Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     
Fijn stof magneet

Het Parool komt op 22 november 2007 met nieuws, Een half jaar nadat dit als artikel is gemeld in het blad van de TU Delft en ruim een jaar nadat we weten dat Bob er mee bezig is. De uitvinder Bob Ursem, een goede kennis van uw webmaster en hortulanus van de hortus botanicus van de TU, is op basis van de kleinschalige hoogspanningspyramides een grootschaliger aanpak gaan uitwerken. De vraag is of deze hoogspanningsvelden boven snelwegen nu wel zo gewenst zijn, het wordt verder onderzocht.

DEN HAAG - Een soort fijnstofmagneet kan de luchtvervuiling fors verminderen. Dat stelt uitvinder Bob Ursem, verbonden aan de TU Delft.

Ursem voorspelt dat het systeem de concentratie fijnstof in de lucht dusdanig kan reduceren dat minder mensen last krijgen van longziekten en hart-en vaatproblemen.

Per jaar overlijden nu tien- tot vijftienduizend mensen vroegtijdig aan deze gevolgen van luchtverontreiniging. Hoewel nog geen recente cijfers bekend zijn over het effect van de 'magneet' , is uit eerdere metingen gebleken dat gemiddeld twee derde van de fijnstofdeeltjes uit de lucht wordt gefilterd. Deze proeven werden uitgevoerd onder auspiciën van de TU Delft en bouwbedrijf BAM.

De fijnstofmagneet bestaat uit drie draadjes die op enkele meters hoogte naast de weg hangen. Doordat deze onder elektrische spanning staan, worden alle luchtdeeltjes in de omgeving, waaronder het fijnstof, opgeladen. Een hek en een heg die in de buurt van de draadjes staan, trekken de deeltjes aan. Het fijnstof blijft er als het ware aanplakken. Later kunnen hek en heg gewoon worden schoongespoeld.

Het systeem is nu nog vooral geschikt voor tunnels, drukke en vieze stadswegen - de zogenaamde streetcanyons - en snelwegen. Maar ook de bouw kan profiteren. ''Tijdelijke of mobiele constructies kunnen een uitkomst zijn voor plaatsen waar veel gebouwd of gesloopt wordt,'' zegt Ursem.
Bouwend Nederland, de brancheorganisatie van bouwbedrijven, staat positief tegenover de uitvinding. De afgelopen jaren moesten tientallen projecten worden stilgelegd vanwege een te hoge concentratie fijnstof in de lucht. ''Als het systeem echt werkt, kunnen wij op veel meer plekken bouwen,'' aldus de brancheorganisatie.

Delft begint vermoedelijk als eerste gemeente met een proef met de fijnstofmagneet. Samen met de TU Delft hoopt men nog volgend jaar een constructie te kunnen plaatsen. Wethouder Lian Merkx vindt wel dat de gemeente goed moet nadenken over de plaats waar de 'stofzuiger' komt te staan.

''Het gaat om een groot hekwerk. We hebben een hele mooie historische binnenstad en je moet toch oppassen met wat je daar neerzet.''

Ursem is niet bang voor landschapsvervuiling. ''Omdat het hekwerk van gaas gemaakt is, kun je er gewoon doorheen kijken. Bovendien staan er ook lantaarnpalen en een vangrail naast de weg. Daar doet ook niemand moeilijk over.''



5 april 2007 blad van de TU Delft:

Drie draden, een stuk gaas en een heg. Botanische tuin-directeur drs.ing. Bob Ursem bedacht een simpele maar effectieve manier om fijnstof uit de lucht te halen.

Door de kleine stofdeeltjes een positieve lading te geven, kan hij ze als met een magneet uit de lucht trekken. Vorige maand vroeg hij wereldwijd patent aan op zijn vinding.

Langs de weg, hoog bovenin de lantarenpalen in de middenberm, komen drie dunne draden. Op de draden staat elektrische spanning, waardoor ze positief geladen deeltjes afscheiden. "Het fijnstof wordt als het ware beschoten met positieve deeltjes", legt Ursem uit. Bij een botsing worden de neutrale stofdeeltjes ook positief geladen. "Zo ontstaat een soort positief geladen ruimtewolk."

De positief geladen wolk wordt aangetrokken door alles met een negatieve lading. De aarde bijvoorbeeld. Of het gaas en de heg uit het plan van Ursem. Ook deze zijn negatief geladen, omdat ze op de aarde staan. Het drie meter hoge hek van roestvrij staal gaas komt achter de vangrail. Het gaas, met gaatjes van een vierkante centimeter, trekt de positief geladen fijnstofwolk aan.

Veel van de deeltjes blijven aan het gaas plakken. De deeltjes die er toch doorheen gaan, komen terecht in de heg die achter het gaas staat. "Dat is een naaldboom, bijvoorbeeld een taxus. Deze heeft heel veel puntjes, waardoor het een goede filter is", licht Ursem toe. De viezigheid zit dan niet meer in de lucht, maar op wegdek, gaas en heg. "Dat kun je eens in de zoveel tijd schoonmaken, bijvoorbeeld afspoelen met water of met een magnetisch veld."

Ursem liet zich inspireren door het 'gezondheidskastje' in zijn kamer. Dat zuivert de lucht door deeltjes een lading te geven en ze vervolgens naar zich toe te trekken. "Ik dacht: laten we zo'n ding supergroot maken", zegt Ursem. "Met planten erbij om de uitlaatgassen te filteren." Hij testte zijn idee samen met bouwbedrijf BAM op een speciaal voor dat doel aangelegde weg. Het systeem haalde ongeveer tweederde van de natuurlijke fijnstofdeeltjes uit de lucht. Dat zijn deeltjes zand, zeezout en klei. Ook fijnstof dat ontstaat uit benzinemotoren werd voor tweederde opgevangen en iets meer dan eenderde van de deeltjes uit dieselverbranding. "Dat was zonder heg. Nu voeren we tests uit met die heg erbij, waardoor de resultaten nog beter zullen zijn", verwacht Ursem.

Ursem hoopt dat nog dit jaar de eerste draden langs de weg zullen hangen. "Maar niet alleen langs de snelweg kan het systeem helpen. Ook op bouwterreinen waar bijvoorbeeld gesloopt wordt. Of in drukke straten in de binnenstad."





Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm