Minister Bos (Financiën, PvdA) gebruikt 400 miljoen euro van Schiphol voor het sluitend maken van zijn begroting
en niet voor de infrastructuur in de regio Amsterdam
NRC Handelsblad
CDA houdt Bos aan afspraak over Schiphol
Den Haag, 30 mei. Minister Bos (Financiën, PvdA) gebruikt 400 miljoen euro van
Schiphol voor het sluitend maken van zijn begroting en niet voor de
infrastructuur in de regio Amsterdam. Dat is in strijd met het regeerakkoord
en met een motie van de Tweede Kamer.
Afgesproken was dat extra opbrengsten uit Schiphol "bij voorrang worden
aangewend voor ontsluiting van de Noordvleugel", het gebied rond Amsterdam en
Almere. Het betreft een superdividend dat door de Nederlandse staat, de
belangrijkste aandeelhouder van Schiphol, is afgedwongen.
Financiën erkent nu dat dit geld niet naar de infrastructuur gaat maar zegt
dat op een andere manier al extra geld naar Amsterdam is gegaan.
Het CDA reageert verrast. Het Kamerlid Maarten Haverkamp (CDA): "Over twee
weken staat een debat gepland over de opbrengsten van Schiphol, maar wij
worden nu ingehaald door de voorjaarsnota. Er liggen echter duidelijke
afspraken dat dit geld van Schiphol naar de ontsluiting van de Noordvleugel
zou gaan."
Volgens de VVD is de beslissing onacceptabel. Kamerlid Paul de Krom noemt de
uitleg van Financiën "de grootste smoes die hij ooit gehoord heeft". Het
besluit over die wegen afgelopen najaar was volgens hem door een vorig kabinet
financieel allang gedekt. Hij vindt dat ook deze 400 miljoen naar de regio
Amsterdam moet.
De gemeente Amsterdam zegt de kwestie op de voet te volgen. Wethouder Freek
Ossel (PvdA): "We gaan er vanuit dat de minister de toezeggingen die in het
coalitieakkoord zijn gedaan, nakomt. Hij moet de daad bij het woord voegen."
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil niet inhoudelijk ingaan op de
kwestie. Een woordvoerder verwijst door naar Financiën omdat het om de
voorjaarsnota gaat. Een woordvoerder van Financiën stelt dat het kabinet vorig
jaar besluiten heeft genomen over de A6 en A9.
Daarvoor zijn "voldoende middelen gereserveerd". Daarom is het geld van
Schiphol niet meer nodig, aldus Financiën.
Na dat besluit over extra wegen heeft minister Bos echter nog aan de Tweede
Kamer laten weten dat het besluit in het regeerakkoord uitgangspunt is.
VVD'er De Krom spreekt van 'graaien' door de overheid. "Hier wordt niet alleen
Schiphol kaalgeplukt, maar wordt het geld ook nog eens verjubeld. Er ligt nota
bene al jaren een Kamermotie van CDA en VVD die voorschrijft dat opbrengsten
gebruikt moeten worden voor infrastructuur in dezelfde regio." Frans Weekers,
de financieel woordvoerder van de VVD, wil opheldering van Bos over alle
dividendverhogingen bij staatsdeelnemingen. "Zo krijg je natuurlijk altijd de
begroting rond."
Als Bos door de Kamer wordt teruggefloten heeft hij een tegenvaller van 400
miljoen euro. Het CDA lijkt hier op aan te sturen. Haverkamp: "Wij gaan ervan
uit dat alle opties open zijn en geen onomkeerbare stappen zijn gezet. Wij
blijven eraan vasthouden dat de opbrengsten uit Schiphol aan infrastructuur
worden uitgegeven."
|