Procedures teisteren wegenbouw
Wat de gewone burger allang weet, dringt nu langzaam door tot de gevestigde orde van
machthebbers. De Nederlandse wegenbouw gaat aan procedures ten onder..
de Volkskrant - Binnenland - Procedures teisteren wegenbouw
ACHTERGROND, Van onze verslaggeefster Kim van Keken
gepubliceerd op 22 april 2008
DEN HAAG - Weken, nee maanden werd naar het moment toegeleefd; oud-topman Elverding
van chemieconcern DSM bevrijdt Nederland uit de juridische kluwen. Als dat moment
maandagmiddag voorbij trekt, is de stemming wat lauw. CDA-Kamerlid Koopmans
samenvattend: 'Dit plan ruikt me iets te weinig naar asfalt.'
De verwachtingen zijn hooggespannen, maar Elverding blijft nuchter tijdens zijn
persconferentie. Hij gaat de files niet oplossen. Sterker, na onderzoek constateert
hij dat infrastructuur zeer complex is. 'Elke ingreep (lees: elke weg, red.) raakt
een ander.'
Het kan wel wat sneller, zegt hij. Van gemiddeld elf jaar besluitvorming voor een
project, naar vijf jaar. Zo adviseert hij de spoedwet zodanig aan te passen dat
procedures het niet meer tot een trage wet maken.
En hij is vóór een noodwet voor grote, belangwekkende projecten. Bovendien moet
scherper worden gekeken naar de inspraak, die kan eerder en zorgvuldiger. De
overheid moet de hand ook in eigen boezem steken en eens uit de ambtelijke molen
komen.
In november werd Elverding door minister Eurlings gevraagd een commissie voor te
zitten die een oplossing zoekt voor het juridisch vastgelopen Nederland. Het land
was in de ban van de A4 bij Leiderdorp, een verbreding waarover al decennia wordt
gesproken en waar de Raad van State afgelopen zomer een streep door zette. Voor
velen een dieptepunt.
Nederland was in een bestuurlijk moeras gezonken, was en is de klacht. De
commissie-Elverding moest dat oplossen.
Die oplossing is, wat de PvdA betreft, goed. Maar de VVD en het CDA vindt ze
tegenvallen. GroenLinks is ook ontevreden, maar om andere redenen. 'Het advies bevat
adders onder het asfalt', laat de partij weten.
Ook PvdA-wethouder Adri Duivesteijn van Almere ziet te veel vrijblijvendheid in de
aanbevelingen. Hij was voorzitter van de commissie-Duivesteijn, die in 2004 de
Betuwelijn en de HSL-Zuid onderzocht.
Toen al signaleerde hij een gemankeerde wetgeving. 'We blijven maar knippen en
plakken', zegt hij over de ideeën die nu weer opdoemen. 'Het is absurd hoe iedere
bestuurder geobsedeerd bezig moet zijn met procedures in plaats van met ruimtelijke
ordening.'
Volgens hem is er slechts een oplossing: één integrale wet ruimtelijke ordening
maken. Een aanbeveling die zijn commissie destijds aan het kabinet deed. Vergeefs.
|
|