'Kinderen en ouderen langs drukke weg onvoldoende beschermd'
Onze mede (bijna beroeps) aktievoerders van
milieudefensie gaan naast de akties tegen nieuwbouw alle effecten rondom het
grote zwarte monster aanpakken en gaan de minister bestoken met brieven die aandringen
op beperking van nieuwbouw langs de drukke wegen en vooral als het om huisvesting
voor risicogroepen gaat.
Een goede aktie, zeker voor de Gaasperdammerweg, waar binnen de 300 meter van de
weg al vele kindertehuizen en opvangcentra zijn gevestigd. Gelukkig zijn de meeste
kinderen van Allochtone afkomst en die hebben natuurlijk niet zoveel last van de
uitlaatgassen als de kindertjes van de binnenstad waar Herrema en consorten zich
inzetten om de Amsterdammer gezondere lucht te geven. Precies een jaar geleden sprak
de wethouder nog over het
filepilletje!
Ministerie van VROM
T.a.v. Minister J.M. Cramer
Postbus 20951
2500 EZ DEN HAAG
Amsterdam 23 oktober 2007
Betreft: AMvB kwetsbare groepen
Geachte mevrouw de minister,
Gezien de recente verslagen van de Eerste en Tweede Kamer en de VROM-website, werkt uw
ministerie momenteel aan een Algemene Maatregel van Bestuur, waarin geregeld wordt hoe
nieuwbouw langs drukke wegen voor enkele kwetsbare groepen beperkt kan worden. De
ondertekenaars van deze brief zijn blij met de intentie van deze regeling en de erkenning van
het feit dat het niet wenselijk is bijvoorbeeld kinderen en senioren langdurig bloot te stellen aan
hoge concentraties fijn stof en andere luchtvervuiling. Maar we hebben ook zorgen over de wijze
waarop de AMvB tot stand komt. Tevens geven we u graag nog enkele suggesties mee voor de
inhoud ervan.
1. Gezondheidsraad
Volgens het verslag van de behandeling van de Wet Luchtkwaliteit op 2 oktober in de Eerste
Kamer, deed u de toezegging (aan mevrouw Slagter van de SP) om het oordeel van de
Gezondheidsraad bij de onderbouwing van de AMvB te betrekken. Letterlijk zei u: “(...) ik wil
haar suggestie overnemen om bij die onderbouwing ook de Gezondheidsraad te betrekken,
zonder dat er allemaal nieuw onderzoek hoeft te worden gedaan”. Dat lijkt ons gezien hun
expertise zeer terecht. Des te meer bevreemdt het ons, dat u deze belofte in het Verlengd
Algemeen Overleg over luchtkwaliteit op 9 oktober in de Tweede Kamer, weer leek in te
trekken. U zei: 'Wij hebben niet de behoefte om daar nog eens een advies van de
Gezondheidsraad aan toe te voegen'.
Wij vragen u de Gezondheidsraad om schriftelijk advies te vragen over de gewenste
inhoud van de AMvB.
2. Aard van de wegen
In de diverse overleggen met het parlement hebt u aangegeven bij de AMvB uit te willen gaan
van een verbod op nieuwbouw voor kwetsbare groepen binnen 50 meter van een Provinciale
weg en 100 meter van een snelweg. Dit criterium voorziet niet in het beperken van de bouw
voor kwetsbare groepen langs drukke stadswegen, terwijl de meest recente inventarisatie van
Milieudefensie naar knelpunten in steden (over 2005) laat zien, dat er in Nederland alleen al 400
stadswegen zijn waar de luchtkwaliteitsnormen overschreden worden. Het ligt voor de hand de
drukste stadswegen ook bij uw AMvB te betrekken. Navraag bij de werkgroep Luchtkwaliteit van
de GGD leert, dat een bruikbare definitie voor een ‘drukke weg’ een weg is, waar meer dan
10.000 voertuigen per etmaal overheen rijden.
Wij vragen u dan ook een bouwverbod van bestemmingen voor kwetsbare groepen af te
kondigen langs wegen met meer dan 10.000 voertuigbewegingen per dag.
3. Overschrijding of niet
Op de website van uw ministerie lezen wij, dat u van plan bent de AMvB enkel te laten gelden
voor situaties waarin er sprake is voor een overschrijding van de normen. Dat verbaast ons zeer.
Bij diverse gelegenheden hebben wetenschappers en deskundigen u erop gewezen dat het
überhaupt niet wenselijk is kinderen en senioren langdurig langs snelwegen te laten verblijven,
ook niet als er (net) geen normoverschrijding is. Er bestaat immers geen fijnstof concentratie die
niet schadelijk is, dat wil zeggen er is geen veilige drempelwaarde.
We wijzen u erop dat bijv. de nieuwbouwplannen voor het Jan Tinbergen College in
Roosendaal, een van de plannen waarom deze bal aan het rollen is gebracht, in uw voorstel
gewoon door zou kunnen gaan.
Wij vragen u de bepalingen in uw AMvB voor alle nieuwbouwplannen voor kwetsbare
groepen langs drukke wegen te laten gelden, ongeacht of er sprake is van een
overschrijding
4.Afstandscriterium
In het voorstel voor een regeling, wordt uitgegaan van een bouwverbod voor gevoelige
bestemmingen binnen een afstand van 100 meter tot de snelweg en 50 meter bij een
provinciale weg. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat langdurig verblijf nabij snelwegen
leidt tot gezondheidsschade bij kwetsbare groepen, zoals kinderen, ouderen en zieken, ook bij
concentraties beneden de grenswaarde. Dit schadelijke effect is ook op grotere afstand van
deze snelweg, zeker tot 300 meter van de wegrand, te zien. De GGD adviseert om die reden
dan ook de bouw van voorzieningen voor kwetsbare groepen binnen 300 meter van de snelweg
af te wijzen.
Wij vragen u een bouwverbod van gevoelige bestemmingen af te kondigen binnen een
straal van 300 meter van de rand van de weg tot de gevel van het gebouw of het
schoolplein.
Wij hopen van harte dat u onze overwegingen en suggesties bij de totstandkoming van de
AMvB wil betrekken.
Met vriendelijke groet, namens Milieudefensie
|
|