Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     
Tijdens de presentaties van Rijkswaterstaat gaf het GGD een lezing over de risico's die wegen en de uitbreiding van wegen met zich meebrengt. Het komt er gewoon op neer dat de uitbreiding (en het bestaan) van de Gaasperdammerweg ten koste gaat van de gezondheid van de omwonenden.
Het motto van onze regering en het gemeentebestuur van de stad lijkt te zijn, als Nederland maar kan rijden, dan kunt u het beste sterven. Of te wel de dood van enkele Bijlmerbewoners is minder belangrijk dan het algemeen Nederlandse (wegen)belang.
De Bijlmermeer is niet alleen de rioolput van de regio, maar dreigt zo ook de "Killing fields van de regering Balkenende" te worden.
LUCHTVERVUILING EN GEZONDHEID Informatie van de GGD Amsterdam voor de thema-avonden van Rijkswaterstaat, Maart 2008

1 Informatie in het kort

Verkeer is een belangrijke bron van luchtverontreiniging. Er is de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar de invloed van verkeer op de gezondheid. Daaruit blijkt dat gezonde mensen door het inademen van vervuilde lucht gezondheidskiachten kunnen krijgen zoals longaandoeningen of hart-en vaatziekten. Mensen met bestaande klachten zoals astma of met een hartkwaal zijn nog gevoeliger voor de gevolgen van luchtverontreiniging. Dieselroet lijkt een belangrijke rol te spelen bij het veroorzaken van gezondheidseffecten.
Er is een grotere kans dat mensen sterven aan een long- of hartziekte wanneer ze vlakbij een snelweg of een drukke stadsweg wonen. Ook luchtwegklachten komen vaker voor bij bewoners langs drukke wegen. Het valt niet te voorspellen bij wie gezondheidskiachten zullen optreden. Zelfs bij mensen die gevoelig zijn voor luchtverontreiniging, zoals long- of hartpatiënten, kinderen of ouderen, is het niet zeker dat zij klachten zullen krijgen. Wel is hun kans op klachten groter.

2 Vragen en antwoorden

Welke gezondheidseffecten kun je precies krijgen van luchtverontreiniging?
Van langdurige blootstelling aan relatief lage concentraties kan bij kinderen de longfunctie blijvend afnemen en kunnen meer luchtwegaandoeningen ontstaan zoals hoesten en astma. Ook hart-en vaatziekten kunnen toenemen zoals vaatvernauwing, verhoogde bloedstolling, verhoogde hartslag, hartinfarct of beroerte. Deze effecten kunnen leiden tot ziekenhuisopnamen en vroegtijdige sterfte en zijn niet omkeerbaar

Worden sommige mensen eerder ziek dan anderen?
Niet iedereen heeft evenveel last van luchtverontreiniging. Dat komt omdat mensen verschillend reageren op luchtverontreiniging. Sommige mensen zijn er gevoeliger voor, en krijgen sneller gezondheidskiachten. Vooral oudere mensen, kinderen en mensen met een luchtwegaandoening of hart- en vaatziekte zijn extra gevoelig voor vervuilende stoffen in de lucht.

Kan mijn kind astma krijgen van luchtverontreiniging?
Een kind dat geen aanleg heeft voor astma, zal het, als gevolg van luchtverontreiniging, niet zo snel krijgen. Er zijn namelijk andere factoren die een grotere rol spelen. Heeft uw kind echter al astma, dan kan uw kind door blootstelling aan luchtverontreiniging hier meer en vaker last van hebben.

Hoeveel mensen worden er ziek van luchtvervuiling?
Op basis van resultaten van wetenschappelijke onderzoeken kan worden berekend wat de gezondheidsgevolgen van luchtverontreiniging zijn in een bepaald gebied. Voor fijn stof in Amsterdam is dit bijvoorbeeld als volgt:
- De gemiddelde levensverwachting van Amsterdammers neemt af met circa een jaar.
- Vijfhonderd Amsterdammers krijgen chronische bronchitis.
- Duizend Amsterdammers moeten acuut in het ziekenhuis worden opgenomen wegens luchtwegaandoeningen of hart-en vaatziekten.
- Driehonderdduizend dagen met 'beperkte activiteit' (zoals niet kunnen werken).
- Negenduizend astma-aanvallen meer bij -kinderen en volwassenen.
- Tienduizenden Amsterdammers (incl. kinderen) met een verminderde longfunctie.

Op welke afstand van een drukke weg kan ik veilig wonen?
Vooral binnen 100 meter treden gezondheidseffecten op. Er zijn geen wetenschappelijke onderzoeken waaruit een veilige afstand tot aan een weg kan worden bepaald. Invloed op de gezondheid is te zien tot 1000 meter vanaf de snelweg.

Wat kan ik zelf doen om zo gezond mogelijk te leven?
In je dagelijkse bezigheden kun je zo gezond mogelijke keuzes maken. Ook kan iedereen zelf bijdragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit.

