Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     
De Milieu Effect Rapportage is ER

De MER is ER, klik hier voor de website van Rijkswaterstaat met de verschillende documenten

Deel A III is van belang voor de Gaasperdammerweg. Van knooppunt Holendrecht tot knooppunt Diemen. Veel leesplezier met het totale rapport dat uit zo'n 20 documenten en 100 tekeningen bestaat.



Enkele hoogtepunten (of dieptepunten) uit het MMA

Uitgaand van de ondertunnelde stroomlijnvariant. (de kamelenvariant)

Transport van brandbaar gas over de A9
In verband met het toekomstige verbod van transport van brandbaar gas (GF3) over de A10 zuid, zal het transport van deze stoffen grotendeels verschuiven naar de A9. De A9 functioneert dan als enige west-oost hoofdverbinding in de regio waar transport van brandbaar gas toegestaan is. Verwacht wordt dat het transport van brandbaar gas in dit deelgebied verdubbelt (van 1502 in 2006 naar 3082 in 2015). Deze ontwikkeling is opgenomen in het Nulalternatief. In het Nulalternatief is geen PR 10-6 contour aanwezig. Dit betekent dat het Plaatsgebonden Risico geen knelpunten veroorzaakt. Het Groepsrisico blijft onder de oriëntatiewaarde.

Je kan je afvragen waarom niet over de A10 maar wel over de A9, zal wel aan het risico liggen, aan de A10 zitten bankbedrijven en handelsbelangen en aan de A9 wonen slechts opofferbare mensen.... en er is geen wettelijke norm voor een groepsrisico.

Waterlopen, sloten en grachten
Aan de zuidzijde van de tunnel is circa 15 meter beschikbaar tussen de tunnelwand en het begin van de waterloop. Als hier een vervangende waterkering moet worden aangelegd, dan is daar weinig ruimte voor beschikbaar. Mogelijk moet de waterloop deels verlegd worden. Nabij Kantershof kan de wegverbreding inhouden dat een deel van deze waterloop smaller wordt.

Verkeerde voorstellingen in het MER
- voorstanders: gemeente Amsterdam, provincies Noord-Holland en Utrecht, Gewest Gooi en Vechtstreek, natuur- en milieuorganisaties en meeste bewonersgroepen - tegenstander: actiegroep van omwonenden Gaasperdammerweg

Dit is een grote leugen. de meeste bewonersgroepen zijn tegenstander van het stroomlijnalternatief, deze zijn verenigt in één actiegroep. Er is slechts één bewonersgroep voorstander.

Lucht en luchtvervuiling
In alle gevallen zal bij het stroomlijn 2x4 of 4x2 alternatief geen overschrijding plaats vinden van de normen.

Omdat huidige metingen al regelmatig overschrijdingen te zien geven betwijfelen we dit. Er wordt echter alleen gemeten met jaargemiddelden en helaas niet met de gewraakte dagoverschrijdingen.

Bijzondere neveneffecten
Omdat de overgang van A1 naar A6 vergaande kunstwerken vergt, zal er een extra Hollandse brug worden gebouwd aan de Oost/Zuidzijde. Het verkeer komend van Amsterdam zal dichter langs het Naardermeer komen te rijden dan in het Verbindingsalternatief het geval zou zijn.


Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm