Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     


Ongenuanceerde persberichten zijn stimulerend (deel 2)

En dat klopt, reacties als, weer en andere krant van het niveau Telegraaf. Uw webmaster vertelde al dat dit soort berichten stimulerend zijn. Lezers komen met oplossingen en reacties en een krant heeft toch als taak om het nieuws te brengen en niet noodzakelijk van commentaar te voorzien. Onderstaande reactie in "de Pers" van 30 januari geeft al een reactie van de NS.

Mobiliteit NS reageert verbolgen op uitspraken topambtenaar Commotie over investeringen in het openbaar vervoer

De NS bestrijdt de uitspraken van Carl Koopmans van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Hij zei gisteren in De Pers dat het openbaar vervoer nauwelijks reizigers de auto uit krijgt. Marcia Nieuwenhuis UTRECHT/DEN HAAG ...30 januari 2007

De Nederlandse Spoorwegen stellen dat het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid een ‘vertekend beeld’ schetst van het Nederlandse openbaar vervoer door aantallen voor heel Nederland te generaliseren. Reizigersorganisatie Rover deelt die kritiek.
Voorzitter Michael van der Vlis: ‘Koopmans hanteert gemiddelden voor het hele land, maar in Amsterdam bestaat de avondspits voor de helft uit openbaar vervoer. Zonder ov krijgen de steden een verkeersinfarct.’ De Tweede Kamer roept minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) en staatssecretaris Pieter van Geel van Milieu op om het onderwerp te bespreken. Naar aanleiding van Koopmans beweringen is een heftige discussie ontstaan tussen vervoersexperts. Het onderwerp liet ook lezers niet onberoerd. Op websites, waaronder www. depers.nl, kwamen honderden reacties binnen.

Michiel Jonker, woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen, geeft toe dat er van het totaal aantal reizigerskilometers maar ruim tien procent in het openbaar vervoer plaatsvindt, maar hij benadrukt dat het marktaandeel van de trein tussen de grote steden in de Randstad dertig tot veertig procent is. ‘Met uitschieters naar vijftig tot zestig procent.’ Volgens de NS klopt het niet dat openbaar vervoer net zo vervuilend is als de auto. De trein produceert volgens de spoorwegen veel minder koolstofdioxide (CO²). Jonker: ‘Onderzoeken tonen aan dat de CO²-uitstoot per reizigerskilometer de helft tot eenderde is van die van auto’s. Dat verschil wordt eerder kleiner dan groter.’
De door verkeerskundige Jan Anne Annema gesignaleerde ‘forse sprongen vooruit’ bij de auto, stroken volgens de NS evenmin met de feiten. Jonker: ‘Auto’s worden steeds zuiniger, maar deze milieuwinst wordt teniet gedaan omdat er steeds zwaardere auto’s worden verkocht.’ De trein gaat er volgens de spoorwegen wel degelijk op vooruit door het gebruik van groene stroom, efficiëntere remmen en verwarming. Jonker: ‘Hierdoor heeft de NS de afgelopen tien jaar duizend kiloton CO²-emissie vermeden. Dat staat gelijk aan de uitstoot van honderdduizend Nederlandse huishoudens.’

De NS benadrukt dat de CO²-uitastoot niet het enige relevante milieuaspect is. ‘Het treinverkeer stoot een fractie van de fijnstof uit, die auto’s uitstoten.’ De onafhankelijke stichting Milieu Centraal stelt eveneens dat de treinen in de meeste gevallen schoner zijn dan de auto. Jan Tjemme van Wieringen van Milieu Centraal: ‘Dat is inclusief broeikasgassen en luchtverontreiniging. Pas wanneer je met drie of vier personen in een zuinige schone auto zit, is dat niet zo.’ De auto kent echter slechts een gemiddelde bezetting van 1,7 persoon. ‘Maar wie tijdens de spits de bus naar het werk pakt, is niet per definitie milieuvriendelijker dan de bestuurder van een nieuwe auto’, zegt Van Wieringen. ‘Dit komt doordat een gemiddelde bus veel roet uitstoot. Deze luchtverontreinigende stof veroorzaakt veel gezondheidsklachten, oudere dieselauto’s doen dat ook.’ Milieu Centraal benadrukt dat die nieuwe auto dan vooral geen SUV of terreinwagen moet zijn, omdat die voor veel milieubelasting per reiziger zorgen. ‘Een korte stadsrit op de brommer zorgt voor meer vervuiling, dan wanneer u de auto kiest’, vult Van Wieringen aan. Brommers en scooters zijn samen met oudere auto’s de grootste luchtvervuilers.


Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm