Amsterdam bedenkt toegangsheffing, de oude TOL weer in ere hersteld?
Amsterdam bedenkt een tolheffing en wil de proeftuin zijn
voor de kilometerheffing, staat in het NRC te lezen. De hogere inkomens zullen
de lasten ervan dragen. Maar zij profiteren er ook van, want ze komen sneller op
hun bestemming. De verwachte verkeersdaling op de ring is indrukwekkend in de
scenario’s: minus 35 procent.
Je vraagt je af waar al die nieuwe wegen dan nog voor nodig zijn. Als dit "Londense model"
doorgevoerd kan worden en mag worden dan zullen we dat ondersteunen als het betekent dat
de er geen wegen hoeven te worden uitgebreid.
'Spitsheffing op weg is tol'
Helaas vinden de "ïjzervreters" van de VVD het initiatief van Amsterdam niet te
verteren meldt het Parool.
Spitsheffing op de wegen rond Amsterdam komt domweg neer op
het heffen van tol, zegt de VVD. Tweede Kamerlid Paul de Krom zegt
'dwars' voor de plannen van verkeerswethouder Tjeerd Herrema te gaan
liggen. Herrema (PvdA) wil vanaf 2010 mensen die tijdens de spits rijden op de
A10 en alle omringende snelwegen 14 cent per kilometer laten betalen. Zo
zouden files drastisch worden teruggebracht.
''Dit hadden we niet afgesproken,'' zegt Kamerlid Paul de Krom. ''Er was
gekozen voor rekeningrijden, maar dit heeft daar niets mee te maken.
Rekeningrijden betekent dat de gebruiker betaalt: hoe meer je rijdt, hoe
duurder het is. Ter compensatie zouden de basiskosten van de auto - de
luxebelasting en de wegenbelasting - worden afgeschaft. Als je
plaatselijk spitsheffing invoert, gaat de gebruiker domweg meer betalen.
Je weet bij deze vorm namelijk niet wie je moet compenseren.''
''Amsterdam wil niet wachten tot de kilometerheffing wordt ingevoerd,''
zegt een woordvoerder van Herrema. ''Dat gebeurt niet voor 2014,
spitsheffing kan vanaf 2010. En betalers kunnen wel worden
gecompenseerd. De extra opbrengsten kunnen worden geïnvesteerd in beter
openbaar vervoer.''
Ga door met denken en poneren van inventieve oplossingen,
maar voer ze ook uit en durf positie te nemen tegen de ingedutte politiek.
Londen heeft het al, waarom Amsterdam niet, Herrema, hiervoor heb je onze steun.
Wacht het resultaat af voordat je plannen maakt en ondersteund om wegen uit te breiden.
|
|