Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     


Bestuurders tekenen voor Randstad Urgent projecten

De Randstad weer aan de top brengen als duurzame, economisch sterke regio, door besluitvaardigheid en bestuurlijke daadkracht te organiseren. Dat is het doel van de bestuurlijke afspraken die op 29 oktober in de Ridderzaal zijn ondertekend door zo’n 40 bestuurders tijdens de eerste, jaarlijks terugkerende Randstad Urgent conferentie.
Met hun handtekening hebben zo’n 40 bestuurders hun commitment gegeven aan de uitvoering van het kabinetsprogramma Randstad uit het regeerakkoord. Hieronder bevonden zich coördinerend bewindsman Eurlings, de ministers Cramer, Van der Hoeven, Verburg en Plasterk, staatssecretaris Huizinga en tal van gedeputeerden en wethouders.

De besluitvorming in Nederland heeft last van bestuurlijke drukte. Dat levert te vaak vertraging op. De bestuurlijke cultuur moet daarom anders. Veel bestuurders in Nederland zijn het erover eens dat het Rijk en de provincie als dat nodig is gelegitimeerd knopen moeten kunnen doorhakken. Daarom zijn in september bestuurlijke duo’s gevormd.
Een recent voorbeeld van het oplossen van een slepende kwestie is het gezamenlijke besluit van Rijk en regio voor de wegverbreding van de verbinding Schiphol-Amsterdam-Almere, goed ingepast en gecombineerd met een forse impuls voor natuurverbetering. Dat was hard nodig. Onder meer voor de schaalsprong van Almere met 60.000 nieuwe woningen.

Tot zover een gedeelte van het persbericht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het convenant omvat heel veel punten zoals uit de bijgeleverde factsheet blijkt. Dit "management by spreadsheet" gebeuren laat zien dat de bestuurders serieus bezig zijn. Dat dit slachtoffers met zich meebrengt is niet belangrijk, zolang het algemeen belang maar wordt gediend.
Uit de factsheet halen we van de 33 zeer ambitieuze plannen de 2 plannen die onze regio vervoerstechnisch raken.

2 Weguitbreiding Schiphol -Amsterdam -Almere
Projectduo: Eurlings en Mooij, Ambassadeur: Wientjes
Uitbreiden van de wegcapaciteit in de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere, inclusief bijbehorende groen-blauwe maatregelen.
Een goede bereikbaarheid (spoor en weg) van de Noordvleugel is van belang voor het economisch functioneren van het gebied. Dat geldt met name voor de corridor Schiphol - Amsterdam – Almere, waar nu al files staan en economische en ruimtelijke ontwikkelingen de bereikbaarheid over de weg en het spoor verder onder druk zetten. Het kabinet heeft onlangs gekozen voor een uitbreiding van de wegen A6, A1, A9 en A10-Oost. In fase 2 van de planstudie worden de plannen verder uitgewerkt. Aan de realisatie van de wegen is een pakket van groen-blauwe maatregelen gekoppeld, om het bijzondere landschap tussen Amsterdam en het Gooi/Flevoland open, divers en groen te houden en de recreatieve mogelijkheden ervan te versterken.
Kabinetsbesluit over uitbreiding en inpassing van de wegen op de corridor A1, A6, A9 en A10-oost:
okt 2007 Standpunt Ministers n.a.v. Trajectnota/MER: juni 2008
Uitvoering groen-blauw programma: 2008-2013
Tracébesluit(en): vanaf dec 2009 Uitvoeringsbesluit(en): vanaf 2010

Let vooral op dat de uitvoering van bovenstaande keuze nog niet is uitgewerkt. Ambitieuze plannen, maar de uitvoering kan nog alle kanten uit. Het convenant houdt hier de weg open naar uitvoering over andere wegen dan u nu denkt. Vooral de uitspraak "het bijzondere landschap tussen Amsterdam en het Gooi/Flevoland open, divers en groen te houden en de recreatieve mogelijkheden ervan te versterken" vallen op.......

7 Planstudie Openbaar Vervoer Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL)
Projectduo: Eurlings en Herrema, Ambassadeur: Van Nieuwenhoven
Uitbreiden en verbeteren van het openbaar vervoer in de corridor Schiphol- Amsterdam-Almere-Lelystad.
Ook de komende decennia wordt een forse groei in reizigersstromen op de corridor Schiphol- Amsterdam-Almere-Lelystad verwacht. Tot de scope van de Planstudie OV SAAL behoren enerzijds maatregelen die genomen moeten worden op het (bestaande) spoor in de corridor. Anderzijds gaat het om OV-maatregelen die op de lange termijn (2030) nodig zijn om een oplossing te bieden voor knelpunten die ontstaan als gevolg van de ontwikkeling van geplande ruimtelijke ontwikkelingen bij Schiphol, Almere en de Zuidas. Deze OVmaatregelen zijn niet beperkt tot het spoor, maar betreffen ook andere modaliteiten (zowel op de hoofdinfrastructuur als het onderliggend openbaar vervoer).
Besluitvorming over no regret pakket en uitbreiding Flevolijn, inclusief financiering: nov 2007
Besluitvorming over opdracht fase 2, inclusief financiële reservering: nov 2007
Uitvoering no regret pakket: 2009-2013 Vaststellen maatregelen middellange termijn, inclusief financiering: 2009.
Besluiten oplossingsrichtingen lange termijn (w.o. IJmeerverbinding): 2009.

De overeenkomst is te vinden op de website van het ministerie
Bij de 40 ondertekenaars horen niet de bestuurders van de gemeenten die tot het getroffen gebied behoren, Weesp wordt wakker volgens onderstaande brief aan de minister.

Weesp is verbijsterd

Onderwerp: Raamovereenkomst stroomlijnalternatief planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere

Excellentie,

De gemeente Weesp heeft met grote verbazing en verontwaardiging kennis genomen van het voornemen tot het ondertekenen door de Minister van Verkeer en Waterstaat, Gedeputeerde Staten van de provincies Flevoland en Noord-Holland, de Stadsregio Amsterdam en de gemeenten Almere. Amstelveen en Amsterdam van de Raamovereenkomst Stroomlijnalternatief Planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere. Op 10 september jl. heeft u tijdens de wethoudersconferentie in Den Haag gesproken met twee wethouders van onze gemeente over de problematiek die in de Raamovereenkomst geregeld wordt. U heeft daarbij aangegeven naar Weesp te zullen komen om zelf kennis te nemen van de onaanvaardbare geluidhinder en aantasting van de luchtkwaliteit die door de uitvoering van de plannen zal optreden. Aantasting van een gebied, waarvan uw collega van VROM, in het verleden heeft bepaald dat er minimaal 4500 woningen moeten worden gebouwd en ten minste 330 hectare recreatief groen moet worden aangelegd. De effecten van de mede door u te ondertekenen raamovereenkomst zal voor het gebied dramatische gevolgen hebben.

De aanpassing van de A1 zal weliswaar niet op grondgebied van Weesp plaatsvinden maar wij zijn wel in het kader van de opgelegde rijkstaak tot het bouwen van 4500 woningen meer dan belanghebbende. Het zou van bestuurlijke netheid getuigen, mede gezien het overleg met onze wethouders, dat de gemeente tevoren in de plannen zou zijn gekend en - minimaal – zou zijn gehoord.

Daarbij komt nog dat de provincie Noord-Holland recentelijk heeft laten weten onderzoek te willen doen naar een verdiepte aanleg en daarvoor als prijs de gemeente heeft gevraagd ca. 1000 woningen extra te bouwen opdat een eventuele verdiepte aanleg kan worden gefinancierd.

De relevantie van dit verzoek en de geloofwaardigheid daarvan ontgaat ons als geconstateerd wordt dat de provincie Noord-Holland medeondertekenaar van de Raamovereenkomst is. Wij kunnen ons zo langzamerhand niet aan de indruk onttrekken dat er wel over ons wordt beslist maar niet met ons.

Gezien het vorenstaande dringen wij er bij u met nadruk op aan dat alsnog volgens de regels van behoorlijk bestuur overleg gepleegd wordt met de betrokken gemeenten, te weten Muiden en Weesp. Het kan toch niet zo zijn dat een Kabinet dat zegt en schrijft het milieu hoog in het vaandel te hebben staan, dergelijke draconische maatregelen voorstaat die een –nog – te bouwen woonwijk qua milieuoverlast onaanvaardbaar zal aantasten.

Hoogachtend

burgemeester en wethouders van de gemeente Weesp




Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm