Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     

Protest bij de noordvleugel conferentie

Demonstratie voor het Hilton Hotel in Amsterdam


Kijk voor film en geluidsfragmenten op
de site van radiotv noordholland

De AGG heeft op donderdagmorgen 16 november samen met
Milieudefensie en een afvaardiging uit Amstelveen
gedemonstreerd voor de topconferentie van de
Noordvleugel.
Het zou ook gaan over het lot van de Gaasperdammerweg.
De omwonenden van de snelweg A9 waren hiervoor niet
uitgenodigd, zodat we maar de vrijheid hebben genomen
om de conferentiegangers bij binnenkomst op de hoogte
te brengen van ons bestaan en van onze gedachten in de
vorm van een persbericht en een uitvoeriger boodschap
met het oog op de toekomst.




Aan de deelnemers van de topconferentie Noordvleugel

Een bijdrage van de omwonenden uit het stroomgebied van de Gaasperdammerweg

Omdat we al vanaf 1982 steeds meer, dag en nacht, overlast ondervinden van deze weg vragen we uw aandacht voor deze boodschap.

Een beetje geschiedenis: in 1885 (121 jaar geleden) reed de allereerste auto en zag de ' homo sapiens automobilis' het levenslicht. Deze toch wel 'geslaagde mutatie' is de wereld gaan bezien vanuit de auto achter zijn/haar eigen stuur en heeft de wereld, waarin we leven, ingrijpend veranderd.
1923	   30.000 auto's. Super de luxe vervoer was het toen nog.
1960	  750.000         Een auto heette nog een luxe wagen
1965	1.500.000
1970	2.750.000
1977	4.000.000
1985	5.000.000
1994	6.200.000         De luxe is gemeengoed geworden
2006 	7.000.000         Meer dan 7 miljoen.  Eind vorige eeuw 
			     verwachtte men dat dit aantal pas in 2010 
			     bereikt zou worden. 
Deze 'mutatie' van de homo sapiens sapiens is nu zo dominant geworden dat hij/zij de wereld met alles wat erop leeft, als vanzelfsprekend ondergeschikt beschouwt. Hoewel de automobiel een prachtige uitvinding is en blijft, loopt hij nu vast in zijn eigen succes. Autorijden in de spits is een vorm van massaal individueel vervoer en een energieverslindende, inefficiënte luxe die de lucht hier in de Noordvleugel en elders vervuilt en door de extra CO 2 uitstoot de aarde mee opwarmt. De bezetting van de auto in de spits is nog minder dan 30%, terwijl met een belading van 40% er volgens onderzoeken geen files ontstaan. Het is bovendien een gegeven dat meer asfalt meer auto's oproept. Zijn meer dan 7 miljoen auto's in Nederland nog niet genoeg?

Onze gezondheid en de kwaliteit van onze leefomgeving wordt aangetast door de permanente geluidsoverlast en de doorgaande vervuiling van de lucht. Door ons energieverbruik, ons ruimtegebruik en onze manier van leven worden we als mensen een bedreiging voor de wereld waarop we mogen leven.

Het is een heel 'ongemakkelijke waarheid' (Al Gore) in een samenleving die deze verspillende levensstijl als vanzelfsprekend beschouwt. Het recente rapport van de Britse regering over de opwarming van de aarde door het huidige energieverbruik onderstreept dit nog eens. De Noordvleugel ligt al onder de zeespiegel!

Het fileleed kan bezien worden als een overduidelijk signaal dat er iets fundamenteel fout zit. Maar dit symptoom dreigt weer genegeerd te worden door de fixatie op meer asfalt zoals uit de recente beslissingen van Den Haag blijkt. Hoe ligt het op deze 'top'conferentie? Tegen deze achtergrond is lef van de politiek vereist om tegen de dominante eisen van de 'homo sapiens automobilis' in te gaan. Het thema duurzaamheid werd door haast alle politieke partijen beleden, maar dat was voor de verkiezingen. Nu eerst nog 'faciliteren' van meer asfalt ook op autosnelwegen dwars door stedelijke bebouwingen! De omslag naar innovatief denken over de problemen die samenhangen met duurzaamheid, leefbaarheid en mobiliteit, hoe levensbelangrijk ook, is nu ' te link'. Het Milieu en Natuur Planbureau wijst echter in een publicatie van 8 november de politiek de weg naar een toekomst met perspectief! Wanneer neemt onze overheid haar verantwoordelijkheid voor de luchtkwaliteit van de openbare buitenruimte zoals ze dit gedaan heeft met de openbare binnenruimte? Vervuilde lucht in ons leefgebied is een ernstiger probleem dan een rokerige ruimte!

Als deze verkiezingsbalonnen voor meer asfalt toch doorgaan, hier aan de Gaasperdammerweg en elders op vergelijkbare plekken, dan zijn er adequate maatregelen nodig van de overheid ten behoeve van de luchtkwaliteit en de gezondheid van de omwonende kiezers. Te betalen natuurlijk door de vervuiler!

Voor een maatschappelijk rendabele aanpak van een duurzame mobiliteit zowel in de Noordvleugel als landelijk zijn er betere opties dan asfalteren. Een versnelde invoering van de kilometerheffing met congestieheffing verzacht het 'fileleed' eerder, doordat er dan minder autokilometers gemaakt worden met alle positieve effecten die hier het gevolg van zijn en het is ook goedkoper. Als aantrekkelijk (gratis) openbaar vervoer en fietsfaciliteiten eindelijk de vereiste aandacht krijgen dan biedt dit betere perspectieven voor de leefbaarheid én bereikbaarheid van de Noordvleugel van de Randstad! Het vereist wel een omslag in het denken over automobiliteit: vergroot de groei hiervan ook het welzijn of gaat het om nog meer welvaart hier? Op de Gaasperdammerweg botsen deze ideeën overduidelijk! Uit diverse peilingen blijkt dat de burgers problemen met de luchtkwaliteit nu al veel belangrijker vinden dan het fileprobleem! Dat draagvlak ligt er! Nu de politiek nog.

Kortom, het leefklimaat rond de Gaasperdammerweg en onze gezondheid, naast die van andere vergelijkbare locaties, gaat ons boven wat tijdwinst voor het luxe en vervuilende spitsverkeer.

Er zijn gezonde alternatieven.

AGG (stichting, Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg)
www.gaasperdammerweg.nl


Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm