Amsterdam is egoistisch
Wederom een Parool bericht. Nu een klaagzang van Diemens PvdA wethouder Lex Scholten.
"Voor de Gaasperdammerweg zal een tunnel worden aangelegd. ''Terwijl het daar lang niet zo druk is als op de A10,'' zegt Scholten. ''Ik vind dat nogal egoïstisch van Amsterdam.''"
Weer een PvdA-er die de feiten verdraait. Ten eerste er zijn nog geen definitieve beslissingen genomen inzake de Gaasperdammerweg en ten tweede, de Gaasperdammerweg is nu nog 2 x 2 baans, overvol en de meeste files staan op de parallelwegen. Dus is het probleem al minstens net zo groot als elders in de regio en veel breder. In Zuidoost staan de files overal en vooral ook 's avonds en 's nachts. Van 's morgens 5 uur tot soms 's nachts een uur of 2. Mijnheer Scholten, u mag de Arena-drukte met bioscopen, theaters en stadion van ons overnemen!! Evenals de eeuwige sirenes van het AMC, brandweer en politie. We zijn het wel volledig eens met de strekking van het verhaal dat de centrale stad egoístisch is en niet aan de gezondheid en het levensgeluk van de inwoners denkt.
Overigens zitten we allemaal in hetzelfde schuitje, meer dan honderdduizend mensen worden bedreigd door deze waanzin. Stop, voor het te laat is...
'Amsterdam is egoïstisch'
Het Parool
AMSTERDAM - De gemeente Diemen is niet blij met het verbreden van de snelwegen rond Amsterdam. ''De grote steden denken alleen maar aan zichzelf.''
Vorige week is besloten dat delen van de A1, A10, A6 en A9 zullen worden verbreed. In eerste instantie zal dit op de A1 en A10-oost gebeuren. In 2009 zal worden besloten hoe de Gaasperdammerweg, een deel van de A9, zal worden aangepakt.
Volgens PvdA-wethouder Lex Scholten is bij alle plannen geen rekening gehouden met de bewoners van Diemen, Duivendrecht en de Watergraafsmeer. ''Nu passeren op de A1 en A10 al ongeveer 150.000 auto's per dag,'' zegt Scholten. ''Dat worden er straks tweehonderdduizend. Al die uitlaatgassen waaien de wijken in.''
De A1 en A10 worden het eerst verbreed, maar het geld voor extra milieumaatregelen is juist gereserveerd voor de Gaasperdammerweg door Zuidoost. Scholten: ''Dat betekent dat er bij het verbreden van deze wegen geen geld is voor ondertunneling of geluidswering. Waarschijnlijk zullen er alleen schermen van tien, twaalf meter worden geplaatst. En daar moeten de omwonenden dan blij mee zijn.''
Voor de Gaasperdammerweg zal een tunnel worden aangelegd. ''Terwijl het daar lang niet zo druk is als op de A10,'' zegt Scholten. ''Ik vind dat nogal egoïstisch van Amsterdam.''
Diemen voelt zich gepasseerd. ''Amsterdam, Almere en Amstelveen hebben met het rijk de budgetten verdeeld. Aan de kleine gemeenten is niet gedacht,'' zegt Scholten. Hij begrijpt niet dat Amsterdam blij is met de besluiten over de A10 en A1. ''De vervuilendste stukken van de ring worden nóg drukker. Amsterdam koopt een kat in de zak.''
Een woordvoerder van Tjeerd Herrema, Scholtens collega in Amsterdam, zegt dat Amsterdam 'op hoofdlijnen' tevreden is met de plannen van het kabinet. ''Er is in elk geval een besluit genomen, en de verbreding móést er komen. Vervolgens zullen we de milieueffecten onderzoeken en kijken welke maatregelen we kunnen treffen.''
Hoeveel geld hiervoor beschikbaar is, kan hij niet zeggen. Wel benadrukt hij dat Amsterdam zich ook sterk maakt voor een kilometerheffing, die het fileprobleem veel milieuvriendelijker oplost.
|
|