Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     


Diverse persberichten

Verzet Diemen tegen snelwegplan

AMSTERDAM - De gemeente Diemen dreigt niet mee te werken met verbreding van spoorwegen en uitbreidingsplannen voor de Amsterdamse wijk IJburg.
Diemen vindt dat het kabinet bij het besluit over de aanpassing van het wegennet tussen Almere en Schiphol op geen enkele manier oog heeft gehad voor de belangen van de gemeente.
‘Er lopen nog onderzoeken naar geluidsoverlast en luchtvervuiling, maar ondertussen is de knoop wel doorgehakt’, zegt wethouder Scholten (Verkeer) van Diemen. ‘Wij worden nu gedwongen om dwars te gaan liggen, alleen omdat minister Eurlings een daadkrachtige indruk moet maken in plaats van zorgvuldig te zijn.’

Ook andere gemeenten, zoals Weesp en Muiden, klagen dat ze amper gehoord zijn in de besluitvorming rond de verbreding van de A1, A6 en het oostelijk deel van de A10, en verdieping en verbreding van de A9. Weesp en Muiden vrezen dat de wegenplannen botsen met de opdracht in de Bloemendalerpolder zesduizend woningen te bouwen.

Schone auto’s mogelijk pas later verplicht (NRC)

Autofabrikanten moeten langer de tijd krijgen om schonere auto’s te maken dan de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, had voorgesteld. Dat vindt het Europees Parlement.
Begin dit jaar kondigde Europees Commissaris Stavros Dimas (Milieu) aan met een wetsvoorstel te komen om autofabrikanten te dwingen auto’s te maken die minder CO2 uitstoten. Auto’s zouden in 2012 gemiddeld nog maar 130 gram CO2 per kilometer mogen produceren. Nu stoten ze gemiddeld ruim 160 gram uit.
Dimas had zijn doelstelling al afgezwakt na een sterke Duitse lobby, waaraan ook zijn collega-eurocommissaris Günter Verheugen (Industriebeleid) meedeed. Gisteren stemde het Europees Parlement voor een resolutie waarin wordt gesteld dat de auto-industrie drie jaar langer, tot 2015, de tijd moet krijgen om schonere auto’s te maken. Wel moet de norm iets worden aangescherpt, vindt het parlement. Dat pleit voor een grens van 125 gram CO2 per kilometer. Europees milieucommissaris Dimas wilde aanvankelijk nog verder gaan.
De verplichte normen zijn volgens de Europese Commissie noodzakelijk, omdat de autofabrikanten er in het verleden niet in zijn geslaagd vrijwillig gemaakte afspraken na te leven. De EU wil graag een leidende rol in de wereld spelen op het gebied van klimaatbeheersing. „We moeten ambitieuze doelen stellen, maar ook de industrie voldoende tijd geven voor nieuwe ontwerpen tegen zo laag mogelijke kosten”, zei de Britse liberaal Chris Davis, die het standpunt van het parlement had opgesteld. VVD en CDA in het Europees Parlement stemden voor dat standpunt.
GroenLinks en PvdA stemden tegen en zijn teleurgesteld. Dorette Corbey van de PvdA zegt: „De CO2-uitstoot moet naar beneden om klimaatverandering te beperken én we moeten onze consumptie van olie verminderen omdat de voorraden eindig zijn. Zuinige auto’s zijn bovendien goed voor de automobilist, zeker nu de olie- en benzineprijzen stijgen”.
De Europese Commissie werkt nog aan een concreet wetsvoorstel waarin zal worden vastgelegd hoe fabrikanten aan de nieuwe norm van 130 of 125 gram CO2 per kilometer moeten voldoen. Het gemiddelde zou bijvoorbeeld kunnen gaan gelden per land, of per fabrikant. Dat voorstel moet uiteindelijk worden goedgekeurd door het Europees Parlement en door de regeringen van de Europese Unie.



Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm