Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     


Wat kunnen we verder nog doen??

Vandaag, 27 januari 2007 staat in Het Parool dat het doorhakken van de knoop over een verbreding van de A9 in Zuidoost en Amstelveen niet door het demissionaire kabinet wordt gedaan. Verder staat er dat de laatste drie maanden met de regio (lees bestuurders en ambtenaren; normaal gesproken verstaat men onder regio bestuurders en bewoners!) veel is gesproken over de Gaasperdammerweg (verbreding en financiering). Minister Peijs zal de informateur op de hoogte brengen van de uitkomsten van het overleg.

Het artikel wordt afgesloten met de zin: Omwonenden van de Gaasperdammerweg verzetten zich tegen de verbreding.

In de Volkskrant van deze dag en in andere kranten staat een artikel over verkeer schaadt groei longen.

Het komt er op neer dat onderzoek van de Universiteit van Zuid-Californië heeft aangetoond dat kinderen tussen 10 en 18 jaar, die opgroeien binnen 500 meter van de snelweg, een geringere longcapaciteit ontwikkelen dan kinderen die op 1500 meter afstand van een snelweg wonen.
Uit het onderzoek komt naar voren dat vooral de uitstoot van fijn stof schadelijk is.

Een ander onderzoek van de Universiteit van Bazel toonde onlangs aan dat volwassenen tussen 18 en 60 jaar meer risico oplopen op ademhalingsproblemen als zij bij een verkeersader wonen.

Op 29 januari kunnen we lezen:
VN slaat alarm over smelten gletsjers
De gletsjers smelten wereldwijd door de klimaatveranderingen sneller dan tot nu toe werd verwacht.

Volgens nieuwe gegevens van de VN nam de gemiddelde dikte van de onderzochte ijslagen in 2005 met 66 centimeter af. Het verlies aan ijs gaat 1,6 maal sneller dan in de jaren negentig en 6 maal sneller dan in de jaren tachtig.

Sinds 1980 is het ijs nu gemiddeld 10,5 meter dunner geworden. Volgens de VN tonen de metingen aan dat de wereld niet langer kan wachten met nieuw klimaatbeleid. De verwachting is dat het smelten nog sneller zal gaan.

(reactie AGG) Naast de vele argumenten om ivm het bovenstaande toch de auto te laten staan kunnen we nog toevoegen dat verhoging van de temperatuur met veel files de smogvorming laat toenemen. We worden helaas dubbel gepakt. Heeft u de inhalers al in huis gehaald.....???

Iedere keer maar weer verschijnen er dit soort berichten, wat er ook wordt gedaan, zoals bijvoorbeeld dieselroetfilters, het helpt niet , deze filters laten de juist gevaarlijke roetdeeltjes door en zijn voor de gezondheid van geen enkele waarde. Honderden onderzoeken tonen aan dat, wat je ook doet, snelwegen levensbedreigend zijn.........

En de politiek luistert niet, zij denderen door, lijdend aan een Asfaltverslaving, waar de Jellinek kliniek nog geen remedie tegen heeft gevonden. Zonder overleg met bewoners gaan de plannen voor verbreding gewoon door. In de centrale stad wordt het autoverkeer teruggedrongen, maar de Bijlmer mag stikken....

Dat dit kan, anno 2007. Dat er serieus plannen worden gemaakt om ongeveer 25000 tot 40000 mensen bewust in hun gezondheid te schaden.

Tegenstanders beweren wel eens dat we het aantal inwoners schromelijk overdrijven. Dat kan niet omdat we simpelweg het aantal huizen en woningen tellen.
Het aantal AAN de weg direct getroffen bewoners is inderdaad beperkt tot een kleine 10 duizend. Helaas zit in dit gebied veel tijdelijke en definieve opvang van kinderen in de vorm van tehuizen en scholen. Ongeveer 25000 bewoners wonen binnen de directe invloedssfeer van de A9. Meer dan 40-duizend mensen wonen binnen de in onderzoeken genoemde risicozone.

Tegenstanders beweren ook wel dat de AGG niet de echte vertegenwoordiger is van de omwonenden. Via 14 bewonersorganisaties hebben we indirect contact met honderden bestuurders en omwonenden. Ieder op zich heeft weer contacten met buurtgenoten en organisaties. Iedereen is entousiast en staat achter onze standpunten. Flyeracties in de afgelopen jaren onderstrepen deze ondersteuning.

Het is onbegrijpelijk dat er tegenstanders zijn. Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die een snelweg in een woonwijk willen uitbreiden, onbegrijpelijk dat er mensen zijn die doelbewust het leven van anderen bedreigen.

Verkeer schaadt groei longen
Van onze verslaggeefster Marieke Aarden (Volkskrant)

AMSTERDAM - Kinderen die opgroeien op 500 meter afstand van de snelweg ontwikkelen een geringere longcapaciteit dan kinderen die op 1500 meter afstand wonen. Amerikaans onderzoek onder 3677 kinderen in Californië tussen 10 en 18 jaar wijst dit uit. Dit meldt het Britse medische tijdschrift The Lancet.

De longen groeien vooral tussen 10 en 18 en zijn op het 18de levensjaar volgroeid. Dit betekent dat mensen die op die leeftijd minder gezonde longen hebben de rest van hun leven daarvan last blijven houden.

Dit gegeven is belangrijk omdat uit ander onderzoek is gebleken dat een verminderde longfunctie als gevolg van wonen in stedelijke gebieden leidt tot meer ziekte en sterfte onder volwassenen.

Uit het Amerikaanse onderzoek komt naar voren dat wonen aan de snelweg ook ernstiger effecten heeft voor de longen dan wonen in een regio met een slechte luchtkwaliteit. Vooral voertuigen die op diesel rijden zijn schadelijker vanwege hogere uitstoot van fijnstof dan benzineauto’s.

In de studie zijn twee leeftijdsgroepen gevolgd en de resultaten bleken vrijwel gelijk. Dat maakt deze studie sterker, concluderen de onderzoekers van de universiteit van Zuid-Californië.

Onderzoek dat eerder werd uitgevoerd, toonde al aan dat kinderen die aan de snelweg wonen, eerder astma krijgen dan kinderen die geen snelwegverkeer in de buurt hebben. Niet eerder was onderzocht in welke mate wonen langs autoroutes de longontwikkeling van kinderen tussen 10 en 18 jaar beïnvloedt, juist in de periode dat hun longen snel groeien.

Een ander onderzoek, uitgevoerd aan de universiteit van Bazel, toonde onlangs voor het eerst aan dat volwassenen tussen 18 en 60 jaar meer risico op ademhalingsproblemen lopen naarmate ze dichter bij een verkeersader wonen.

Bron: Volkskrant

Adviesraden zeer kritisch: Aanpak weg en water lost te weinig op
Door een onzer redacteuren (NRC)

Den Haag, 22 jan. Het nieuwe kabinet moet de grote problemen in het verkeer en het waterbeheer op een heel andere manier aanpakken. Het is riskant om nog langer alleen maar her en der knelpunten aan te pakken.

Dat is de conclusie van twee belangrijke adviesraden van het kabinet, de VROM-raad en de Raad voor Verkeer en Waterstaat. Het rapport Slimmer investeren over de besluitvorming bij strategische investeringen is vandaag aan de betrokken ministers aangeboden. Om de steeds groter wordende problemen de baas te worden zijn vooral strategische plannen nodig waarbij eerder gebruik wordt gemaakt van (wetenschappelijke) onderzoeken.

Volgens het rapport gaat er nog altijd te veel aandacht naar het oplossen van knelpunten op korte termijn, zoals in het beheer van de kust door Rijkswaterstaat. Meer pompen, hogere dijken, ophogen van het strand door zandsuppletie zijn de middelen die worden ingezet. Voor de lange termijn zou bijvoorbeeld verlegging van de kustlijn een oplossing kunnen zijn.

Bij het verkeer geldt: „De extra capaciteit van weguitbreidingen wordt onmiddellijk geabsorbeerd door toenemende automobiliteit. Het einde is in zicht om de mogelijkheden om de systeemgrenzen op te rekken door beter mobiliteitsmanagement en spitsstroken”. Het rapport vervolgt met de vaststelling: „Niet alleen files op het hoofdwegennet, ook vastlopend verkeer op het onderliggend wegennet, gebrek aan parkeerruimte, overvolle treinen en schaarse slots in de luchtvaart maken herbezinning op de uitgangspunten onvermijdelijk. ”.

Volgens de adviesraden is een andere aanpak ook nodig bij de energievoorziening en de vernieuwingen in stad en platteland. „Een aantal regio’s en steden is economisch en sociaal eenzijdig samengesteld en kwetsbaar, zoals delen van de Randstad-Zuidvleugel, het noorden en delen van Limburg”, aldus het rapport.

Het nieuwe kabinet zal meer aandacht moeten hebben voor de oplossingen op langere termijn en moet de noodzakelijke investeringen ook beter voorbereiden. Daarom is volgens de adviseurs van de VROM-raad en de Raad voor Verkeer en Waterstaat een wijziging nodig in de besteding van de miljoenen uit het Fonds Economische Structuursversterking (gasbaten). Bij het gebruik van deze gelden wordt nog teveel gekeken naar het rendement op de kortere termijn, waardoor strategische plannen voor de toekomst „per definitie slechter scoren”, aldus de adviesraden.


Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm