BEZOEK AAN DE SIJTWENDE TUNNEL
Naar aanleiding van de "Kamelenvariant" heeft Rijkswaterstaat de AGG uitgenodigd om eens een
bezoek te brengen aan een soortgelijke lokatie. Een prima initiatief dat door een
vertegenwoordiging van de AGG is aangegrepen om eens zeer kritisch te gaan kijken welk
zwaard van Damocles ons boven het hoofd hangt.
Hieronder volgt een verslag van een van de deelnemers, geen deel uitmakend van de
vaste kern van het AGG Bestuur.
Na het verslag vindt u nog enige links en aanvullende informatie
BEZOEK AAN DE SIJTWENDE TUNNEL OP 7 MEI 2007
Na lange tijd regende het eindelijk. Goed voor bijna alles, niet voor ons uitstapje
naar Leidschendam/Voorburg. We werden door de mensen van Rijkswaterstaat ontvangen
met koffie en broodjes, terwijl wij uitleg kregen over de in's en out's omtrent
de besluitvorming en bouw van de 3 delige tunnel. 1 Deel onder het maaiveld,
1 gesloten deel bovenop het maaiveld gebouwd en 1 open deel met een kruising,
waar de tram in een tunnel onderdoor rijdt.
We bezochten het deel dat op het
maaiveld is gebouwd als eerste. Vooraf kun je je geen voorstelling maken, van
wat je te zien zal krijgen. Er werd geparkeerd bij de brandweerkazerne aan het
begin van de tunnel, op het maaiveld gebouwd. We kwamen in een woonwijkje, dat
terrasvormig tegen een heuvel gebouwd was. Kleinschalig als een soort dorpje.
Boven gekomen een brede groenstrook, op het dak van de tunnel. Aan de andere kant
van de groenstrook hoge appartementen. Alleen het geruis van de snelweg aan het
begin en uiteinde van de tunnel, doet vermoeden, dat dit geen gewoon wijkje is.
In het midden hoor je een licht geruis van beide kanten. Maar het laagbouwwijkje
dat tegen het talud is gebouwd, ligt in feite 1 etage lager. Loop je een van de
trappen af naar straat- en tuinniveau, dan is er nauwelijks nog iets waarneembaar,
daar is het rustig. Het is een wijkje met een vrolijke en kindvriendelijke
uitstraling. Alleen het laagste niveau van de wijk is toegankelijk voor auto's.
Tegen het talud, onder de woningen, is een parkeergarage gelegen. Eigenlijk zijn
de meesten van ons aangenaam verrast.
Na dit nieuwbouwproject reden we naar de bestaande woonwijk, waar de tunnel onder
het maaiveld ligt. Aan de ene kant twee onder één kap huizen, vele decennia geleden
gebouwd, aan de overkant, speelse nieuwbouw woningen. In het midden wederom een
groenstrook. De daken van de tunnels zijn en blijven eigendom van Rijkswaterstaat,
waarop niet gebouwd mag worden. Nu alles klaar is, lijkt dit de meest perfecte
oplossing, maar als je bedenkt dat de tunnel gebouwd is in een bouwput, direct
aan de voortuinen gelegen, en de bouw twee jaar heeft geduurd, mag je hopen dat
de bewoners alternatieve woonruimte hebben aangeboden gekregen. Maar…..eerlijk
waar, nu alles af is, mag het resultaat daar zijn.
In een gesprek met de mensen van Rijkswaterstaat komen alle varianten en
alternatieven aan de orde, ook de verbinding A6 - A9. Wat mij in dit gesprek
trof, was de uitspraak, dat als daarvoor wordt gekozen,de Gaasperdammerweg,
blijft zoals hij is. Stel nou dat inderdaad het verkeer zodanig toeneemt,
dat ook deze weg weer vol loopt, dan zitten wij wederom met eenzelfde
Gaasperdammerweg, met dezelfde, zoals nu bestaande problemen. Wordt er voor de
kameelvariant gekozen, dan is de weg definitief veranderd, met alle voor- en
nadelen van dien.
Suzan Janzen
|
Aanleggen van meer snelwegen is waanzin, maar stilstand is achteruitgang. Een feit
is dat de Gaasperdammerweg alleen maar zwaarder wordt belast, zelfs een tunnel A6-A9
is, de meest milieuvriendelijke CO2 reducerende oplossing ten spijt, geen echte oplossing
voor het temmen van de asfaltmonsters. De kamelenvariant is een mogelijkheid, maar dient dan
ook volledig uitgevoerd te worden met compenserende maatregelen voor de bewoners en
een reductie van Onroerende zaak belasting, verhuispremies en verkoopcompensaties.
link naar Wikipedia over de Sijtwende tunnel
Officiele site over de Sijtwende tunnel
In september 2007 kwam er op deze mededeling nog een commentaar binnen van de
Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland
Op uw website las ik onder "Het laatste nieuws in 2007" ook een verslag van uw
"BEZOEK AAN DE SIJTWENDE TUNNEL OP 7 MEI 2007". U beschrijft daarin een liefelijk
wijkje. Kennelijk heeft Rijkswaterstaat u alleen Sijtwende laten zien en u niet
meegenomen naar het verlengde van de NORAH of N14 of verlengde Landscheidingsweg,
direct aan de andere kant van de spoorlijn Den Haag - Leiden. Daar ligt de weg
'open en bloot' grotendeels op maaiveldniveau, pal naast de (deels 12
verdiepingen) hoge flats van de Haagse wijk Mariahoeve. Ook daar is een te lage
geluidswal en 'moest' de provincie voor de bovenste verdiepigen ontheffing
verlenen van de Wet Geluidhinder (waardoor het daarboven, als ik mij wel herinner
van de procedure destijds, 65 dB(A) aan de gevel is).
Met vriendelijke groet,
Wim ter Keurs, voorzitter Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland
Op ons verzoek heeft Rijkswaterstaat ons alleen het "liefelijke wijkje" laten zien en
tevens is het commentaar van één van de deelnemers. Al snel verder lopend in de wijk,
komend bij de randen van de overdekking, blijkt de hinder in alle hevigheid weer los te barsten.
Natuurlijk realiseren we ons dat, maar om 5000 KM snelweg te overdekken gaat wat erg ver.
Mensen moeten de auto maar eens thuis laten staan en selectiever met verkeer om gaan.
|