Betere lucht inademen:
· Ventileren aan de rustige kant van de woning buiten drukke tijden
· Kinderen niet dichtbij drukke wegen laten spelen
· Fietsroute kiezen langs rustige wegen in plaats van langs drukke, doorgaande, wegen
· Sporten zo ver mogelijk verwijderd van (drukke) wegen (niet hardlopen naast een drukke weg)
· In huis geen open haard aandoen of kaarsen branden, gebruik geen barbecue
· Niet roken

Minder autorijden <br> · Openbaar vervoer of fiets gebruiken in plaats van auto
· Lopend of fietsend naar school of sport, eventueel onder begeleiding van een ouder
· Lokale huurauto (greenwheels/connectcar) gebruiken
· Visite voorstellen met het Openbaar Vervoer te komen in plaats van met de auto
· Carpoolen naar het werk
· Auto delen met buurtbewoners

Minder (slechte) lucht uitstoten:
· Schonere auto aanschaffen.
· Zuiniger rijden
· Roetfilters installeren bij een diesel auto
· Geen open haard, barbecue of allesbrander gebruiken

3 Uitgebreidere informatie

Om welke stoften in de lucht gaat het?
Luchtverontreiniging bestaat uit een mengsel van stoffen. Het is daarom niet altijd duidelijk welke stof verantwoordelijk is voor welke effecten. Toch zijn er twee stoffen die er uit springen:
- Fijn stof. Er is steeds meer bewijs dat fijn stof een belangrijke veroorzaker van gezondheidseffecten is, zowel na korte als lange blootstelling.
- Stikstofdioxide. Stikstofdioxide is een indicator van het mengsel van luchtverontreiniging dat afkomstig is van uitlaatgassen van het verkeer. Stikstofdioxide is zelf niet de belangrijkste veroorzaker van de gezondheidseffecten, maar hangt wel sterk samen met de verkeersuitstoot

Wat is fijn stof nu precies?
Fijn stof is een verzamelnaam voor in de lucht zwevende deeltjes, die sterk kunnen variëren in samenstelling en oorsprong. Meestal wordt fijn stof gekarakteriseerd als PM10: stofdeeltjes ('Particulate Matter') met een diameter kleiner dan 1 honderdste millimeter (ter vergelijking de diameter van een haar is 7 keer zo groot). Deze stofdeeltjes kunnen bij inademing diep in de luchtwegen en longen terecht komen. Dit PM1 0 stof bestaat uit een groot aantal deeltjes die sterk kunnen variëren in grootte, oorsprong en chemische samenstelling. Het grove deel uit het PM10 stof (tussen de 2,5 en de 10 micrometer) bestaat vooral uit deeltjes die het gevolg zijn van mechanische processen zoals slijtage van banden en wegdek en opwaaiend bodemstof.
Het fijnere deel, deeltjes met een diameter kleiner dan 2,5 micrometer (PM2,5), bestaat vooral uit deeltjes die het gevolg zijn van verbrandingsprocessen, zoals het verkeer. In dit fijnere deel zit onder andere diesel roet.

Wat maakt fijn stof zo schadelijk?
De naam fijn stof zegt het eigenlijk al: het gaat om erg fijne stofdeeltjes die je niet altijd ruikt of ziet, maar wel inademt. Vooral de heel kleine fijn stof deeltjes kunnen erg diep het lichaam binnendringen, via de longen tot in de bloedbaan, en daar schade aanrichten. Belangrijk is dat fijn stof ook bij concentraties onder de bestaande normen gezondheidseffecten kan veroorzaken.
Aanvankelijk werd gedacht dat alleen gevoelige mensen, zoals zieken, kinderen of ouderen, klachten door inademen van fijn stof zouden kunnen krijgen. Dat blijkt niet zo te zijn: ook gezonde mensen kunnen een aantal levensjaren verliezen door sterfte aan een luchtwegaandoening of hart- en vaatziekte.

En hoe zit het dan met stikstofdioxide?
Stikstofoxide komt bij alle verbrandingsprocessen vrij door de reactie van de in de lucht aanwezige stikstof met zuurstof. In het gemotoriseerde verkeer zijn met name de dieselmotoren een belangrijke bron van deze uitstoot. Stikstofdioxide is bij de huidige concentraties niet schadelijk voor de gezondheid. Wel is stikstofdioxide een sterke indicator voor alle verkeersgerelateerde uitstoot. Dit houdt in dat we samen met stikstofdioxide nog een heleboel andere stoffen inademen die we niet goed kunnen meten maar die wel een effect op onze gezondheid hebben. We gebruiken daarom stikstofdioxide als maat voor alle uitstoot door het verkeer. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft voor stikstofdioxide een advieswaarde opgesteld waar beneden geen gezondheidseffecten van stikstofdioxide optreden. Bij deze concentraties kunnen echter nog wel gezondheidseffecten optreden van de andere stoffen die door verkeer worden uitgestoten.

4 Meer informatie nodig?

Uw GGD is altijd bereikbaar voor vragen over gezondheid en kan ingaan op uw persoonlijke situatie.
- GGD Amsterdam voor bewoners van onder andere Amsterdam, Diemen, Ouderkerk ad Amstel, Amstelveen: 020-5555405
- GGD Gooi-en Vechtstreek voor bewoners van onder andere Muiden: 035-6926222
- GGD Midden-Nederland voor bewoners van onder andere Abcoude: 030-6086086
- Hulpverleningsdienst Flevoland voor bewoners van Almere: 0320-276211

Interessante websites:
Tips van Milieu Centraal: www.milieucentraal.nl
Tips voor zuinig rijden: www.hetnieuwerijden.nl
Subsidie roetfilters: www.vrom.nl/roetfilter
Routeplanner fiets Amsterdam: http://www.routecraft.com/school
Alles over gezonde lucht in Amsterdam: www.gezondelucht.amsterdam.nl
Slim parkeren voor bezoekers in Amsterdam http://www.amsterdam.nl/parkeergebouwen/slim parkeren voor




Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm