De Kamelenvariant en een goed gesprek
Op 1 februari 2007 had de AGG een gesprek met Tjeerd Herrema, wethouder Amsterdam en
Els Verdonk wethouder van de deelraad met beiden het verkeer en de wegen in hun
portefeuille. De insteek was meer informatie te verkrijgen over de standpunten van
Amsterdam in de plannen met betrekking tot de Gaasperdammerweg. Van een gesprek
waarin wij de nutteloosheid van meer asfalt en het terugdringen van het verkeer
aan de kaak wilden stellen kwam niets terecht omdat de kamelenvariant moest worden
gepresenteerd.
Met steeds enthousiastere blikken en brede glimlach vertelden Ton Buffing
(Dienst Infrastructuur , Verkeer en Vervoer) en de wethouders over de nieuwe toch
wel geweldige variant die het allemaal beter voor ons bewoners zou maken.
In het kort komt het er op neer dat dit plan een 10 baans autoweg (waarvan 2 lokaal)
volledig inpakt in een hobbelige kromme (als het ware een kamelenrug) over het
tracé van de Gaasperdammerweg. Vanaf Holendrecht gezien gaat het talud langzaam
naar beneden om tussen de spoorbaan en voor de Gooise weg iets ondergronds te gaan.
Het afgedekte dak komt een meter boven het maaiveld te liggen. Ruim na de Gooise
weg gaat bij de laatste flats van Nellestein de weg weer naar beneden om bij
Kantershof weer boven te komen. Een kameel met twee bulten, maar het kan er ook
één worden worden verontschuldigt de ambtenaar zich. Alles wordt overkapt. Waar de vieze
lucht moest blijven wist men niet en dat de weg voor de deur van Kantershof weer
bovengronds kwam zonder overkapping was ook een onbekende tegenvaller. En voordat
we het vergeten, er komt veel groen terug maar ook bebouwing. Hoe lang het gaat
duren wist men niet wel dat de kosten niet boven de 900 Miljoen uitkomen. Een koopje dus.
De AGG heeft duidelijk aangegeven in dit stadium nog steeds op het standpunt
te staan geen uitbreiding van de weg toe te staan. We willen wel blijven praten en
we geloven zeker dat de wethouders ons niet meteen zullen laten stikken in de uitlaatgassen, maar hoe
ze die gaan afvangen, dat moet nog onderzocht worden.
Dat er ook asfaltloze alternatieven zijn wil er niet in, zelfs de alternatieven
als OV en spreiding van werk zijn niet bespreekbaar. Nu de kans te hebben om met
werkelijke toekomstvisie te komen is te hoog gegrepen.
Minister studeert op nieuw alternatief voor A6/A9
Cobouw BINNENLAND | 01-02-2007 00:00 | Thomas van Belzen
DEN HAAG - Minister Peijs (verkeer) studeert op een nieuw snelwegtracé tussen Almere en Amsterdam/Schiphol als alternatief voor de A6/A9.
De zogenoemde ‘kamelenvariant’ zou tussen de Gaasperdammerweg en de tunnel langs het Naardermeer slingeren en hoge ogen gooien bij zowel de lokale bestuurders en Rijkswaterstaat. De minister bevestigt dat Rijkswaterstaat nieuwe alternatieven onderzoekt. “Het is een misverstand dat het kabinet alleen kan kiezen tussen verbreding van de Gaasperdammerweg en de tunnelvariant en dat we daar geen centimeter van zouden afwijken.” Peijs erkent dat de ‘kamelenvariant’ een afgeleide is van de Gaasperdammerweg waarin vooral Amstelveen zich goed kan vinden. Het tracé sluit aan op zowel de A6 en de A1 als de A10-Oost.
Peijs vindt het echter nog te vroeg om in detail op het ontwerp in te gaan, omdat een beslissing op het bordje ligt van het volgende kabinet en op tafel ligt bij de formateur. “We studeren op allerlei varianten met zowel één als twee bulten”, reageert zij luchtig.
Afgelopen week stuurde de minister nog een brief naar de Tweede Kamer dat het demissionaire kabinet geen stappen meer neemt. Peijs benadrukte ook dat er wel genoeg draagvlak en informatie is om een beslissing te nemen. “Het kabinet is van mening dat met de onderzoeksresultaten en de resultaten van het bestuurlijk overleg er voldoende informatie aanwezig is om een besluit te nemen.”
Overleg
Peijs heeft de afgelopen drie maanden intensief overleg gevoerd met alle lokale bestuurders om een goede oplossing te vinden voor de groeiende files tussen Almere en Amsterdam. Zij voelde zich daartoe gedwongen toen het kabinet haar plan om een beslissing te nemen blokkeerde. Met name minister Zalm (financiën) vond een tunnelvariant van ruim 3 miljard euro veel te duur. Hij vond dat Peijs zich moest beperken tot verbreding van het bestaande wegennet en anders maar bij Amsterdam moest aankloppen voor een financiële bijdrage. De minister beloofde de regio goede inpassing en “geen verkeersriool” voor de deur. De halfslachtige beslissing kwam de minister op veel kritiek te staan, Almere kondigde een bouwstop af. Peijs beloofde de vaart erin te houden en naar een passende oplossing te zoeken waarbij zowel de uitbreiding van de Gaasperdammerweg als de A9 bij Amstelveen werd betrokken. Met die missie heeft zij succesvol overleg gevoerd met de betrokken bestuurders waarbij toezeggingen zijn gedaan over financiële bijdragen en voorkeuren voor tracés zijn uitgesproken. Peijs is bereid de informateur tussentijds op de hoogte te stellen van de resultaten zodat “het tempo in de besluitvorming gewaarborgd blijft”.
|
|