Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     


commissievergadering verkeer en vervoer 24 oktober 2007

Een delegatie van de AGG is bij de commissievergadering aanwezig geweest om de mening van de Amsterdamse commissieleden vast te leggen.

Het onderwerp A6/A9 was door Meta Meijer van de SP als aktualiteitsonderwerp extra op de agenda geplaatst.
Zij kreeg als eerste gelegenheid te spreken. Het bleek dat zij zich vooral zorgen maakt over de gevolgen voor de bewoners van Amsterdam-Oost en Diemen en vroeg wethouder Herrema om a.s. maandag geen handtekening te zetten onder het akkoord (= raamovereenkomst).. Ze vindt dat Herrema z'n nek heeft uitgestoken voor de Gaasperdammerweg en dat hij dat ook moet doen voor Oost en Diemen.

Herrema gaf aan dat ze over voorzieningen aan de Oostkant nog niet uitgediscussieerd zijn. Herrema deelde tevens mee dat extra voorzieningen vanwege verbetering van de luchtkwaliteit onder de verantwoordelijkheid vallen van het Rijk, die dus ook de kosten moet betalen.
Eigenlijk is het een 3-trapsbesluit namelijk asfalt, verbetering OV en kilometerheffing, maar nu wordt er eerst een overeenkomst over het asfalt afgesloten en vervolgens wordt pas later bekend wat er met OV (mogelijk in november '07 bekend) en km.heffing (2009?) gaat gebeuren. Herrema zal bij de overeenkomst de voorwaarden voor OV en km.heffing proberen op te laten nemen. Er is een soort van oorlog gaande tussen de ministeries over de financiering van inpassing van de Gaasperdammerweg. Het ministerie van Financiën hoopt dat de effecten van km.heffing t.z.t. zodanig zijn dat er geen voorzieningen meer hoeven worden getroffen voor de Gaasperdammerweg. Het project kost 3,5 miljard en er is momenteel nog 4,5 miljard gereserveerd (nb: wij weten dat de uitvoering van het totale project veel meer gaat kosten dus is de kans op schrappen van een aantal maatregelen uit de Kamelenvariant heel groot). De heer Manuel van D66 vindt dat het afwijzen van het verbindingsalternatief ons is opgedrongen door de vorige regering. De heer Flos van de VVD feliciteert het college met dit besluit tot uitbreiding van wegen zodat het verkeersinfarct kan worden opgelost. Ook is hij ervan overtuigd dat bijv. de mensen in Zuidoost een betere luchtkwaliteit krijgen. De heer Geurts van Groen Links adviseert de wethouder om nog niet te ondertekenen. Hij wil eerst een overzicht van alle wegaanpassingen die gevolgen hebben voor de luchtkwaliteit van Amsterdam. De heer Denissen van CDA vraagt zich af hoe de wethouder bij dit besluit het afbreukrisico voor de luchtkwaliteit inschat. >Is de Kamelenvariant niet een Fata Morgana. Die schoorstenen bij de tunnels van de Gaasperdammerweg zijn er niet voor het schoner maken van de lucht. Op korte termijn moet er meer duidelijkheid komen over de te nemen maatregelen. Mevr. Bergervoet van de PvdA wil het verkeersinfarct snel oplossen. Zij schaart zich achter het besluit. De PvdA wil zich inzetten voor beter OV, rekeningrijden en telewerken. Er moet aandacht besteed worden dat de inpassing van de Gaasperdammerweg goed geregeld wordt.
Desgevraagd geeft wethouder Herrema aan dat hij a.s. maandag namens Amsterdam zijn handtekening zal plaatsen op de UPR-conferentie onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad van Amsterdam.

Kortom PvdA en VVD maken zich hiermee medeplichtig aan het voorbereiden van een misdrijf, het doelbewust in gevaar brengen van de omwonenden van de snelwegen in de Amsterdamse regio.
A9-deal is GroenLinks te min

Het Parool

AMSTERDAM - Collegepartij GroenLinks dreigt tegen het akkoord te stemmen tussen het kabinet en Amsterdam over de verbreding en ondertunneling van de A9.

Volgens het programma-akkoord tussen de PvdA en GroenLinks zijn de partijen vóór de aanpak waarover PvdA-wethouder Tjeerd Herrema overeenstemming heeft bereikt met minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Maar in een raadsvergadering gisteravond zei GroenLinkser Barn Geurts dat de afspraken onvoldoende zijn zonder garanties over uitbreiding van het openbaar vervoer tussen Amsterdam en Almere, invoering van rekeningrijden en verbetering van de luchtkwaliteit.
Dankzij de steun van oppositiepartijen VVD en CDA is er wel een raadsmeerderheid voor de zogenoemde Stroomlijnvariant, waarbij de overlast voor de bewoners in Zuidoost zal verminderen door ondertunneling van delen van de A9.

Niettemin toonde Herrema zich gisteravond onaangenaam verrast door de opstelling van de kleinere coalitiegenoot. ''GroenLinks wilde dat gekozen werd voor de Stroomlijnvariant. Ik heb het afgelopen jaar geen enkel signaal van die partij gekregen dat er iets bij moet. Ik verwacht van GroenLinks nu een helder ja. Dat meer moet gebeuren, is duidelijk, maar ik heb GroenLinks eerder niet horen piepen.''
De verwachting is dat het kabinet komende maand met plannen zal komen om zevenhonderd miljoen euro uit te trekken voor de openbaarvervoersverbinding met Almere. Wat rekeningrijden betreft is het nog wachten op een wetsvoorstel van Eurlings.

Herrema erkende dat het akkoord met het kabinet niet gunstig zal uitpakken voor de bewoners van Diemen en Oost-Watergraafs-meer. Daar wordt de A10 verbreed, maar niet overkapt. Vermoedelijk komen er alleen geluidswallen met een afdak.




Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm