Ongenuanceerde persberichten zijn stimulerend (deel 2)
En dat klopt, reacties als, weer en andere krant van het niveau Telegraaf. Uw webmaster vertelde al
dat dit soort berichten stimulerend zijn. Lezers komen met oplossingen en reacties en
een krant heeft toch als taak om het nieuws te brengen en niet noodzakelijk van
commentaar te voorzien. Onderstaande reactie in "de Pers" van 30
januari geeft al een reactie van de NS.
Mobiliteit NS reageert verbolgen op uitspraken topambtenaar
Commotie over investeringen in het openbaar vervoer
De NS bestrijdt de uitspraken van Carl Koopmans van het ministerie van Verkeer
en Waterstaat. Hij zei gisteren in De Pers dat het openbaar vervoer nauwelijks reizigers de
auto uit krijgt. Marcia Nieuwenhuis UTRECHT/DEN HAAG ...30 januari 2007
De Nederlandse Spoorwegen stellen
dat het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid
een ‘vertekend beeld’
schetst van het Nederlandse openbaar
vervoer door aantallen voor heel
Nederland te generaliseren. Reizigersorganisatie
Rover deelt die kritiek.
Voorzitter Michael van der Vlis:
‘Koopmans hanteert gemiddelden
voor het hele land, maar in Amsterdam
bestaat de avondspits voor de
helft uit openbaar vervoer. Zonder ov
krijgen de steden een verkeersinfarct.’
De Tweede Kamer roept minister
Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) en
staatssecretaris Pieter van Geel van
Milieu op om het onderwerp te
bespreken.
Naar aanleiding van Koopmans
beweringen is een heftige discussie
ontstaan tussen vervoersexperts. Het
onderwerp liet ook lezers niet onberoerd.
Op websites, waaronder www.
depers.nl, kwamen honderden reacties
binnen.
Michiel Jonker, woordvoerder van de
Nederlandse Spoorwegen, geeft toe
dat er van het totaal aantal reizigerskilometers
maar ruim tien procent in
het openbaar vervoer plaatsvindt,
maar hij benadrukt dat het marktaandeel
van de trein tussen de grote
steden in de Randstad dertig tot veertig
procent is. ‘Met uitschieters naar
vijftig tot zestig procent.’
Volgens de NS klopt het niet dat
openbaar vervoer net zo vervuilend is
als de auto. De trein produceert volgens
de spoorwegen veel minder
koolstofdioxide (CO²). Jonker: ‘Onderzoeken
tonen aan dat de CO²-uitstoot
per reizigerskilometer de helft
tot eenderde is van die van auto’s. Dat
verschil wordt eerder kleiner dan
groter.’
De door verkeerskundige Jan Anne
Annema gesignaleerde ‘forse sprongen
vooruit’ bij de auto, stroken volgens
de NS evenmin met de feiten.
Jonker: ‘Auto’s worden steeds zuiniger,
maar deze milieuwinst wordt
teniet gedaan omdat er steeds zwaardere
auto’s worden verkocht.’
De trein gaat er volgens de spoorwegen
wel degelijk op vooruit door
het gebruik van groene stroom, efficiëntere
remmen en verwarming.
Jonker: ‘Hierdoor heeft de NS de afgelopen
tien jaar duizend kiloton
CO²-emissie vermeden. Dat staat gelijk
aan de uitstoot van honderdduizend
Nederlandse huishoudens.’
De NS benadrukt dat de CO²-uitastoot
niet het enige relevante milieuaspect
is. ‘Het treinverkeer stoot een
fractie van de fijnstof uit, die auto’s
uitstoten.’ De onafhankelijke stichting
Milieu Centraal stelt eveneens
dat de treinen in de meeste gevallen
schoner zijn dan de auto. Jan Tjemme
van Wieringen van Milieu Centraal:
‘Dat is inclusief broeikasgassen en
luchtverontreiniging. Pas wanneer je
met drie of vier personen in een zuinige
schone auto zit, is dat niet zo.’ De
auto kent echter slechts een gemiddelde
bezetting van 1,7 persoon.
‘Maar wie tijdens de spits de bus
naar het werk pakt, is niet per definitie
milieuvriendelijker dan de bestuurder
van een nieuwe auto’, zegt
Van Wieringen. ‘Dit komt doordat
een gemiddelde bus veel roet uitstoot.
Deze luchtverontreinigende
stof veroorzaakt veel gezondheidsklachten,
oudere dieselauto’s doen
dat ook.’
Milieu Centraal benadrukt dat die
nieuwe auto dan vooral geen SUV of
terreinwagen moet zijn, omdat die
voor veel milieubelasting per reiziger
zorgen. ‘Een korte stadsrit op de
brommer zorgt voor meer vervuiling,
dan wanneer u de auto kiest’, vult Van
Wieringen aan. Brommers en scooters
zijn samen met oudere auto’s de
grootste luchtvervuilers.
|
|