Weguitbreiding Amsterdam-Almere
DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft minister Camiel Eurlings (Verkeer)
woensdag het groene licht gegeven om snelwegen tussen Amsterdam en
Almere te verbreden, maar vroeg daarbij wel nadrukkelijk de overlast
voor mensen in Diemen en Weesp te beperken.
Vorig jaar blies de Tweede Kamer een ondertunnelde snelweg langs het
Naardermeer af. Dat brengt met zich mee dat de druk op de bestaande
snelwegen flink toeneemt en daarmee ook de overlast, als er geen
maatregelen worden getroffen.
Eurlings heeft een akkoord bereikt met de regio om 3,5 miljard te steken
in het verbeteren van het wegennet, en daarin zijn honderden miljoenen
inbegrepen om de natuur te ontzien en de leefbaarheid van omwonenden te
verbeteren. Met name Roos Vermeij (PvdA) vreest dat Diemen en Weesp er
bekaaid afkomen bij deze afspraken. CDA'er Maarten Haverkamp pleit
sowieso voor ''ruimhartigheid'' bij Eurlings. Ook VVD'er Paul de Krom
vindt dat er in Diemen ''nog het een en ander moet gebeuren''.
Niettemin steunen deze partijen in grote lijnen de aanpak van Eurlings
en dat geldt ook voor de PVV, omdat die geen alternatief ziet voor
uitbreiding van het wegennet nu de tunnel langs het Naardermeer niet
doorgaat.
GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent ziet dat wel. Zij kwam met een
eigen plan om de 3,5 miljard te steken in railvervoer in plaats van
asfalt. Emile Roemer (SP) vindt dat Eurlings te eenzijdig kijkt naar
wegen. Hij wil dat Eurlings zijn plan meer in samenhang beziet met
uitbreiding van openbaar vervoer en het scheppen van werkgelegenheid in
Almere zelf, zodat er minder forensenverkeer zal zijn.
Eurlings zei te willen vasthouden aan het ''uitgangspunt'' dat het
kabinet bij het inpassen van het wegennet alleen opdraait voor kosten
die nodig zijn om te voldoen aan wettelijke normen. Niettemin toonde hij
zich bereid tot ''open gesprekken'' met Diemen over ''kosten en
meerbaten'' van allerlei mogelijke varianten bij de inpassing van de
snelweg. (ANP)
|