Wegen sneller aanleggen
Het kabinet wil sneller wegen aanleggen zonder obstakels. Milieuclubs moeten
worden bestreden. Als dit met terugwerkende kracht kan gebeuren, dan worden de
wegen misschien alsnog aangelegd waar ze horen. Een A6-A9 op de
meest milieuvriendelijke lokatie en het sparen van omwonenden rondom de A1-A10 en
A6 en A9. Over dat laatste kunnen we duidelijk zijn, de ene milieuclub is de
andere niet. Milieudefensie komt op voor het milieu van de mens en de leefbaarheid,
Een vogel gered betekend ook dat ik beter kan slapen in mijn bed.
Donderdag en vrijdag overleg, wegen sneller aanleggen
AMSTERDAM - Minister Eurling wil de wet zo veranderen dat niet allerlei
milieuclubs de aanleg van snelwegen kunnen blijven blokkeren.
De milieuclubs willen ons uit de auto pesten met procedures.
De minister bespreekt dat morgen in de ministerraad. Milieu-organisaties
dwarsbomen tegenwoordig de aanleg van elke meter asfalt.
Onlangs werd de noodzakelijke verbreding van de A4 getorpedeerd.
Omwonenden
zitten daardoor nog jaren langer in de stank. Ook de verbreding van de A10 rond
Amsterdam zal weer tot de hoogste instantie worden aangevochten, zo hebben de
milieu-organisaties al laten weten.
(redactie, Als we dit goed lezen is de eerste zin positief voor omwonenden en de tweede
zin precies het tegenovergestelde. Omwonenden van de A10 (en de A1) mogen rustig stikken,
maar omwonenden rond de A4 zitten nog jaren langer in de stank. Ziet u het verschil)
Eurlings wil fouten bij de wegplannen, waar de overheid meestal op gepakt wordt
door de milieuclubs, eenvoudiger kunnen herstellen.
(Novum) - De wet wordt aangepast om te voorkomen dat de aanleg van nieuwe wegen of
andere grote infrastructurele projecten nodeloze vertraging oplopen. Het kabinet
wil dat rechters voortaan een tussenuitspraak kunnen doen als bezwaar tegen een
project wordt aangetekend. Hierdoor kan de staat gemaakte fouten aanpassen nog
voor de definitieve uitspraak wordt gedaan.
Dat maakte minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) vrijdag bekend na afloop
van de ministerraad. Door een zogenoemde bestuurlijke lus in te voeren wordt
voorkomen dat de bezwaar- en inspraakprocedures opnieuw moeten worden gevoerd
wanneer de overheid bijvoorbeeld een rekenfout heeft gemaakt.
Deze zomer zette de Raad van State een streep door de geplande verbreding van de
A4 bij Leiden, vanwege een verslechtering van de luchtkwaliteit.
De bestuursrechter oordeelde dat Rijkswaterstaat niet ver genoeg in de toekomst
had gekeken en de beslissing tot verbreding niet voldoende had gemotiveerd.
Het gevolg was dat de hele procedure opnieuw moet worden gevoerd met alle
vertraging van dien.
Dankzij de bestuurlijke lus kan bij dergelijke uitspraken een tijdwinst van
ongeveer een jaar worden geboekt, stelt Eurlings. "Als wij onverhoopt ons
huiswerk niet goed hebben gedaan, krijgen we nu de mogelijkheid dat over te
doen", lichtte de bewindsman toe.
De minister wil ook de bezem halen door de inspraakprocedures. "Nu kan ook
iemand aan de andere kant van het land bezwaar aantekenen", zei Eurlings,
die de huidige praktijk 'doorgeslagen' noemt. Een commissie kijkt momenteel
naar mogelijkheden om de wet 'robuuster' te maken en minder gevoelig voor
juridische procedures. Het rapport volgt in het voorjaar. Eurlings:
"Ik hoop dat ze stevige conclusies trekken".
|
|