Naast persberichten, melding in Echo en Stadsblad hebben we in Nellestein nog wat
gefolderd in de portieken. De opkomst was redelijk, ik heb naar verhouding veel
Nellesteiners gezien en gehoord. Rijkswaterstaat had uiteraard mooi
presentatiemateriaal meegebracht, dat zowel bij de inloop als na de pauze druk
bestudeerd werd.
Er waren twee inleiders.
Van de GG GD Nienke van Kuieren en Lammert Postma de projectleider van de Gaasperdammerweg.
De GGD begon met het thema: luchtvervuiling en gezondheid. Voor het geluid en
gezondheid was deze avond geen ruimte.
Het bleek geen bemoedigend verhaal. Groei van het autoverkeer levert meer
luchtverontreiniging op want de minder vuile auto's zijn met meer.
De uitstoot ervan is ongezond voor de omwonenden. Hoever de belasting van een
weg reikt is nog een punt van discussie, maar wel is duidelijk dat het extra
ongezond is voor kinderen (scholen), ouderen en mensen met longproblemen.
Vanwege de achtergrondconcentratie in deze regio is er eigenlijk maar een remedie:
minder autoverkeer. Zie: Gezondheidsweb van de GGD.
Veel gestelde vragen over luchtverontreiniging en gezondheid; Luchtkwaliteit en Gezondheid.
Rijkswaterstaat lichtte de onderzoeksresultaten toe en die riepen een aantal vragen op.
· Opvallend vond ik dat het zogenaamde nulalternatief waar deze resultaten
ten afgezet worden niet de huidige toestand is, maar de situatie die er ligt
na de aanleg van de spitsstroken: de capaciteit van de weg is dan al met 50%
vergroot van 4 naar 6 rijstroken. Het plan is om deze operatie in het najaar uit
te voeren. De luchtverontreiniging wordt dan ook meer en tegen de geluidsoverlast
zullen ondanks dubbellaags zoab waarschijnlijk geluidsnormen moeten worden verhoogd.
· De overkluizing van 3 km van de kameelvariant heeft voor 75 % van het traject
een gunstige uitwerking, als dit plan wordt uitgevoerd. Maar de kritieke punten
liggen rondom de kruising van de Gooiseweg/Langbroekdreef, waar de Gaasperdammerweg
niet overkapt is en waar Maldenhof en Leerdamhof de gevolgen van de intensivering
van het autoverkeer zullen ervaren, en aan de oostkant van Kantershof waar de
overkluizing stopt. Dit wat betreft het geluid.
· Wat de lucht betreft. Er wordt gedacht aan luchtschermen en op de overkluizing
aan een soort schoorstenen die 70% van de vuile lucht lozen in de hogere luchtlagen!
· Locaal Verkeer Er zijn wijzigingen voorzien in de op- en afritten daardoor
wordt de Langbroekdreef zwaarder belast. En het is inderdaad een vraag hoe het
onderliggende wegennet dit verwerkt. Maar dit is onderliggend!
· De bouw. Als alles volgens plan verloopt zou er in 2012 begonnen kunnen
worden met de bouw die waarschijnlijk 6 jaar zal duren. Hoe het verkeer dan
lokaal en interlokaal verder moet is een vraag en wat de overlast van de bouw is, ook.
Op grond van deze informatie die nog wat duidelijker werd op de informatieavond
in de Watergraafsmeer op 18 maart heeft de AGG een aantal vragen geformuleerd en
voorgelegd aan Rijkswaterstaat.
In april /mei komen er inspraakavonden waarbij deze thema's ongetwijfeld aan de orde komen.
Leo Hovens
Een paar dagen later is Leo naar de bijeenkomst voor de Watergraaafsmeer geweest.
Redelijk wat belangstelling, waarbij ongeveer dezelfde verhalen werden afgedraaid.
Het nulalternatief is inderdaad de situatie na de aanleg van de spitsstroken.
In het MMA (meest milieuvriendelijk alternatief krijgen ze luifelschermen langs
de A10 die effectiever zijn.
Er werd gemeld dat op de plaats waar de A10 onder de spoorweg doorgaat in Oost,
de lucht er erg vuil is! Hier liggen 4 van die uitlaten met nog een aantal pijpen.
Zo'n avond helpt misschien om de omwonenden wat bij te brengen, maar ik denk dat het
wenselijk denken is.
Ik heb nog wat informatie opgedaan.
Maarten was er ook nog even om de gewijzigde op- en afritten te checken.
Het nulalternatief is inderdaad gebaseerd op de situatie na de aanleg van de
spitsstroken. Ze hadden de aanleg eerder verwacht. Vandaar!
Met Lammert Postma heb ik afgesproken dat we onze vragen naar hem mailen.
Hij verwacht dat half april de MER rapportage rond is.
Tunnel A6/A9, voor mens en milieu het beste alternatief ligt in de diepvries!
Verder hoorde ik dat dit jaar nog het groot onderhoud wordt afgerond met de aanleg
van Zoab op de Gaasperdammerweg. Dat was nog niet gebeurd!
