Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     


Het kabinetsbesluit is gevallen

Het kabinet kiest voor een uitbreiding van de wegen A6, A1, A9 en A10-Oost. Met een naar ons idee beperkt budget van slechts 3,5 miljard Euro denkt dit kabinet alle eisen te kunnen invullen die in het besluit zijn genomen. Tunnels en aquaducten, verbredingen en verbeteringen die voor de Gaasperdammerweg alleen al waren begroot op 3,5 miljard.

• De capaciteit van de A9 zal worden uitgebreid met inachtneming van een laatste beoordeling op Anders Betalen voor Mobiliteit;
• Hoe de A9 bij uitbreiding zal worden ingepast. Hierbij worden de volgende uitgangspunten gehanteerd: A9: inpassing in Amsterdam-Zuidoost (Gaasperdammerweg) Verbreding conform de zogenaamde Kamelenvariant. Deze bestaat uit twee aparte verdiepte, gesloten tunnelbakken

Het kabinet verwijst naar de volgende motivaties:

"Uiteraard moet worden voldaan aan wet- en regelgeving (o.a. wegnemen/voorkomen van overschrijdingssituaties van lucht en geluid) en rekening worden gehouden met het draagvlak in de regio en bij maatschappelijke organisaties. Daarnaast heeft het kabinet bij zijn afweging de kamermotie Hofstra-Verdaas (TK, 30 800 A, nr. 40 motie Hofstra c.s.) betrokken waarin het kabinet onder meer wordt opgeroepen met een voorstel te komen voor een vergroting van de bestaande wegcapaciteit met een gelijkwaardige kwaliteit van verkeersafwikkeling als in het Verbindingsalternatief."

"De wegverbetering zal worden gerealiseerd door de uitbreiding en verbeterde inpassing van het bestaande wegennetwerk. Voor een nieuwe verbinding tussen de A6 en de A9 (Verbindingsalternatief) is niet gekozen, mede op verzoek van een breedgesteunde motie van de Tweede Kamer (TK, 2006-200, 30 687, nr. 4). Dit alternatief heeft te weinig maatschappelijk en politiek draagvlak en is na uitgebreid onderzoek afgevallen. Met name de effecten bij de tunnelmonden werden te ingrijpend geacht. Bovendien zou het nu alsnog meenemen van dit alternatief leiden tot minimaal een half jaar vertraging."

Natuurlijk zullen de effecten bij de tunnelmonden in de Bijlmermeer veel gunstiger uitvallen en de hoeveelheid CO2 die wordt uitgestoten bij deze gigantische uitbreiding van het wegennet stelt ook niets voor.

Kabinet beslist over uitbreiding van wegen en ov in randstad Nieuwsbericht | 12-10-2007

Het kabinet kiest voor een uitbreiding van de wegen A6, A1, A9 en A10-Oost. De maatregelen kosten bijna 3,5 miljard euro. De provincie Noord-Holland, Stadsregio Amsterdam en gemeenten Almere, Amsterdam en Amstelveen dragen 261 miljoen euro bij, het rijk betaalt de rest. Daarnaast kiest het kabinet voor een grote kwaliteitssprong van het openbaar vervoer in deze regio. Het kabinet is voornemens aanzienlijk te investeren in concrete maatregelen voor een volwaardig en robuust OV-systeem. Dit najaar wordt een besluit genomen over een maatregelenpakket voor verbetering van de kwaliteit van de treindienst op korte termijn (2013) tussen Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad. Hiermee heeft coördinerend minister Eurlings het eerste grote besluit genomen over Randstad Urgent; een integraal besluit over infrastructuur, wonen en natuurlijke leefomgeving in het gebied rond Schiphol-Amsterdam-Almere.

De maatregelen verminderen niet alleen de files, maar ook de overlast voor de omwonenden. De A6 wordt verdubbeld en er komen gescheiden rijbanen voor doorgaand en plaatselijk verkeer. In Amsterdam Zuid-Oost wordt A9 overkapt en deels in een tunnel aangelegd. In Amstelveen komt een twee kilometer lange tunnel. De geluidsoverlast neemt daardoor af en Amstelveen en de Amsterdamse wijken Bijlmer en Gaasperdam worden weer één geheel. Het tracébesluit is in 2009 voorzien. De effecten van Anders Betalen voor Mobiliteit zullen dan duidelijker zijn en de gevolgen voor de verkeerscijfers bekend. Deze gegevens worden meegenomen bij het tracébesluit.

zie verder voor het complete bericht en de aanvullende pdf bestanden op de site van het ministerie van Verkeer en Waterstaat



Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm