Verkeerslawaai vergroot risico op gezondheidsproblemen
Onze longen zijn verdwenen, het Bijlmerpark, nog enigszins een buffer voor het fijnstof
en de geluidsoverlast is een kale vlakte. We merken meteen dat het lawaai nog erger kan
en de stank laat zich raden. Amsterdam Zuidoost de rioolput van de regio. Geluidsoverlast
hebben we nu van de dreven de Gooise weg en de Gaasperdammerweg.
Bedankt Natuurmonumenten dat u zich ook hebt ingezet voor het behoud van de reigerkolonie,
de honderden nesten van halsbandparkieten, ijsvogels, aalscholvers, nijlganzen en noem
maar op, onze natuur is weg...... Nu wijzelf nog......
Verkeerslawaai vergroot risico op gezondheidsproblemen
CE Delft Nieuws
Het Volledige Rapport kunt u hier vinden
DELFT, 28 februari 2008 – In opdracht van T&E, de Europese federatie voor
transport en milieu, heeft CE Delft een onderzoek uitgevoerd naar de invloed van
geluidshinder op de gezondheid. De resultaten tonen aan dat verkeerslawaai het
risico op gezondheidsproblemen vergroot. Jaarlijks zouden ruim 245.000 Europeanen
te maken kunnen krijgen met cardiovasculaire ziektes veroorzaakt door het
verkeerslawaai. Ongeveer 20% van deze mensen loopt het risico vroegtijdig te
overlijden door een dodelijke hartaanval. Het verkeerslawaai kan vrij simpel
worden verminderd door gebruik te maken van de nieuwste technische mogelijkheden
bij de productie van auto’s en banden en de aanleg van wegen.
Geluidsoverlast is een belangrijk punt van bezorgdheid voor veel mensen.
Een belangrijke veroorzaker van geluidsoverlast is het wegverkeer, gevolgd door
vliegtuig- en spoorwegverkeer. De World Health Organization duidt verkeerslawaai
dan ook aan als een serieus probleem voor de gezondheid. Onderzoek door CE Delft
toont aan dat blootstelling aan lawaai een aantal mogelijke gezondheidseffecten
tot gevolg kan hebben, zoals ergernis, verstoring van slaap, verstoring van het
cognitieve functioneren (het vermogen om te leren en te begrijpen),
cardiovasculaire ziektes en negatieve effecten op iemands mentale gezondheid.
Wanneer iemand wordt blootgesteld aan lawaai kan dit leiden tot de verstoring
van slaap en de dagelijkse activiteiten, met ergernis en stress als gevolg.
Deze stress kan de productie van hormonen op gang brengen, die vervolgens kunnen
leiden tot verschillende tussenliggende effecten, waaronder een verhoogde bloeddruk.
Bij langdurige blootstelling aan deze effecten kan het risico op cardiovasculaire
ziekten en psychiatrische stoornissen worden verhoogd. Of een persoon ook
daadwerkelijk last krijgt van bovengenoemde klachten is deels afhankelijk van
iemands individuele karaktereigenschappen, in het bijzonder iemands houding en
gevoeligheid voor lawaai. Tevens zijn ook externe factoren van invloed zoals
iemands lichamelijke conditie, iemands levensstijl en zijn sociale plaats in de
maatschappij.
In 2000 zijn 44% van alle in de Europese Unie wonende burgers, ongeveer 210 miljoen
mensen, regelmatig blootgesteld aan lawaai veroorzaakt door wegverkeer. Nog eens
35 miljoen mensen zijn blootgesteld aan spoorweglawaai. Gebaseerd op beschikbare
sterftecijfers veroorzaakt door verkeerslawaai en het aantal mensen dat wordt
blootgesteld aan een geluidsniveau van 60 decibel of meer, is een schatting
gemaakt van de mogelijke kans op een fatale hartaanval of hartziekte met een
dodelijk afloop. Op basis van deze gegevens concludeert het onderzoek dat
jaarlijks ruim 245.000 mensen te maken zouden kunnen krijgen met cardiovasculaire
ziektes veroorzaakt door het verkeerslawaai. Ongeveer 20% van deze mensen loopt
het risico vroegtijdig te overlijden door een dodelijke hartaanval.
De overlast en gezondheidseffecten brengen kosten met zich mee. De sociale kosten
die gepaard gaan met het verkeerslawaai worden geschat op € 40 miljard per jaar
in de Europese Unie.
Met het toenemen van de verkeersvolumes zal ook de geluidsbelasting, zonder het
nemen van passende maatregelen, verder toenemen. Het verkeerslawaai kan echter
vrij eenvoudig worden verminderd door gebruik te maken van de nieuwste technische
mogelijkheden bij de productie van voertuigen, spoorwegmaterieel en banden en bij
de aanleg van wegen. Het onderzoek laat zien dat de meest kosteneffectieve maatregelen
de maatregelen zijn die bron van het lawaai aanpakken, zoals het lawaai van de
motor, de uitlaat, de mechanische systemen en het contact tussen de banden en de
weg of wielen en het spoor. Deze maatregelen zijn effectiever dan bijvoorbeeld het
isoleren van huizen of het plaatsen van geluidsschermen.
Noot:
CE Delft is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau, gespecialiseerd in het
ontwikkelen van structurele en innovatieve oplossingen van milieuvraagstukken.
Kenmerken van CE-oplossingen zijn: beleidsmatig haalbaar, technisch onderbouwd,
economisch verstandig maar ook maatschappelijk rechtvaardig. De meest actuele
informatie van CE Delft is te vinden op www.ce.nl.
|
|