Nieuws
A4 Leiderdorp en de gevolgen
De uitspraak van de Raad van State in juli, waardoor de verbreding van de A4 in Leiderdorp voorlopig niet doorgaat, omdat door die verbreding de luchtkwaliteit teveel zou lijden, heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat met de nieuwe minister Eurlings
gedwongen om zijn huiswerk over te doen.
Spitsstroken
Een gevolg is dat de minister zijn definitieve plannen om spitsstroken aan te leggen op de Gaasperdammerweg nog niet gepubliceerd heeft: dat zou nu oktober worden.
Gaasperdammerweg verbreding
De beslissing om de weg later nog eens te gaan verbreden met een overkluizing (de kameelvariant) schuift ook op door deze uitspraak. Ondertussen is er toch weer sprake van dat de tunnel naast het Naardermeer op 500 meter afstand, weer op het toneel is verschenen. Een kamerlid van het CDA heeft dit weer aangezwengeld.
Bezoeken
Afgevaardigden van de AGG zijn recent op bezoek geweest bij leden van de Tweede Kamer van de P v/d A en van de VVD om onze belangen te bepleiten. We vinden er duidelijk gehoor en er wordt serieus doorgedacht. De gezondheid rond de Gaasperdammerweg is nu een factor die echt meeweegt.
Zowel het ministerie van Verkeer en Waterstaat als het ministerie van Vrom hebben allebei een stuk gepubliceerd over de urgente problemen in de Randstad. Verkeer en Waterstaat richt zich vooral op de knelpunten met de (auto)mobiliteit op korte termijn, terwijl Vrom mikt op de Randstad in 2040. Hoe houden we het dan droog, gezond en leefbaar. En dat is niet simpel op te lossen, zeker niet als er nog steeds uitgegaan van een doorgroeiend autogebruik. Zie de websites van de ministeries.
We hebben op beide stukken wat commentaar gegeven, en dat doorgegeven naar Den Haag, terwijl we tegelijkertijd zijn gaan luisteren naar de behandeling van beide stukken door de Vaste Kamercommissie van beide ministeries. De eerste keer kwamen ze er niet mee klaar. Wordt vervolgd!
De Nieuwe Bijlmer en het bestemmingsplan (gezonder wordt het er niet op).
Door een publicatie in de Echo op 1 augustus kwamen we erachter dat het Stadsdeel en de gemeente Amsterdam, gemandateerd door de Gedeputeerde Staten, wegens het bestemmingsplan de geluidsnormen zover hadden opgekrikt dat de nieuwbouwplannen door konden gaan. Rond de Gaasperdammerweg is dan 55 dB(a) en rond de andere wegen zelfs 65 dB(a) de nieuwe grens. We hebben tegen deze beslissing een bezwaarschrift ingediend bij Gedeputeerde Staten. Onze gezondheid is niet gediend met nog meer geluidsoverlast, terwijl belabberde luchtkwaliteit zelfs geen rol van betekenis speelde. We hebben een beroep gedaan op de Wet Geluidhinder uit 1979: het doel was toen om het milieu en de volksgezondheid te beschermen tegen geluidsoverlast. Ook hebben we nog eens gewezen op de bovengenoemde uitspraak van de Raad van State.
De teksten van ons commentaar en het bezwaarschrift staan elders op deze website:
|