Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     
Een brief aan de minister

De AGG zit niet stil, na acties van diverse andere aktiepartijen in de vorm van een petetie aangeboden aan leden van de tweede kamer heeft de AGG het persoonlijk contact gezocht. Niet alleen telefonisch contact, maar ook een brief aan de ministers Eurlings en Cramer. In het kader ziet u een afdruk van deze brief.

Amsterdam 22 maart 2007

Aan:
De Weledelgeleerde Heer Ir. C. M. P. S. Eurlings, minister van Verkeer en Waterstaat

en
De Weledelgeleerde Mevrouw Dr. J. M. Cramer, minister van Vrom

Betreft:
Bedenkingen van de AGG (stichting Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg) t.a.v. de Planstudie Schiphol - Amsterdam - Almere tot nu toe en een verzoek om verbetering van de huidige situatie rond de Gaasperdammerweg.
De AGG is een koepelorganisatie, waaronder 14 bewonersbelangenorganisaties vallen, die opkomen voor bewoners die last hebben van geluid en luchtverontreiniging van deze stadsautosnelweg. Het gaat om meer dan 25.000 omwonenden.

Excellentie,

Nu het nieuwe kabinet met een nieuwe minister op Verkeer en Waterstaat en een minister voor Milieu is aangetreden, en het regeerakkoord is gepubliceerd, evenals het overzicht met aanvullende informatie van de Planstudie Schiphol - Amsterdam - Almere wenden wij, omwonenden van de Gaasperdammerweg, ons tot u met het verzoek de plannen die betrekking hebben op de uitbreiding van de Gaasperdammerweg met een zo groot mogelijke zorgvuldigheid te beschouwen, daarbij rekeninghoudend met de belangen van de omwonenden, maar ook met de belangen van onze planeet. Wij voelen ons daartoe uitgenodigd door de belofte van de premier om als nieuw kabinet de komende drie maanden met de gewone burger in gesprek te gaan.
De concrete aanleiding van dit verzoek was een informeel gesprek van de AGG met vertegenwoordigers van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, van Rijkswaterstaat, van de Noordvleugel, van de gemeente Amsterdam en van het Stadsdeel Zuidoost over de voortgang van deze Planstudie in het Planetarium in Amsterdam Zuidoost op 14 februari 2007. Voor een deel van onze fundamentele kritiek op de planstudie werden we verwezen naar de politiek.

Daarom richten wij ons tot U. Als bewoners aan de Gaasperdammerweg, een snelweg die door een stadswijk loopt, zijn we door de laatste zeer creatief bedachte oplossing voor het bestrijden van de files, de zgn. kameelvariant, in gewetensnood gekomen. Deze oplossing houdt n.l. zowel een verbetering in als een verslechtering. De verbetering komt een deel van de bewoners van de directe omgeving ten goede, doordat het zgn. inpakken van de weg (zoveel mogelijk ingraven en overkappen) de geluidsoverlast wegneemt en de mogelijkheid zou kunnen worden ontwikkeld om de lucht te zuiveren. De verslechtering geldt die woongebieden die buiten de reikwijdte van de voorgenomen overkluizing vallen. Het is n.l. de bedoeling de vierbaansweg te verbreden naar acht/negen banen zodat deze nieuwe weg vanaf 2017! de files definitief kan oplossen.

Wij weten helaas al vanaf 1982 erg goed hoe ongezond het is om voortdurend met geluidsoverlast te maken te hebben: de allereerste geluidsschermen van Nederland hielpen maar tot op zekere hoogte. De bovenste woningen van de hoogbouwflats kregen en krijgen nog steeds de volle laag. Uit recente onderzoeken weten we ook hoe levensbedreigend de luchtverontreiniging is rond een snelweg. De voorgestelde oplossing ("De kameel") ter bestrijding van de files lijkt voor ons dan ook een uitkomst te zijn, zij het pas op lange termijn. Op de korte termijn staat ons een verslechtering van de leefsituatie te wachten, doordat de aanleg van twee spitsstroken is gepland. De capaciteit van de weg wordt dan met 50% verhoogd, terwijl er al vanaf 1986 sprake is van een saneringssituatie. Volgens het Ontwerp Wegaanpassingsbesluit A9 knooppunt Holendrecht - knooppunt Diemen van 15 februari 2007 moeten de geluidsnormen van ± 800 woningen worden verhoogd variërend van 51 tot zelfs 64 dB(A), om volgens de wet deze situatie te kunnen saneren. Ook deze overgangsituatie gaat uit van het oude vertrouwde asfaltdenken.

Tot onze grote opluchting is echter de discussie over de milieuproblematiek, de gezondheidsbelasting, energiebesparing en duurzaamheid eindelijk op gang gekomen. Er worden nu andere perspectieven aangegeven, ook door de opdrachtgevers (de politiek) en de adviesorganen. Toch zijn de volgende adviezen en voornemens niet echt verwerkt in de op meer asfalt gefixeerde Planstudie.

· Uit het Regeerakkoord over Mobiliteit en Infrastructuur (pag. 16 en 17) blijkt dat het kabinet voor de versnelde invoering is van beprijzing (gedifferentieerd naar tijd, plaats en milieukenmerken) binnen deze komende kabinetsperiode, en voor het stimuleren van het Openbaar Vervoer.
· In een publicatie van de Vrom Raad (22 januari 2007) over verantwoorde investeringen waarschuwt dit adviesorgaan voor overhaaste besluiten: "De extra capaciteit van weguitbreidingen wordt onmiddellijk geabsorbeerd door toenemende automobiliteit. Het einde is in zicht om de mogelijkheden van de systeemgrenzen op te rekken door beter mobiliteitsmanagement en spitsstroken". Het rapport vervolgt met de vaststelling: "Niet alleen files op het hoofdwegennet, ook vastlopend verkeer op het onderliggend wegennet, gebrek aan parkeerruimte, overvolle treinen maken herbezinning op de uitgangspunten onvermijdelijk ".

Aanvullende adviezen toegevoegd aan de overzichtsrapportage:

· Het CPB Second Opinion van 26 januari 2007: "Helaas is de kosten/batenanalyse nog steeds gebaseerd op een enkel toekomstscenario, en wel het scenario met de hoogste mobiliteitsgroei, ook na 2020. ……Was het niet beter geweest de berekeningen ook uit te voeren voor een van de andere, lagere lange termijnscenario's?"
· Advies Atelier Rijksbouwmeester / het college van Rijksadviseurs van 26 januari 2007. Dit college dringt in de slotopmerking erop aan om tijd te nemen voor een zorgvuldig vervolgonderzoek t.a.v. de A9 en geen haast te maken met het nemen van ingrijpende beslissingen. Adviesorganen van de overheid hebben zeer duidelijke bedenkingen bij een Planstudie die de automobiliteit blijft faciliteren. Nu de overheid zelf nog.

Ons lijkt de te volgen lijn overduidelijk. Het gereserveerde geld voor de Noordvleugel zou geïnvesteerd moeten worden in een aantrekkelijk (gratis) en duurzaam openbaar vervoer aangepast aan deze verstedelijkte regio van de Noordvleugel gecombineerd met het invoeren van een kilometer/congestieheffing in de regio Amsterdam. (Tot onze aangename verrassing heeft de gemeente Amsterdam zich bij monde van burgemeester Cohen in Buitenhof op 25 februari 2007 in een brief gericht tot de minister president met de vraag om zo snel mogelijk te beginnen met het invoeren van de kilometerheffing en voorgesteld om in Amsterdam een begin te maken met een pilot).

Dit zou een stimulans kunnen zijn om de capaciteit van de auto in de spits beter te benutten. Volgens onderzoeken zouden er geen files ontstaan in de spits met een beladingsgraad van 40% i. p. v. de huidige nog geen 30%. Daarnaast verbaast het ons dat de Planstudie de kilometer/congestieheffing wel onderkent als een constructieve oplossing maar daaraan geen consequenties verbindt voor de nabije toekomst.
Er staat n.l. in het Overzicht Aanvullende Informatie van de planstudie (pag. 8): " De in deze studie gekozen systematiek van beprijzen is zeer effectief. Via een hoge congestieheffing wordt veel verkeer en daarmee congestie weggeprijsd, waardoor de effecten van bouwen beperkt zijn".

Als bewoners rond de Gaasperdammerweg hebben we al meer dan 25 jaar overlast van deze stadsautosnelweg en we maken ons grote zorgen over de opnieuw gestarte plannen voor de aanleg van spitstroken waardoor de capaciteit van de weg met 50% vergroot zou worden. Daarom willen we pleiten voor maatregelen die onze leefsituatie niet nog meer verslechteren maar juist verbeteren, en niet pas in 2017. We willen in ieder geval in aanmerking komen voor een snelheidsreductie naar 80 km en dubbele Zoab en vervanging van de 25 jaar oude geluidsschermen door een moderne versie die het geluid absorbeert en ook terugleidt naar de bron. Daaraan gekoppeld zou ook de luchtkwaliteit in dit deel van Amsterdam moeten verbeteren.
Als door deze maatregelen en een - hopelijk - daardoor krimpend autoverkeer met 'schone' motoren ons leefklimaat verbetert, leveren deze maatregelen ook een bijdrage aan energiebesparing, vermindering van uitstoot van o.a. broeikasgassen en fijnstof en herrie. Hiermee hoeft bovendien niet gewacht te worden tot de grootse plannen met de Gaasperdammerweg eindelijk kunnen worden uitgevoerd. We betwijfelen ernstig of al dit faciliteren van de automobiliteit maatschappelijk rendabel is voor onze toekomstige duurzame samenleving.

We hopen dat dit nieuw gekozen parlement en dit nieuwe kabinet de weerbarstige en confronterende mobiliteitsproblemen een betere richting op gaat sturen dan die van het vertrouwde, maar achterhaalde, asfaltspoor. We wensen U en Uw collega's veel wijsheid toe, Het is hoog tijd dat de "homo sapiens automobilis" - met zijn fixatie op meer asfalt - van zijn dominante positie bevrijd wordt, en de auto de hem toekomende plaats krijgt binnen onze mobiele samenleving als een schoon, efficiënt en duurzaam vervoermiddel, maar ook dat er oog komt voor de belangen van burgers die vastgelopen zijn in de fuik van het groeiende autoverkeer. Graag willen we deze gedachten mondeling en/of schriftelijk toelichten.

Hoogachtend

Namens de AGG (ondertekend)

Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm