Aan de voorzitters van de Kamercommissies Verkeer en Waterstaat en van VROM
Geachte heer Kortenhorst ,
Geachte heer Koopmans, .
Hierbij sturen wij u een verzoekschrift toe. Het betreft een verzoek om op
12 december a.s. in de vergadering van de commissie Verkeer en Waterstaat
geen stappen te doen in de richting van verbreding van de autosnelwegen in
onze regio. Met name betreft dat de wegen A 1 , A 10 en A 9.
Daarbij zijn de volgende feiten van belang.
Eind april brachten de ministers Eurlings en Cramer een werkbezoek aan het
plangebied Almere - Amsterdam - Schiphol. Zij toonden veel begrip voor de bij
omwoners levende zorg voor de aantasting van de leefbaarheid van de betreffende
buurten en de door deskundigen aangetoonde gezondheidsrisico's. Minister Eurlings
verklaarde op de fietsbrug over de A10-oost:
>"het is niet mijn bedoeling, dat
deze mensen het kind van de rekening worden".
Naast de dreigende verslechtering van de luchtkwaliteit en de toename van
geluidshinder is ook de toename van CO²- uitstoot een door de bewoners van deze
door infrastructuur zwaar belaste regio ernstig aspect.
Uit verschillende studies blijkt dat verbreding van de betreffende wegen de files
niet zal oplossen, maar juist een aantrekkende werking heeft op automobilisten.
En dus: méér stikstofoxiden, fijnstof, geluidshinder en visuele vervuiling van
de omgeving zal bewerkstelligen. De aangekondigde maatregelen om de overlast te
beperken zijn volstrekt onvoldoende: voor sommige tracés is geen enkel concreet
plan aangekondigd en andere "prachtige inpassingen" worden door de hoge kosten
geminimaliseerd: tunnels met schoorstenen in plaats van filters, zodat de
vervuilde lucht alsnog in het leefmilieu terecht komt.
Daarom pleiten wij als bewoners van deze dichtbevolkte regio voor een
Deltaplan Mobiliteit in de Randstad waar radicaal gekozen wordt voor een
gedurfde, milieuvriendelijke en bovenal duurzame aanpak. Daar heeft het kabinet
bij het regeerakkoord ons inziens terecht een hoge prioriteit aan toegekend.
Dus op korte termijn :
· Vergroting OV-capaciteit over het spoor tussen Almere, Amsterdam en Schiphol;
· Vluchtstroken voor frequente snelbusdiensten
· Werken en wonen dichterbij elkaar brengen, werkgelegenheid bevorderen in de Flevopolder en het Gooi;
· Verlaging maximum snelheid tot 80 km voor de ring en aanleverende snelwegen;
· Versnelde invoering van spitsheffing;
· Subsidiëren van schonere auto's; meer belasten van vervuilende auto's;
· Vergoeding van het woon-werkverkeer alleen voor OV;
· Flexibilisering en spreiding van werktijden en werkplekken, zoals thuiswerken.
Voor de langere termijn zal fors geïnvesteerd moeten worden in hoogwaardig
randstedelijk OV om te voldoen aan de groeiende behoefte en de eisen van duurzaamheid
en milieuverbetering.
Hoewel minister Eurlings ten aanzien van het Openbaar Vervoer inmiddels een aanzet
heeft gegeven achten wij de financiële investering van de overheid volstrekt
onvoldoende om aan een acceptabel en functioneel openbaar vervoer te voldoen.
Uiteraard kan de overheid de beschikbare gelden voor infrastructuur maar één
keer uitgeven. Wanneer er minder geld gestoken wordt in de aanleg/verbreding
van wegen, komt er meer geld vrij voor de verbetering van de luchtkwaliteit
rond de bestaande wegen in dichtbevolkte gebieden en voor verbetering en uitbreiding
van het Openbaar Vervoer, dat jarenlang is verwaarloosd.
NIEUWE FEITEN.
Wij zijn verheugd dat naast de plannen rond de uitbreiding van het openbaar vervoer
nu ook door de minister maatregelen zijn ingediend om te komen tot rekeningrijden.
Wij zijn thans hoopvol gestemd. Het is immers niet goed denkbaar dat u de nieuwste
ontwikkeling niet zult willen betrekken bij de eerder gelanceerde wegenbouw-plannen.
Wij denken dat u er goed aan zou doen om nu eerst het effect van het voorgestane
rekeningrijden te bestuderen om daarna eventueel het door velen als ongewenst
aangeduide uitbreiden van het wegennet eventueel nogmaals te bezien.
Wij verzoeken u derhalve na te gaan of, nu het rekeningrijden wordt ingevoerd en
het openbaar vervoer sterk gestimuleerd gaat worden het verbreden van wegen in
onze regio nog wel zo nodig is.
Namens de bewonersgroepen:
Actiecomité A1-A10-Oost Beter Opgelost,
Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg (AGG) en
Werkgroep IJmeerbrug.
(dit initiatief en deze brief worden mede ondersteund door Milieudefensie)
|