Bestuurders tekenen voor Randstad Urgent projecten De Randstad weer aan de top brengen als duurzame, economisch sterke regio, door besluitvaardigheid en bestuurlijke daadkracht te organiseren. Dat is het doel van de bestuurlijke afspraken die op 29 oktober in de Ridderzaal zijn ondertekend door zo’n 40 bestuurders tijdens de eerste, jaarlijks terugkerende Randstad Urgent conferentie. Met hun handtekening hebben zo’n 40 bestuurders hun commitment gegeven aan de uitvoering van het kabinetsprogramma Randstad uit het regeerakkoord. Hieronder bevonden zich coördinerend bewindsman Eurlings, de ministers Cramer, Van der Hoeven, Verburg en Plasterk, staatssecretaris Huizinga en tal van gedeputeerden en wethouders. De besluitvorming in Nederland heeft last van bestuurlijke drukte. Dat levert te vaak vertraging op. De bestuurlijke cultuur moet daarom anders. Veel bestuurders in Nederland zijn het erover eens dat het Rijk en de provincie als dat nodig is gelegitimeerd knopen moeten kunnen doorhakken. Daarom zijn in september bestuurlijke duo’s gevormd. Een recent voorbeeld van het oplossen van een slepende kwestie is het gezamenlijke besluit van Rijk en regio voor de wegverbreding van de verbinding Schiphol-Amsterdam-Almere, goed ingepast en gecombineerd met een forse impuls voor natuurverbetering. Dat was hard nodig. Onder meer voor de schaalsprong van Almere met 60.000 nieuwe woningen. Tot zover een gedeelte van het persbericht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het convenant omvat heel veel punten zoals uit de bijgeleverde factsheet blijkt. Dit "management by spreadsheet" gebeuren laat zien dat de bestuurders serieus bezig zijn. Dat dit slachtoffers met zich meebrengt is niet belangrijk, zolang het algemeen belang maar wordt gediend. Uit de factsheet halen we van de 33 zeer ambitieuze plannen de 2 plannen die onze regio vervoerstechnisch raken. 2 Weguitbreiding Schiphol -Amsterdam -Almere Projectduo: Eurlings en Mooij, Ambassadeur: Wientjes Uitbreiden van de wegcapaciteit in de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere, inclusief bijbehorende groen-blauwe maatregelen. Een goede bereikbaarheid (spoor en weg) van de Noordvleugel is van belang voor het economisch functioneren van het gebied. Dat geldt met name voor de corridor Schiphol - Amsterdam – Almere, waar nu al files staan en economische en ruimtelijke ontwikkelingen de bereikbaarheid over de weg en het spoor verder onder druk zetten. Het kabinet heeft onlangs gekozen voor een uitbreiding van de wegen A6, A1, A9 en A10-Oost. In fase 2 van de planstudie worden de plannen verder uitgewerkt. Aan de realisatie van de wegen is een pakket van groen-blauwe maatregelen gekoppeld, om het bijzondere landschap tussen Amsterdam en het Gooi/Flevoland open, divers en groen te houden en de recreatieve mogelijkheden ervan te versterken. Kabinetsbesluit over uitbreiding en inpassing van de wegen op de corridor A1, A6, A9 en A10-oost: okt 2007 Standpunt Ministers n.a.v. Trajectnota/MER: juni 2008 Uitvoering groen-blauw programma: 2008-2013 Tracébesluit(en): vanaf dec 2009 Uitvoeringsbesluit(en): vanaf 2010 Let vooral op dat de uitvoering van bovenstaande keuze nog niet is uitgewerkt. Ambitieuze plannen, maar de uitvoering kan nog alle kanten uit. Het convenant houdt hier de weg open naar uitvoering over andere wegen dan u nu denkt. Vooral de uitspraak "het bijzondere landschap tussen Amsterdam en het Gooi/Flevoland open, divers en groen te houden en de recreatieve mogelijkheden ervan te versterken" vallen op....... 7 Planstudie Openbaar Vervoer Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL) Projectduo: Eurlings en Herrema, Ambassadeur: Van Nieuwenhoven Uitbreiden en verbeteren van het openbaar vervoer in de corridor Schiphol- Amsterdam-Almere-Lelystad. Ook de komende decennia wordt een forse groei in reizigersstromen op de corridor Schiphol- Amsterdam-Almere-Lelystad verwacht. Tot de scope van de Planstudie OV SAAL behoren enerzijds maatregelen die genomen moeten worden op het (bestaande) spoor in de corridor. Anderzijds gaat het om OV-maatregelen die op de lange termijn (2030) nodig zijn om een oplossing te bieden voor knelpunten die ontstaan als gevolg van de ontwikkeling van geplande ruimtelijke ontwikkelingen bij Schiphol, Almere en de Zuidas. Deze OVmaatregelen zijn niet beperkt tot het spoor, maar betreffen ook andere modaliteiten (zowel op de hoofdinfrastructuur als het onderliggend openbaar vervoer). Besluitvorming over no regret pakket en uitbreiding Flevolijn, inclusief financiering: nov 2007 Besluitvorming over opdracht fase 2, inclusief financiële reservering: nov 2007 Uitvoering no regret pakket: 2009-2013 Vaststellen maatregelen middellange termijn, inclusief financiering: 2009. Besluiten oplossingsrichtingen lange termijn (w.o. IJmeerverbinding): 2009. De overeenkomst is te vinden op de website van het ministerie Bij de 40 ondertekenaars horen niet de bestuurders van de gemeenten die tot het getroffen gebied behoren, Weesp wordt wakker volgens onderstaande brief aan de minister.
|