PvdA en VVD willen investeren in wegen
DEN HAAG 14 november 2006
Na de VVD kwam ook de PvdA dinsdag met plannen om files aan te pakken.
Trekken de liberalen 2 miljard uit voor extra asfalt en snelle rijstroken,
de sociaaldemocraten verdelen een miljard over knelpunten in het wegennet en
verbeteringen in het openbaar vervoer.
VVD-lijsttrekker Mark Rutte wil meer asfalt op de verkeersslagaders A1, A2 en A4/A16,
dubbeldekswegen en aparte rijstroken zonder afslagen tussen de grote steden en
richting het buitenland.
Prachtige berichten voor de asfaltjunkies en voor de actievoerders weer werk aan de winkel, wat zijn
dat voor idioten die dat bedenken. De VVD maakt het echt te bont en dat valt Peijs ook
gelukkig op. De PvdA begrijpt dat te veel inzetten op het asfalt ook weer stemmen gaat kosten
en het CDA pakt het milieu er nog maar eens bij.
Ach ja en zo'n dubbeldeksweg heeft ook wel weer uitdagingen voor de echte
aktievoerders onder ons.......
Desnoods dubbeldekswegen
PvdA-Kamerlid Sharon Dijksma stelt voor een half miljard te steken in onder meer
de A1, de A2 en een aantal regionale wegen. Daarnaast wil de PvdA eenzelfde bedrag
voor het openbaar vervoer. Dat gaat om onder meer 100 miljoen voor een forensentrein
tussen Almere en Schiphol.
Ook wil de PvdA bezuinigingen op stads- en streekvervoer terugdraaien.
Brabant moet aansluiting op het NS-nachtnet krijgen en voor mbo-leerlingen moet
het openbaar vervoer gratis worden.
Volgens CDA-minister van Verkeer Karla Peijs is de 2 miljard euro extra die de
VVD de komende vier jaar ervoor uittrekt veel te weinig. Verder houdt de VVD
geen rekening met de strenge regels voor de luchtkwaliteit.
Zij ziet wel iets in verhoging van de maximumsnelheid van 120 naar 130 kilometer,
zoals Rutte bepleit. Maar auto's dienen dan eerst veel stiller en schoner te zijn,
anders komen er problemen met de strenge regels voor luchtkwaliteit en geluidshinder.
GroenLinks is vierkant tegen de VVD-plannen. De
partij van Femke Halsema voorziet
een levensbedreigende, explosieve stijging van de uitstoot van CO2 en fijnstof.
Maar de VVD zal op milieugrenzen stuiten. „Mark Rutte weet dit, maar vindt een
populistische pro-autopositie aantrekkelijker dan respect voor milieuregels.”
De ANWB staat niet alleen te juichen. Er is meer nodig dan alleen asfalt draaien,
aldus een woordvoerder. Ontvlechten van lokaal en doorgaand verkeer is een goed
idee, „maar dan behoeft het onderliggende wegennet nog veel meer aandacht”.
De automobilistenclub zit verder niet te wachten op een maxiumsnelheid van 130
kilometer. „Met de huidige drukte is het al mooi als je 120 kilometer kan rijden.”
|
|