Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     


'Kinderen en ouderen langs drukke weg onvoldoende beschermd'

Onze mede (bijna beroeps) aktievoerders van milieudefensie gaan naast de akties tegen nieuwbouw alle effecten rondom het grote zwarte monster aanpakken en gaan de minister bestoken met brieven die aandringen op beperking van nieuwbouw langs de drukke wegen en vooral als het om huisvesting voor risicogroepen gaat.

Een goede aktie, zeker voor de Gaasperdammerweg, waar binnen de 300 meter van de weg al vele kindertehuizen en opvangcentra zijn gevestigd. Gelukkig zijn de meeste kinderen van Allochtone afkomst en die hebben natuurlijk niet zoveel last van de uitlaatgassen als de kindertjes van de binnenstad waar Herrema en consorten zich inzetten om de Amsterdammer gezondere lucht te geven. Precies een jaar geleden sprak de wethouder nog over het filepilletje!

Ministerie van VROM
T.a.v. Minister J.M. Cramer
Postbus 20951
2500 EZ DEN HAAG
Amsterdam 23 oktober 2007
Betreft: AMvB kwetsbare groepen

Geachte mevrouw de minister,

Gezien de recente verslagen van de Eerste en Tweede Kamer en de VROM-website, werkt uw ministerie momenteel aan een Algemene Maatregel van Bestuur, waarin geregeld wordt hoe nieuwbouw langs drukke wegen voor enkele kwetsbare groepen beperkt kan worden. De ondertekenaars van deze brief zijn blij met de intentie van deze regeling en de erkenning van het feit dat het niet wenselijk is bijvoorbeeld kinderen en senioren langdurig bloot te stellen aan hoge concentraties fijn stof en andere luchtvervuiling. Maar we hebben ook zorgen over de wijze waarop de AMvB tot stand komt. Tevens geven we u graag nog enkele suggesties mee voor de inhoud ervan.

1. Gezondheidsraad
Volgens het verslag van de behandeling van de Wet Luchtkwaliteit op 2 oktober in de Eerste Kamer, deed u de toezegging (aan mevrouw Slagter van de SP) om het oordeel van de Gezondheidsraad bij de onderbouwing van de AMvB te betrekken. Letterlijk zei u: “(...) ik wil haar suggestie overnemen om bij die onderbouwing ook de Gezondheidsraad te betrekken, zonder dat er allemaal nieuw onderzoek hoeft te worden gedaan”. Dat lijkt ons gezien hun expertise zeer terecht. Des te meer bevreemdt het ons, dat u deze belofte in het Verlengd Algemeen Overleg over luchtkwaliteit op 9 oktober in de Tweede Kamer, weer leek in te trekken. U zei: 'Wij hebben niet de behoefte om daar nog eens een advies van de Gezondheidsraad aan toe te voegen'.
Wij vragen u de Gezondheidsraad om schriftelijk advies te vragen over de gewenste inhoud van de AMvB.

2. Aard van de wegen
In de diverse overleggen met het parlement hebt u aangegeven bij de AMvB uit te willen gaan van een verbod op nieuwbouw voor kwetsbare groepen binnen 50 meter van een Provinciale weg en 100 meter van een snelweg. Dit criterium voorziet niet in het beperken van de bouw voor kwetsbare groepen langs drukke stadswegen, terwijl de meest recente inventarisatie van Milieudefensie naar knelpunten in steden (over 2005) laat zien, dat er in Nederland alleen al 400 stadswegen zijn waar de luchtkwaliteitsnormen overschreden worden. Het ligt voor de hand de drukste stadswegen ook bij uw AMvB te betrekken. Navraag bij de werkgroep Luchtkwaliteit van de GGD leert, dat een bruikbare definitie voor een ‘drukke weg’ een weg is, waar meer dan 10.000 voertuigen per etmaal overheen rijden.
Wij vragen u dan ook een bouwverbod van bestemmingen voor kwetsbare groepen af te kondigen langs wegen met meer dan 10.000 voertuigbewegingen per dag.

3. Overschrijding of niet
Op de website van uw ministerie lezen wij, dat u van plan bent de AMvB enkel te laten gelden voor situaties waarin er sprake is voor een overschrijding van de normen. Dat verbaast ons zeer. Bij diverse gelegenheden hebben wetenschappers en deskundigen u erop gewezen dat het überhaupt niet wenselijk is kinderen en senioren langdurig langs snelwegen te laten verblijven, ook niet als er (net) geen normoverschrijding is. Er bestaat immers geen fijnstof concentratie die niet schadelijk is, dat wil zeggen er is geen veilige drempelwaarde. We wijzen u erop dat bijv. de nieuwbouwplannen voor het Jan Tinbergen College in Roosendaal, een van de plannen waarom deze bal aan het rollen is gebracht, in uw voorstel gewoon door zou kunnen gaan.
Wij vragen u de bepalingen in uw AMvB voor alle nieuwbouwplannen voor kwetsbare groepen langs drukke wegen te laten gelden, ongeacht of er sprake is van een overschrijding

4.Afstandscriterium
In het voorstel voor een regeling, wordt uitgegaan van een bouwverbod voor gevoelige bestemmingen binnen een afstand van 100 meter tot de snelweg en 50 meter bij een provinciale weg. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat langdurig verblijf nabij snelwegen leidt tot gezondheidsschade bij kwetsbare groepen, zoals kinderen, ouderen en zieken, ook bij concentraties beneden de grenswaarde. Dit schadelijke effect is ook op grotere afstand van deze snelweg, zeker tot 300 meter van de wegrand, te zien. De GGD adviseert om die reden dan ook de bouw van voorzieningen voor kwetsbare groepen binnen 300 meter van de snelweg af te wijzen.
Wij vragen u een bouwverbod van gevoelige bestemmingen af te kondigen binnen een straal van 300 meter van de rand van de weg tot de gevel van het gebouw of het schoolplein.
Wij hopen van harte dat u onze overwegingen en suggesties bij de totstandkoming van de AMvB wil betrekken.

Met vriendelijke groet, namens Milieudefensie




Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm