De AGG : stichting Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg is een koepel van 14
bewonersorganisaties die opkomen voor de leefbaarheid in de nabijheid van de
Gaasperdammerweg en meer dan 25.000 omwonenden vertegenwoordigen. Deze stichting
is de voortzetting van de Akiegroep Geluidshinder Gaasperdammerwg die zich al
voor en tijdens de aanleg van deze weg in 1982 bezig heeft gehouden. Door de
steeds duidelijker worden gezondheidsbelasting door de verontreinigde lucht
hebben we het accent op deze problematiek gelegd. Sinds 27 juli 2005 zijn we
een stichting.
Op 12 oktober 2006 heeft de AGG samen met Milieudefensie gedemonstreerd boven
de Gaasperdammerweg onder het spandoek: Naardermeer gered, nu wij nog!
De spitsstrookplannen bieden echter weinig uitzicht op redding.
De strekking van de ontwerptekst verschilt niet veel van het ontwerp van 2004.
Tegen dat besluit hebben we toen bezwaar aangetekend bij de Raad van State.
Het beroep ging niet door. Minister Peijs trok gelukkig het plan in.
Nog steeds is het uitgangspunt: meer asfalt om de huidige en de toekomstige
(groeiende!) files op te kunnen vangen. De wegcapaciteit wordt met 50%verhoogd.
De discussie die nu op gang is gekomen t.a.v. het terugdringen van energiegebruik
en een duurzame mobiliteit, door de 'ongemakkelijke waarheid' van Al Gore, komt
in dit stuk niet aan de orde.
Wat betekent dit voor omwonenden van deze stadsautosnelweg? Een aantal punten.
· Vanaf 1986 is er zoveel geluidsoverlast op de Gaasperdammerweg dat er van een
saneringssituatie sprake was en nog steeds is, ondanks de zwaar bevochte allereerste
schermen in Nederland. Dat is dus al 21 jaar geconstateerde overlast!
· De enige bronmaatregel in dit ontwerp is het leggen van Zoab. Maar dit helpt
onvoldoende tegen de geluidsoverlast. Die blijft te hoog
· Verbetering van de geluidsschermen wordt ter zijde geschoven met een beroep op
o.i. aanvechtbare berekeningen.
· In plaats van verbetering wordt er een verslechtering voorgesteld door ook
hier aan de normen te rommelen Die worden voor zo'n 800 woningen variërend van
56 tot 64 dB(a) verhoogd (dit heet in het jargon 'opwaarderen'). Op deze lijst
staan ook een veertigtal woningen behorend bij de flat Klieverink. Maar deze
honingraatflat is al volledig gesloopt! Daar staat helaas tegenover dat een
aantal nieuwe woningen van Laag Kralenbeek al een opwaardering van de geluidsnormen
kreeg toebedeeld voordat ze bewoond waren. Juridisch kan deze manoeuvre kloppen,
maar de gezondheid en het leefklimaat van omwonenden wordt er merkbaar slechter van.
· We verkeerden in de veronderstelling dat de wet geluidshinder bedoeld was om
de omwonenden van de autosnelwegen te beschermen tegen de overlast die mede door
het verkeer veroorzaakt wordt. Nu wordt deze wet zo geïnterpreteerd dat deze
ruimte biedt voor nog meer overlast door de geplande spitsstroken.
· De manoeuvre om het natuurlijke zout te schrappen uit de normen voor fijnstof
verplicht vanwege de Europese regelgeving, maakt de lucht die we hier inademen niet
gezonder. Vooral voor kinderen is dit een ramp. Het is bekend dat ze opgroeien met
een verminderde longfunctie en dat de productie van astmapompjes een industrie is
waarin het goed investeren is. Dit concept maakt zich niet druk over de scholen
en kinderopvangfaciliteiten die niet ver van de weg liggen en die ongeveer 2000
kinderen onderdak bieden. Tijdens de inloop hoorden we dat 20% van de kinderen
in de Bijlmer last heeft van astma tegen 1% in Almere!
· Kortom: aan een verbetering van onze leefsituatie wordt niet gedacht.
Zelfs niet aan een snelheidsreductie naar 80 km zoals op de Ringweg west.
Dit zou al direct vermindering van geluid en vermindering van de uitstoot opleveren.
