Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     
Komt er nu wel of niet een spitsheffing

Dit kabinet maakt het wel heel bont. Er is geen draagvlak voor een snelle railverbinding naar het Noorden van het land, De spitsheffing voor de randstad kan niet tijdig worden ingevoerd en er moeten WEL meer wegen komen??. Je zou haast denken dat Eurlings en consorten asfaltjunkies zijn. Ik raad ze aan naar een psychiator te gaan of minstens naar de jellinek kliniek (heeft men al een afdeling voor asfaltverslaving???)

Feit is dat ze toezeggen de railcapaciteit naar Almere te willen vergroten, alles te doen aan de verbetering van het OV, Maar doortrekken van de railverbinding naar het Noorden niet zien zitten. Wel meer wegen en geen enkele poging doen om de toestroom van auto's een halt toe te roepen. Dan Amsterdam, die willen doorgaan met congestieheffingen en terugdringen van het verkeer richting stad. Als dat toch gaat gebeuren, dan is het niet meer nodig de A10 en de A1 te verbreden. De Gaasperdammerweg maakt ook deel uit van de stad dus hoera!!! leve de spitsheffing!!!

Zuiderzeelijn geschrapt. (ANP)

DEN HAAG - De Zuiderzeelijn, een nieuwe snelle spoorverbinding van de Randstad naar het noorden van het land, is definitief van de baan. Het kabinet stelt wel 2 miljard euro beschikbaar om het noorden economisch te versterken.
Volgens minister Camiel Eurlings (Verkeer) heeft het noorden, dat jarenlang campagne voerde voor de 'ZZL', ,,veel meer'' aan dit miljardenpakket dan aan de snelle verbinding. Tegelijk is de spoorlijn niet verantwoord te exploiteren, stelde Eurlings vrijdag na de wekelijkse ministerraad.
Met het geld kan de financiering geregeld worden van de zuidelijke ringweg rond Groningen en kan Leeuwarden bereikbaarder worden gemaakt.

Spitsheffing toch in A'dam

DEN HAAG - Een grote groep organisaties, waaronder de ANWB, MKB Nederland en de transportorganisaties Evo en TLN, pleit voor snelle invoering van de spitsheffing rond Amsterdam.

In een advies van de groep aan CDA-minister Camiel Eurlings van Verkeer is sprake van een experiment om ervaring op te doen met rekeningrijden. Daarmee zou de introductie van een kilometerheffing naar voren kunnen worden gehaald, zei voorzitter Loek Hermans van MKB Nederland bij de presentatie van het advies. Deelnemers aan de proef zouden moeten worden gecompenseerd via lagere autobelastingen.

De groep wil daarnaast met 50.000 tot 100.000 leaserijders proefdraaien met 'spitsmijden'. Automobilisten worden niet 'bestraft' voor rijden in de spits, maar 'beloond' voor rijden buiten de spits. Vorig jaar was daarmee nog een geslaagde proef tussen Zoetermeer en Den Haag.

Gisteren werd juist bekend dat Eurlings er waarschijnlijk niet in slaagt in deze kabinetsperiode belangrijke stappen te zetten in de invoering van rekeningrijden, hoewel dat wel is afgesproken in het regeerakkoord. De techniek zou nog te duur zijn en het gelijktijdig afschaffen van andere belastingen op de auto te ingewikkeld. Eurlings vreest dat hij geen draagvlak overhoudt voor rekeningrijden.

Op initiatief van GroenLinks wil de Tweede Kamer Eurlings zo snel mogelijk aan de tand voelen over de problemen met de invoering. De milieupartij denkt dat de kilometerheffing om politieke redenen wordt gesaboteerd.

GroenLinks bestrijdt dat een plaatselijke invoering van de kilometerheffing rond Amsterdam te duur of oneerlijk is. ''Het is geen kwestie van niet kunnen, maar van niet willen,'' aldus fractievoorzitter Femke Halsema.

De partij stelt dat de spitsheffing in Londen al in bedrijf is. De techniek is dus voorhanden. Ook biedt het systeem mogelijkheden om te voorkomen dat de automobilist erop achteruit gaat. Volgens GroenLinks kan bijvoorbeeld de wegenbelasting worden verlaagd van iedereen die meer dan tien keer heffing betaald heeft.

Met een initiatiefwet wil GroenLinks het alsnog mogelijk maken dat kilometerbeprijzing in de regio wordt ingevoerd.

Spitsheffing van de baan

DEN HAAG - Amsterdam zet nog steeds krachtig in op een spitsheffing op de snelwegen rond de stad vanaf 2010. CDA-minister Camiel Eurlings is echter tot de conclusie gekomen dat het deze kabinetsperiode niet meer gaat lukken.

In het regeerakkoord had het kabinet afgesproken om uiterlijk in 2011 een eerste 'betekenisvolle en onomkeerbare stap' te zetten op weg naar de invoering van de landelijke kilometerheffing. Volgens een geheime notitie, waar De Telegraaf uit citeert, wil minister Eurlings (Verkeer) daar nu van afzien. >Ook zou de kilometerheffing pas in 2016 ingevoerd kunnen worden.

Een proef met de spitsheffing op de snelwegen rond Amsterdam was één van de maatregelen waaraan werd gedacht in afwachting van de benodigde techniek en wetgeving voor een landelijke kilometerheffing die rekening houdt met tijdstip, locatie en milieuonvriendelijkheid van de auto. In de geheime notie, die morgen ter sprake komt in de ministerraad, zet Eurlings uiteen dat de tussenstappen geen van alle voldoen.

Ze zijn te duur of oneerlijk, omdat sommige automobilisten het kind van de rekening zouden worden. Afgesproken is dat de automobilisten met hun motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting (bpm) gecompenseerd worden voor kilometerbeprijzing. Bij een plaatselijke invoering rond Amsterdam kan dat niet.

Amsterdam gaat ervan uit dat het besluit nog niet gevallen is. Vandaag moest een klankbordgroep nota bene nog verslag uitbrengen bij minister Eurlings over de mogelijke tussenstappen. ''Alle verkeersmodellen pleiten daar voor. Al in 2010 dreigt een verkeersinfarct rond de stad,'' zegt een woordvoerder van wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer).

Volgens Amsterdam zijn de kosten te overzien omdat de camera's, die op de snelwegen rond de stad auto's moeten gaan registreren, zich in het buitenland al bewezen hebben. Ook zijn er volgens Herrema andere manieren om de gebruikers van de wegen rond Amsterdam te compenseren, bijvoorbeeld door een afnemend tarief naarmate ze per week minder vaak gebruik maken van de snelweg.






Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm