Verzet Diemen tegen snelwegplan
AMSTERDAM - De gemeente Diemen dreigt niet mee te werken met verbreding van
spoorwegen en uitbreidingsplannen voor de Amsterdamse wijk IJburg.
Diemen vindt dat het kabinet bij het besluit over de aanpassing van het
wegennet tussen Almere en Schiphol op geen enkele manier oog heeft gehad
voor de belangen van de gemeente.
‘Er lopen nog onderzoeken naar geluidsoverlast en luchtvervuiling, maar ondertussen
is de knoop wel doorgehakt’, zegt wethouder Scholten (Verkeer) van Diemen. ‘Wij
worden nu gedwongen om dwars te gaan liggen, alleen omdat minister Eurlings een
daadkrachtige indruk moet maken in plaats van zorgvuldig te zijn.’
Ook andere gemeenten, zoals Weesp en Muiden, klagen dat ze amper gehoord zijn in
de besluitvorming rond de verbreding van de A1, A6 en het oostelijk deel van de
A10, en verdieping en verbreding van de A9. Weesp en Muiden vrezen dat de wegenplannen
botsen met de opdracht in de Bloemendalerpolder zesduizend woningen te bouwen.
Schone auto’s mogelijk pas later verplicht (NRC)
Autofabrikanten moeten langer de tijd krijgen om schonere auto’s te maken dan de
Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, had voorgesteld. Dat vindt
het Europees Parlement.
Begin dit jaar kondigde Europees Commissaris Stavros Dimas (Milieu) aan met een
wetsvoorstel te komen om autofabrikanten te dwingen auto’s te maken die minder
CO2 uitstoten. Auto’s zouden in 2012 gemiddeld nog maar 130 gram CO2 per kilometer
mogen produceren. Nu stoten ze gemiddeld ruim 160 gram uit.
Dimas had zijn doelstelling al afgezwakt na een sterke Duitse lobby, waaraan ook
zijn collega-eurocommissaris Günter Verheugen (Industriebeleid) meedeed. Gisteren
stemde het Europees Parlement voor een resolutie waarin wordt gesteld dat de
auto-industrie drie jaar langer, tot 2015, de tijd moet krijgen om schonere
auto’s te maken. Wel moet de norm iets worden aangescherpt, vindt het parlement.
Dat pleit voor een grens van 125 gram CO2 per kilometer. Europees
milieucommissaris Dimas wilde aanvankelijk nog verder gaan.
De verplichte normen zijn volgens de Europese Commissie noodzakelijk, omdat de
autofabrikanten er in het verleden niet in zijn geslaagd vrijwillig gemaakte
afspraken na te leven. De EU wil graag een leidende rol in de wereld spelen op
het gebied van klimaatbeheersing.
„We moeten ambitieuze doelen stellen, maar ook de industrie voldoende tijd
geven voor nieuwe ontwerpen tegen zo laag mogelijke kosten”, zei de Britse
liberaal Chris Davis, die het standpunt van het parlement had opgesteld. VVD en
CDA in het Europees Parlement stemden voor dat standpunt.
GroenLinks en PvdA stemden tegen en zijn teleurgesteld. Dorette Corbey van de
PvdA zegt: „De CO2-uitstoot moet naar beneden om klimaatverandering te beperken
én we moeten onze consumptie van olie verminderen omdat de voorraden eindig zijn.
Zuinige auto’s zijn bovendien goed voor de automobilist, zeker nu de olie- en
benzineprijzen stijgen”.
De Europese Commissie werkt nog aan een concreet wetsvoorstel waarin zal worden
vastgelegd hoe fabrikanten aan de nieuwe norm van 130 of 125 gram CO2 per kilometer
moeten voldoen. Het gemiddelde zou bijvoorbeeld kunnen gaan gelden per land, of
per fabrikant. Dat voorstel moet uiteindelijk worden goedgekeurd door het Europees
Parlement en door de regeringen van de Europese Unie.
|