Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     


Verzet tegen plan A6-A9

Het rommelt in de regio. We horen van goede plannen en van zeer slechte, "harde actie, Zijn ze nou helemaal gek geworden. Weet iemand het telefoon nummer van die Laden". Zomaar wat kreten van willekeurige mensen uit de regio Zeeburg tot Ouderkerk en Muiderberg tot Diemen. Laten we ons maar bij de feiten houden en de berichten uit de officiële pers overnemen. Die officiële Pers verdient toch maar goed met het gekrakeel in en om het wegverkeer.

Verzet tegen plan A6/A9

Het Parool

DEN HAAG - Milieudefensie en diverse bewonersorganisaties bereiden juridische stappen voor tegen de wegverbredingen die de druk op het knelpunt A6/A9 moeten verlichten.

Zodra de wegverbredingen zijn uitgewerkt in tracébesluiten, stappen de milieuorganisatie en de omwonenden naar de rechter. De tracébesluiten worden omstreeks 2009 verwacht. Eerst moet de Tweede Kamer zich nog over het kabinetsbesluit buigen. Vrijdag besloot het kabinet tot een verbreding van de A1, de A6, de A9 en de A10-oost. ''De minister doet het voorkomen alsof alles in kannen en kruiken is, tot en met de luchtkwaliteit aan toe,'' zegt Joris Wijnhoven van Milieudefensie. ''Maar de vorige keer dat ik hem dat hoorde zeggen was bij de A4 en toen ging hij ook nat bij de rechter.''

Bij de Raad van State wist Milieudefensie deze zomer al een stokje te steken voor de verbreding van de A4 bij Leiderdorp. Bovendien ging het daar slechts om één rijbaan extra, terwijl tussen Almere, Amsterdam en Schiphol het aantal rijbanen hier en daar zelfs verdubbeld wordt. Daar staat tegenover dat de lucht rond Leiden al vrij vies was, zodat de te verwachten verslechtering van de luchtkwaliteit gemakkelijk de wettelijke limieten zou overschrijden.

Milieudefensie heeft zich erover verbaasd dat de plannen de instemming hebben gekregen van het Amsterdamse stadsbestuur, inclusief GroenLinkswethouder Marijke Vos met haar Actieplan Luchtkwaliteit. ''De Gaasperdammerweg wordt dan wel deels overkapt, in de Watergraafsmeer hebben ze helemaal niets,'' zegt Wijnhoven. ''Geen tunnel, alleen een groot pak verkeer voor de deur.''

''Het is bizar dat ze zich blindstaren op de verhoging van parkeertarieven, terwijl deze wegverbreding zorgt voor veel meer luchtverontreiniging. Indirect omdat vieze lucht de stad inwaait, direct omdat extra verkeer de stad binnenkomt. Als iemand in Almere achter het stuur kruipt, dan laat hij zijn auto niet achter bij de rand van de stad.''

Ook door de gemeenten Diemen en Ouder-Amstel is teleurgesteld gereageerd. Waar Amsterdam, Amstelveen en Almere hun stempel drukten op het kabinetsbesluit voelt met name Diemen zich buitenspel gezet bij de verbreding van de A10. ''Het verkeer en onze inwoners worden hiervan de dupe.''






Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm