Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     


Amsterdam mag er niet armer op worden, maar we hoeven er ook niet rijker van te worden.

Een uitspraak van wethouder Herrema, die erg betrokken is bij het terugdringen van de luchtvervuiling in de binnenstad. Voor de stad binnen de Ringweg gelden andere normen, daar is gezondheid belangrijk, voor de Gaasperdammerweg geldt alleen het financiële aspect. Woont u langs de A1, de A9 of de A6 dan kunt u rustig stikken, het kost de gemeente toch niks......

A9 kost Amsterdam 70 miljoen, Het Parool)

DEN HAAG - Amsterdam betaalt voor zo'n zeventig miljoen euro mee aan de Gaasperdammerweg. Alle inkomsten van de bouwgrond die vrijkomt door het ingraven van dit deel van de A9 door Zuidoost, worden afgedragen.
Eerder wilde Amsterdam maar twintig tot veertig miljoen bijdragen. ''We hebben afgesproken dat alle opbrengsten van het vastgoed en de grond naar de Gaasperdammerweg gaan,'' zegt verkeerswethouder Tjeerd Herrema. Het voordeel is dat Amsterdam niet de eigen begroting hoeft aan te spreken. ''Amsterdam mag er niet armer op worden, maar we hoeven er ook niet rijker van te worden.''
De ministerraad besloot gisteren tot verbreding van de A6, de A1, de A9 en de oostelijke arm van de A10. Daarmee is bijna 3,5 miljard euro gemoeid. Met het besluit komt een einde aan de jarenlange discussie over het knelpunt A6/A9 tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. In 2017 moeten de wegen gereedkomen.
Voor het tracébesluit van de Gaasperdammerweg in 2009 wordt nog een laatste keer onderzocht of verbreding van de weg wel nodig is als even later rekeningrijden wordt ingevoerd, maar minister Camiel Eurlings (Verkeer) beschouwt dit als een formaliteit. ''Nog deze kabinetsperiode moet de schop de grond in. We zijn het juridisch verplicht om weer de consequenties van de kilometerbeprijzing te onderzoeken. Maar de verwachting is niet dat het autoverkeer zal afnemen, al was het maar door de groei van Almere.''
Het kabinet gaat ervan uit dat niet alleen de files zullen verminderen, maar ook de overlast. De Gaasperdammerweg wordt goeddeels in een tunnel aangelegd, zodat van geluidsoverlast nauwelijks nog sprake is. Bijkomend voordeel is dat de wijken aan weerszijden van de A9 aaneengesmeed worden.
De omwonenden vrezen dat de luchtverontreiniging zich zal concentreren op de plekken waar de weg weer boven de grond komt: bij de Gaasp, bij Ikea én, daartussenin, bij de kruising met de Gooiseweg, waar een op- en afrit blijft bestaan.
Herrema verwacht dat niet. De aanleg van wegen wordt aan steeds strengere eisen getoetst. Als oplossing wordt onder meer gedacht aan lange schoorstenen die de uitlaatgassen tot ver boven de bebouwing wegleiden.




Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm