
waarvan: tracé Hoofddorp – Bollenstreek |
0,5 miljard |
Hoe gaat het spoorboekje van de Groene Flitstrein eruit zien?
Plaats | Tijd Tijd Tijd Tijd Tijd |
Almere Hout | 7.56 8.00 8.04 8.08 8.12 |
Almere | 8.00 8.04 8.08 8.12 8.16 |
IJburg | 8.11 8.15 8.19 8.23 8.27 |
Diemen | 8.16 8.20 8.24 8.28 8.32 |
A’dam Zuid WTC | 8.21 8.25 8.29 8.33 8.37 |
Schiphol | 8.31 8.35 8.39 8.43 8.47 |
Hoofddorp | 8.36 8.40 8.44 8.48 8.52 |
Hillegom | 8.41 8.45 8.49 8.53 8.57 |
Met de Groene Flitstrein duurt een treinreis van Almere naar Amsterdam 18 à 25
minuten. De groene flitstrein kan zowel via de route Hollandse brug, als via de IJ-meerverbinding
aangelegd worden, de laatste optie is iets sneller. Ter vergelijking: als
er niet wordt geïnvesteerd in vervoer doe je er met de auto 39 minuten over, met het
stroomlijnalternatief 35 minuten.
GROENLINKS, 8 NOVEMBER 2006.
|
|