De kilometerheffing, alweer een reden om grote prijsstijgingen te laten onstaaan,
immers de extra tarieven voor de spitsuren zullen door het bedrijfsleven worden
doorberekend, alles wordt duurder en de uitkeringstrekkers en bejaarden en zij
die hun tarieven niet kunnen verhogen worden de dupe,
natuurlijk wordt het goedkoper voor de automobilist die weinig rijdt, maar het
voordeel zal niet opwegen tegen de prijsverhogingen in de handel. Voorrijkosten,
horecaprijzen en alle goederen die aan vervoer onderhevig zijn worden duurder.
Maar ja we moeten wat, het is prijzenswaardig dat er een besluit wordt genomen!!
De kilometerheffing moet in 2018 volledig worden doorgevoerd
Kabinet wil rekeningrijden pas in 2018
Autobelasting wordt afgeschaft
Den Haag, 31 mei. De aanschafbelasting op auto's en de wegenbelasting worden
volledig afgeschaft. Zij worden vervangen door de kilometerheffing die in 2018
volledig moet zijn doorgevoerd.
"Het besluit is goed voor de automobilist, goed voor de belastingbetaler en
goed voor het milieu", zei minister Wouter Bos (Financiën, PvdA) na afloop van
de ministerraad. Na maanden van overleg zijn minister Camiel Eurlings (Verkeer
en Waterstaat, CDA) en staatssecretaris Kees de Jager (Financiën, CDA) het
gisteren eens geworden dat circa 8 miljard euro aan belastingen wordt
vervangen door een kilometerheffing die door een aparte instantie wordt geïnd.
De kern van de nieuwe regeling is dat automobilisten per kilometer een heffing
moeten betalen. In de kilometerprijs wordt ook de tijd waarop gereden wordt,
de plaats en het milieu meegerekend. Rijden tijdens spitsuren - tussen 7.00 en
9.00 's morgens en tussen 16.00 uur en 19.00 uur 's avonds - in de Randstad
wordt het zwaarst belast. De komende maanden zullen minister Eurlings en
staatssecretaris De Jager de details van de regeling uitwerken. In het nieuwe
systeem wordt het autorijden volgens het kabinet in ieder geval 1,9 miljard
goedkoper, maar het is nog onduidelijk wat dit voor de individuele
automobilist betekent.
Ook is het basistarief van de kilometerheffing nog onbekend. Het gratis kastje
dat iedereen straks in zijn auto krijgt zal per kilometer een tarief in
rekening brengen dat afhankelijk is van plaats, tijd en zuinigheid van de
auto. Er wordt gesproken over basistarieven van 3 tot 15 cent per kilometer.
Het basistarief zou driemaal zo hoog kunnen zijn in de spits in de Randstad.
Paul Nouwen, de voorzitter van de commissie die een paar jaar geleden de basis
legde voor de huidige kilometerheffing, schat dat automobilisten die minder
dan 18.000 kilometer per jaar rijden goedkoper uit zullen zijn dan nu,
automobilisten die meer rijden, meer gaan betalen dan nu.
Volgens gegevens van de ANWB betaalt een automobilist met een auto van 20.000
euro - goed voor een Opel Astra of een VW Golf met 1.6 motor - gemiddeld ruim
100 euro per maand aan wegenbelasting en aanschafbelasting.
Reacties:
a.. Minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA): "Ik ben zeer content.
Het gaat erom de auto bewuster te gebruiken, zodat in 2020 de filedruk met
vijftig procent is verminderd."
b.. Staatssecretaris De Jager (Financiën, CDA): "Een historische beslissing.
Het is een moeilijk traject. We doen het slim, gefaseerd. Maar we gaan het
doen."
c.. Paul de Krom (Tweede Kamerlid VVD): "De VVD blijft tegen de
kilometerheffing, want de automobilist moet straks meer betalen om in de
file te staan. Wij hebben genoeg van dat gehannes van de belastingen. Omdat
de provincies straks 1,1 miljard euro inkomsten derven mogen zij een nieuwe
belasting verzinnen. Ik heb al horen spreken over een ingezetenenbelasting."
d.. Wijnand Duyvendak (Kamerlid Groenlinks): "Wij moeten opnieuw beoordelen
of we deze kilometerheffing nog wel kunnen steunen. Auto's worden te
goedkoop. Dat is slecht voor het milieu."
e.. Paul Nouwen, geestelijk vader van de huidige kilometerheffing:
"Complimenten voor deze minister van Verkeer. Hij is de eerste in 20 jaar
discussie over het prijsbeleid die van Financiën gedaan krijgt dat de
autobelastingen daadwerkelijk worden vervangen door een tarief waarmee je
gedrag op de weg kunt beïnvloeden."
|
|