Komt er nu wel of niet een spitsheffing
Dit kabinet maakt het wel heel bont. Er is geen draagvlak voor een snelle railverbinding
naar het Noorden van het land, De spitsheffing voor de randstad kan niet tijdig
worden ingevoerd en er moeten WEL meer wegen komen??. Je zou haast denken dat Eurlings en consorten
asfaltjunkies zijn. Ik raad ze aan naar een psychiator te gaan of minstens naar de
jellinek kliniek (heeft men al een afdeling voor asfaltverslaving???)
Feit is dat ze toezeggen
de railcapaciteit naar Almere te willen vergroten, alles te doen aan de verbetering van het OV,
Maar doortrekken van de railverbinding naar het Noorden niet zien zitten. Wel meer wegen en geen
enkele poging doen om de toestroom van auto's een halt toe te roepen.
Dan Amsterdam, die willen doorgaan met congestieheffingen en terugdringen van het
verkeer richting stad. Als dat toch gaat gebeuren, dan is het niet meer nodig de A10 en de A1
te verbreden. De Gaasperdammerweg maakt ook deel uit van de stad dus hoera!!! leve de
spitsheffing!!!
Zuiderzeelijn geschrapt. (ANP)
DEN HAAG - De Zuiderzeelijn, een nieuwe snelle spoorverbinding van de Randstad
naar het noorden van het land, is definitief van de baan. Het kabinet stelt wel
2 miljard euro beschikbaar om het noorden economisch te versterken.
Volgens minister Camiel Eurlings (Verkeer) heeft het noorden, dat jarenlang
campagne voerde voor de 'ZZL', ,,veel meer'' aan dit miljardenpakket dan aan
de snelle verbinding. Tegelijk is de spoorlijn niet verantwoord te exploiteren,
stelde Eurlings vrijdag na de wekelijkse ministerraad.
Met het geld kan de financiering geregeld worden van de zuidelijke ringweg rond
Groningen en kan Leeuwarden bereikbaarder worden gemaakt.
Spitsheffing toch in A'dam
DEN HAAG - Een grote groep organisaties, waaronder de ANWB, MKB Nederland en de
transportorganisaties Evo en TLN, pleit voor snelle invoering van de spitsheffing
rond Amsterdam.
In een advies van de groep aan CDA-minister Camiel Eurlings van Verkeer is sprake
van een experiment om ervaring op te doen met rekeningrijden. Daarmee zou de
introductie van een kilometerheffing naar voren kunnen worden gehaald, zei
voorzitter Loek Hermans van MKB Nederland bij de presentatie van het advies.
Deelnemers aan de proef zouden moeten worden gecompenseerd via lagere autobelastingen.
De groep wil daarnaast met 50.000 tot 100.000 leaserijders proefdraaien met
'spitsmijden'. Automobilisten worden niet 'bestraft' voor rijden in de spits,
maar 'beloond' voor rijden buiten de spits. Vorig jaar was daarmee nog een
geslaagde proef tussen Zoetermeer en Den Haag.
Gisteren werd juist bekend dat Eurlings er waarschijnlijk niet in slaagt in deze
kabinetsperiode belangrijke stappen te zetten in de invoering van rekeningrijden,
hoewel dat wel is afgesproken in het regeerakkoord. De techniek zou nog te duur
zijn en het gelijktijdig afschaffen van andere belastingen op de auto te ingewikkeld.
Eurlings vreest dat hij geen draagvlak overhoudt voor rekeningrijden.
Op initiatief van GroenLinks wil de Tweede Kamer Eurlings zo snel mogelijk aan de
tand voelen over de problemen met de invoering. De milieupartij denkt dat de
kilometerheffing om politieke redenen wordt gesaboteerd.
GroenLinks bestrijdt dat een plaatselijke invoering van de kilometerheffing rond
Amsterdam te duur of oneerlijk is. ''Het is geen kwestie van niet kunnen, maar
van niet willen,'' aldus fractievoorzitter Femke Halsema.
De partij stelt dat de spitsheffing in Londen al in bedrijf is. De techniek is dus
voorhanden. Ook biedt het systeem mogelijkheden om te voorkomen dat de automobilist
erop achteruit gaat. Volgens GroenLinks kan bijvoorbeeld de wegenbelasting worden
verlaagd van iedereen die meer dan tien keer heffing betaald heeft.
Met een initiatiefwet wil GroenLinks het alsnog mogelijk maken dat
kilometerbeprijzing in de regio wordt ingevoerd.
Spitsheffing van de baan
DEN HAAG - Amsterdam zet nog steeds krachtig in op een spitsheffing op
de snelwegen rond de stad vanaf 2010. CDA-minister Camiel Eurlings is
echter tot de conclusie gekomen dat het deze kabinetsperiode niet meer
gaat lukken.
In het regeerakkoord had het kabinet afgesproken om uiterlijk in 2011
een eerste 'betekenisvolle en onomkeerbare stap' te zetten op weg naar
de invoering van de landelijke kilometerheffing. Volgens een geheime
notitie, waar De Telegraaf uit citeert, wil minister Eurlings (Verkeer)
daar nu van afzien. >Ook zou de kilometerheffing pas in 2016 ingevoerd
kunnen worden.
Een proef met de spitsheffing op de snelwegen rond Amsterdam was één van
de maatregelen waaraan werd gedacht in afwachting van de benodigde
techniek en wetgeving voor een landelijke kilometerheffing die rekening
houdt met tijdstip, locatie en milieuonvriendelijkheid van de auto. In
de geheime notie, die morgen ter sprake komt in de ministerraad, zet
Eurlings uiteen dat de tussenstappen geen van alle voldoen.
Ze zijn te duur of oneerlijk, omdat sommige automobilisten het kind van
de rekening zouden worden. Afgesproken is dat de automobilisten met hun
motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting (bpm) gecompenseerd
worden voor kilometerbeprijzing. Bij een plaatselijke invoering rond
Amsterdam kan dat niet.
Amsterdam gaat ervan uit dat het besluit nog niet gevallen is. Vandaag
moest een klankbordgroep nota bene nog verslag uitbrengen bij minister
Eurlings over de mogelijke tussenstappen. ''Alle verkeersmodellen
pleiten daar voor. Al in 2010 dreigt een verkeersinfarct rond de stad,''
zegt een woordvoerder van wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer).
Volgens Amsterdam zijn de kosten te overzien omdat de camera's, die op
de snelwegen rond de stad auto's moeten gaan registreren, zich in het
buitenland al bewezen hebben. Ook zijn er volgens Herrema andere
manieren om de gebruikers van de wegen rond Amsterdam te compenseren,
bijvoorbeeld door een afnemend tarief naarmate ze per week minder vaak
gebruik maken van de snelweg.
|
|