12 december beslist de kamer
Op Woensdag 12 december 2007 gaat de in de 2e kamer de beslissing vallen over het regeringsbesluit om de wegen rondom Amsterdam
uit te breiden. Terwijl Frankrijk de wegenbouw stopzet, Duitsland de toegang tot steden
probeert te ontmoedigen en Nederland zich opmaakt voor rekeningrijden.
Wat wordt het 12 december, gaat onze regering daadwerkelijk plannen maken om ons
in ons leven te bedreigen, gaan ze werkelijk akkoord met voorbereiding tot de uitvoering
van het doodvonnis op de vele omwonenden van snelwegen A1, A10 en A9 of keert het verstand
weer terug.
In de Reslutie van de Europese Unie kunt u alles lezen over het gevaar van snelwegen in
bewoonde gebieden en kunt u zien dat uitbreiding van de wegen gewoon onmogelijk is.
We zullen het moeten doen met de mogelijkheden die we hebben, meer OV, rekeningrijden en
de wegen daar aan te leggen waar ze nodig zijn.
Rekeningrijden kan nu al
Het parool 8 december 2007
AMSTERDAM - Al binnen een half jaar zullen werknemers van grote Amsterdamse
bedrijven experimenteren met rekeningrijden. Op vrijwillige basis zal rond
Amsterdam de techniek worden getest die vereist is voor de kilometerheffing.
Pas vanaf 2012 krijgen alle personenauto's registratiekastjes die werken op basis
van de satelliettechniek gps. Dat is eerder bekendgemaakt door minister Camiel
Eurlings van Verkeer. Maar al volgend jaar zullen zulke on board units gebruikt
worden om werknemers van grote Amsterdamse bedrijven te belonen als ze buiten de
spits naar hun werk gaan. Volgens initiatiefnemer en Rabobankdirecteur Willem de
Jager kan zo'n proef al tegen de zomer beginnen.
''Het is geen raketwetenschap,'' zegt De Jager. ''Wie heeft er tegenwoordig nou
geen TomTom in zijn auto? En wij hebben in het bedrijfsleven veel kennis al in huis.
De techniek is ingewikkeld, maar voor it-bedrijven is dat dagelijks werk. Als het
echt zo urgent is om rond Amsterdam de files aan te pakken, kan het in een half jaar.''
De werkgevers reserveren voor hun personeel in dat geval een jaartegoed van
bijvoorbeeld achthonderd euro, rekent De Jager voor. ''Elke keer dat ze zich
toch in de spits wagen, wordt daarvan via het gps-kastje een klein beetje
afgeschreven, vier euro ongeveer.'' Wat er na een jaar van het tegoed overblijft,
is voor de werknemer.
De Jager heeft bedrijven als ING, ABN Amro, KPN en Cisco voor zijn plannen gewonnen.
Binnenkort hoopt hij dat uit te breiden naar de zestig tot honderd grootste bedrijven
van de regio. In totaal moeten de proeven met het 'spitsmijden' leiden tot tien
procent minder autoverkeer in de spits.
|
|