Dit ontwerp is gefixeerd op het verhogen van de capaciteit van deze autosnelweg
door meer asfalt ten gunste van het luxe spitsverkeer. Dit is het verder faciliteren
van een massaal individueel vervoer. We noemen het luxe, omdat de gemiddelde
bezetting van een auto in de spits nog geen 30 % is. Van de beschikbare ruimte
in een doorsnee auto in de spits is 70% leeg. Een invalide geïnteresseerde die
met de auto naar het Planetarium gekomen was, had om 19.00 uur drie kwartier
nodig gehad om hemelsbreed nog geen 1½ km te overbruggen. Hij had een passagier
bij zich, maar was ook de enige. Alle andere filerijders zaten alleen in hun auto!
Benutten van deze ruimte op de weg lijkt ons een betere oplossing dan de
vluchtstroken om te bouwen tot spitsstroken! Volgens de Europese regels worden
deze stroken dan te smal om nog veilig te zijn. Maar ook hier wordt een mouw aan
gepast. Deze spitsmobiliteit verbruikt veel energie met als bijproduct voor
omwonenden ongezonde lucht en geluidsoverlast, ook voor automobilisten en hun
passagiers. Uit studies blijkt dat bij een spitsbezetting van 40 % de capaciteit
van de huidige wegen voldoende zou zijn.
Het nieuwe kabinet heeft in het Regeerakkoord beloofd tijdens deze kabinetsperiode
werk te maken van de kilometerheffing/congestieheffing. De verwachtingen zijn dat
deze maatregelen een sanerende werking hebben op het autogebruik in de spits.
Door een combinatie van echt aantrekkelijk Openbaar Vervoer, aangepast aan deze
verstedelijkte regio, (waarom niet gratis in deze Noordvleugel van de Randstad?)
met het faciliteren van telewerken, kan de nu al beschikbare ruimte op onze
autosnelwegen allereerst gereserveerd worden voor het noodzakelijke vervoer waar
geen alternatieven voor zijn.
De tendens van dit ontwerp kunnen we omschrijven met:
Mag het een ietsje meer zijn? iets meer geluidsoverlast, iets meer luchtverontreiniging,
iets meer energieverbruik, maar wel veel meer asfalt! Allemaal ter ere van de economie!
Maar welke economie? Is spitsverkeer met deze bezettingsgraad van minder dan 30%
duurzaam te noemen? De normen die de burger moeten beschermen worden opgerekt,
zodat het luxe autoverkeer verder kan groeien. Onze overlast groeit ook mee!
De AGG zegt duidelijk "Nee". We slikken rond deze Gaasperdammerweg al jarenlang
teveel, letterlijk en figuurlijk. Onze leefsituatie moet verbeteren, liever
gisteren dan morgen. Laat de files zichzelf oplossen. De ruimte ervoor zit in de auto.
Namens de AGG
L. H. N. Hovens
Stichting Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg, Huntum 60, 1102 JC Amsterdam-Zuidoost,
tel/fax.020-6974730, e-mail:aggpost@xs4all.nl, www.gaasperdammerweg.nl
Ter informatie
De schriftelijke zienswijze en/of opmerkingen konden tot en met 23 april 2007 gestuurd worden naar:
Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat Spitsstrook A9 Holendrecht - Diemen
Postbus 30316, 2500 GH Den Haag. Via internet: www.inspraakvenw.nl.
Het Inspraakpunt bundelt alle reacties en stuurt deze onder andere naar de Minister
van Verkeer en Waterstaat, de Commissie m.e.r. en de betrokken bestuursorganen.
Met inachtneming van de ingekomen zienswijzen en opmerkingen stelt de Minister van
Verkeer en Waterstaat het definitieve wegaanpassingsbesluit vast. Voor de
uitvoeringsbesluiten (vergunningen, ontheffingen, e.d.) geldt dat het betrokken
bevoegd gezag met inachtneming van de ingekomen zienswijzen de besluiten vaststelt.
Tegen het wegaanpassingsbesluit kan vanaf de dag nadat de uitvoeringsbesluiten
zijn bekendgemaakt gedurende 6 weken beroep worden aangetekend bij de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State door belanghebbenden die hun zienswijze
al bij het ontwerp-wegaanpassingsbesluit naar voren hebben gebracht.
Laat ook ons weten wat u van deze plannen vindt op aggpost@xs4all.nl
Informatie over deze Spitsstrookplannen.
http://www.inspraakvenw.nl Ontwerp wegaanpassingsbesluit en Mer A9 Holendrecht Diemen
|