12 december de kamer heeft beslist
We hebben er voor gestreden, maar de kaarten waren al geschud. Met een ludieke aktie hebben
de omwonenden van A1, A10 en A9 nog geprobeerd het tij te keren, Vele brieven en emails
hebben niet geholpen. De kamer vindt dat de bewoners geofferd mogen worden. Een longaandoening
in ruil voor de SUV van de Gooi-bewoners of een dode meer of minder in het belang van
de bewoners van yuppendam, wat maakt het uit, we weten nu
wat we aan onze volksvertegenwoordigers hebben. Er zijn uitzonderingen, maar de namen
van de voorstemmers zullen we onthouden. Uiteindelijk zal het tij keren. We weten nu
wat ons te doen staat. . . . .
Demonstratie in Den Haag tegen de voorgenomen verbredingen
van o.a. de Gaasperdammerweg 12 december
Met een redelijk gevulde bus met een redelijke afvaardiging vanuit Nellestein,
vertrokken we vanaf de bushalte Leerdamhof via Ouderkerk ( daar stonden ook
demonstranten) om 10.15 naar Den Haag. Een voorspoedige reis zonder files!
Daar troffen we de demonstranten uit de bus vanuit Diemen, Watergraafsmeer en
Duivendrecht. Milieudefensie had er voor de ingang van de Tweede Kamer een mooi
decor gebouwd: een reusachtige foto van Eurlings domineerde het toneel zowel in
beeld als geluid zijn uitspraak: " Deze mensen mogen niet het kind van de
rekening worden". Een paar ziekenhuisbedden met de slachtoffers van de vuile
lucht completeerden het geheel.
Op
de skoeps site staat een reportage die op deze site te bekijken en te beluisteren valt.
Na de toespraken vanaf het platform van de AGG, A1-A10 Beter opgelost, IJburg
en Milieudefensie kregen de naar buiten gekomen parlementariërs van P v/d A
(Roos Vermeij), VVD (Paul de Krom), CDA(Maarten Haverkamp), Ernst Cramer (CU),
SP (Emile Roemer) en Groenlinks (Ineke van Gent) de kans om hun verhaal af te
steken waarbij de gespreksleider duidelijk de zaak in handen had.
Nadat we als makke schapen door het controlepoortje geleid waren en alle bagage
hadden achtergelaten (zelfs flesjes water mochten niet mee) konden we als toehoorder
naar de Troelstra zaal, waar het Algemeen Overleg zou plaatsvinden!
De kaarten waren volgens mij al geschud.
Er zijn al 8 miljoen auto's in Nederland. De verwachting is dat dat er in 2020 40% meer zijn!
Deze auto's zorgen voor files. Dat is slecht voor de economie en voor het leefklimaat.
Dus moet er meer asfalt komen als eerste stap.
Meer aandacht voor Openbaar vervoer (dat vervuilt minder) en invoering van beprijzing
(belast de vervuiler) komt pas op de tweede plaats.
Door het niet doorgaan van de tunnel langs het Naardermeer, worden de omwonenden
van de A1, A10 oost en de A9: Amstelveen en de Gaasperdammerweg nu opgezadeld met
de dreiging van meer overlast door ongeveer een verdubbeling van de capaciteit
van de wegen. Er zijn miljarden gereserveerd, maar de kameel variant op de
Gaasperdammerweg werd door parlementariërs al betiteld als 'goudomrand'!
Bovenwettelijke maatregelen om de overlast voor omwonenden te beperken blijven
hangen op geld! Wel toezeggingen van de kamerleden, maar niet van de minister.
Zoals de plannen nu gepresenteerd worden, komt er een twee kilometer lange tunnel
in Amstelveen, de Gaasperdammerweg wordt omgebouwd tot 9 rijstroken in de kameel
variant, en hoe het verdubbelde tracé van de A1 en A10 oost eruit komt te zien,
moet nog uitgewerkt worden. Pas in 2015 zouden de plannen voor de Gaasperdammerweg
klaar kunnen zijn!
De opstelling en interrupties van Ineke van Gent riep een applaus op:
volgens haar vond Minister Eurlings alles goed om te mobiliteit te verbeteren
als het maar in de vorm van meer asfalt was. Haar alternatief voor de
Noordvleugel was een lightrail.
De vraag van Emile Roemer: "Waarom wordt er niet gewacht tot duidelijk is wat
de resultaten zijn van het verbeterde Openbaar (collectief) Vervoer en de invoering
van de beprijzing alvorens te besluiten tot meer asfalt" riep ook duidelijk
instemming op van de publieke tribune (maar niet van de voorzitter.). Dit mocht
eigenlijk niet in deze entourage!
Tussenopmerking: De rol van de verdere opwarming van de aarde door de toename van
het autoverkeer en de verdere overbelasting van de leefomgeving kwam maar zijdelings
ter sprake. Vergeten werd ook dat we de files zelf maken we en dat ze een
overduidelijk signaal zijn dat er iets niet klopt. Spitsverkeer in de huidige
vorm is haast een individueel massavervoer: een luxe, die tijdens en na de passage,
veel vervuiling achterlaat. Meer asfalt geneest deze aandoening/verslaving (?) niet.
Van de 4 auto's in de spits is er een met een passagier. Een bezetting van nog geen 30%.
Om 5 personen (de bestuurder inbegrepen) te vervoeren zijn er 4 auto's nodig terwijl
een bezetting van 40% al voldoende zou zijn om het dreigende verkeersinfarct en
nog meer asfalt te voorkomen. Als 4 auto's in de spits gezamenlijk 6 personen
zouden vervoeren is dit nog steeds inefficiënt luxe vervoer (10 lege autostoelen).
Maar hierover geen woord bij onze parlementariërs en bij deze minister .
Een taboe? Geen woord ook over de luxe levensstijl die we ons hier (ook mondiaal
gezien) veroorloven als een soort vanzelfsprekendheid. Maar dit vraagt om een
andere manier van denken over mobiliteit: over de noodzaak, het nut en het
gemak ervan! Daar helpen files bij!
Na deze zitting zochten we onze bus weer op. Tot onze verbazing kwamen we tijdens
de reis vanaf 16.00 uur geen noemenswaardige file tegen, zelfs niet bij Leiderdorp
Wat de effecten van deze demonstratie zijn? In elk geval hebben "mensen die niet
het kind van de rekening mogen worden" hun gezicht laten zien.
Hierbij danken we de afvaardiging van Nellestein voor hun aanwezigheid bij deze
demonstratie.
Leo Hovens
|
|