De procedure voor de spitsstroken is nog niet rond. Dat komt dus later.
Kosten van de stroomlijn zijn begroot op 3½ miljard euro.
Tot slot. Bij het uitgaan was er een enquête over de bevinding van deze avond.
De enquêteur bleek van VROM te zijn. Ik raakte met hem aan de praat en maakte van
de gelegenheid gebruik om een paar zaken aan te kaarten die niet aan de orde gekomen waren.
Kilometerheffing en de gevolgen daarvan. Het woord CO2 is één keer gevallen.
Al dit asfalt is symptoombestrijding: de echte problemen worden zo doorgeschoven. Hij noteerde nijver.
Aanvulling, de brief aan rijkswaterstaat
Vragen aan Rijkswaterstaat n.a.v. de informatiebijeenkomst
van 5 maart in het Planetarium en in Casa 400 op 18 maart 2008
T.a.v. de heer L. Postma
Hierbij een aantal vragen aan de hand van een paar thema's.
Nulalternatief.
De capaciteit van de weg wordt door de spitsstroken met 50% vergroot van 4 naar
6 rijstroken. Het plan is om deze operatie in het najaar uit te voeren. De
luchtverontreiniging wordt dan ook meer en tegen de geluidsoverlast zullen ondanks
dubbellaags zoab ( zie OWAB) de geluidsnormen moeten worden verhoogd. Welke
verdere verslechteringen ontstaan er door de spitsstroken in vergelijking met
de huidige situatie? De situatie met spitsstroken fungeert in de planstudie als
het nulalternatief. Dit is volgens ons een aanvechtbaar uitgangspunt!
In het kader van het plan Gezonde Lucht is Amsterdam bezig om de luchtkwaliteit
binnen de ring A10 te verbeteren. Het lijkt erop dat dit niet hoeft te gelden voor
de omgeving van de Gaasperdammerweg.
De overkluizing
Voor 75 % van de bewoners heeft het traject een gunstige uitwerking op de
geluidsoverlast, als dit plan middels de overkluizing wordt uitgevoerd.
Maar de kritieke punten liggen rondom de kruising met de Gooiseweg/Langbroekdreef
en bij de inpassing van de in - en uitvoegstroken die heel lang uitvallen..
Hoe is dit te rijmen met de toezeggingen dat "deze mensen er niet slechter
van mogen worden"? Dat geldt dan voor 25% zeker niet!
Lucht.
Er wordt gedacht aan een soort schoorstenen op de overkluizingen die 70% van de
vuile lucht lozen in de hogere luchtlagen! De vervuiling van de lucht wordt zo wel
verdund, waardoor de achtergrondvervuiling echter groter wordt in deze regio. De
tunnelmonden zijn ook een probleem. Is dit verantwoord in het kader van de volksgezondheid?
Is de vergroting van de CO2 uitstoot, die met deze uitbreiding van asfalt en dus
van het verkeer samenhangt, nog wel verantwoord mondiaal gezien? De Europese regelgeving
t.a.v. de luchtkwaliteit stelt andere eisen.
Ontvlechting van het doorgaand en lokaal verkeer.
Wat betekent de scheiding van het doorgaande en het locale verkeer voor de
onderliggende wegen wat betreft de verkeersintensiteit en de overlast in lucht en
geluid voor de bewoners van Maldenhof, Leerdamhof .Leusdenhof, Leksmondhof,
Kantershof, Kelbergen en Huntum en voor de Langbroekdreef in Nellestein?
Kan de onderliggende weginfrastructuur de groei van het wegverkeer aan?
Ik verwijs hierbij naar het advies van de VROM Raad van januari 2007.
De bouw.
Als alles volgens plan verloopt zou er in 2012 begonnen kunnen worden met de
bouw die waarschijnlijk 6 jaar zal duren.
Hoe is tijdens de bouw het lokale, doorgaande en het werkverkeer geregeld?
Wat is de overlast van de bouw voor omwonenden?
Door het opschuiven van de weg 41 meter naar het noorden, komt het talud op zo'n
15 meter afstand te liggen van de bebouwing van Nieuw Kempering!
Hoe zit het met het heien? Wanneer gebeurt dat? De bouw zal ook veel stof en
zand doen opwaaien: welke voorzieningen worden er getroffen.
Hoe zit het met de waterhuishouding in De Bijlmermeer en de Oostbijlmerpolder?
Die hebben een niveau verschil van 80 cm. Deze bouw grijpt hier op in? Hoe zijn
verdere verstoringen te ondervangen?
Algemeen
Tijdens de bijeenkomsten heb ik niets gehoord over de kilometerheffing, terwijl
op grond van de resultaten daarvan in 2009 het besluit genomen zou gaan worden
over de definitieve plannen met de Gaasperdammerweg.
Op de informatieavonden heb ik een keer het woord CO2 opgevangen. Waarom zijn de
problemen hiermee buiten beschouwing gebleven?
Namens de AGG
|