Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     
Wist u dat de brandstoffen in Duitsland inclusief de wegenbelasting worden doorberekend. Ondanks deze opcenten is de brandstof nog goedkoper dan in Nederland. Ook Frankrijk kent dit systeem, maar heeft daarnaast de tolheffing voor de snelwegen. Het Nederlandse systeem is een variatie op de twee Europese oplossingen. Hoge brandstofprijzen en tolheffing.
Er zijn bezwaren, waarvan de belangrijkste wel is dat de zakelijke rijders hun kosten kunnen doorbelasten en dat de kleine portemonnee dubbel wordt gepakt, de middenstandsprijzen gaan omhoog en iedereen betaalt dus de brandstofkosten verkapt verwerkt in de hogere consumentenprijzen plus de eigen kosten voor uw kilometervreter. Rijden wordt goedkoper als u minder dan 15000 kilometer rijdt, maar met de extra voorrijkosten die u moet betalen als uw wasmachine stuk is wordt alles toch weer duurder. Een voordeel is dat u niet eens een auto hoeft te hebben om de nieuwe wegenbelasting te betalen, zelfs als fietser zult u dat merken in uw beurs.
En wat te denken van provinciale opcenten. Als de bolide van de boss geen geld meer opbrengt, dan moet de bejaarde "jan met de pet" maar 150 euro extra ophoesten.
En zou het helpen tegen de CO2 uitstoot en de files......

Toch moeten we niet negatief denken over deze maatregel. Nederland moet zich aanpassen aan de Europese normen en betalen naar gebruik is de eerlijkste methode, niet het bezit van een auto moet worden belast, maar het gebruik.

Uw webmaster met partner, rijdt 8000 km per jaar met de auto en 10000 km per jaar met het Openbaar vervoer.

Kilometerheffing gaat door

de Telegraaf - Op de valreep heeft verkeersminister Camiel Eurlings donderdag alsnog toestemming gekregen van de Tweede Kamer voor experimenten met de kilometerheffing.

Een meerderheid accepteerde zijn uitleg dat de automobilist niet duurder uit zal zijn als de kilometerheffing een feit is. De regeringspartijen CDA en PvdA lagen woensdag nog dwars door onenigheid over de komst van een nieuwe provinciale belasting.
Volgens Eurlings is het niet zo dat de automobilist straks 'dubbel' gaat betalen. Hij sprak van een misverstand. Eurlings doelde op uitspraken van staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) dat de provinciale opcenten in de kilometerheffing opgaan.

Met de heffing moet juist de motorrijtuigenbelasting en de daaraan gekoppelde opcenten verdwijnen. De provincies praten met het kabinet over hoe dat verlies aan inkomsten (in 2007 1,3 miljard euro) is op te vangen.
Eurlings kan nu alsnog technische proeven met apparatuur laten beginnen en zes experimenten in filegevoelige gebieden inzetten als de eerste concrete stappen naar de invoering van de kilomterheffing vanaf 2011. Hij heeft daarvoor bijna 270 miljoen euro beschikbaar.

De oppositiepartijen SP, VVD, PVV en ook GroenLinks weigerden hun fiat te geven. GroenLinkser Wijnand Duyvendak miste harde milieudoelen, met bijvoorbeeld jaarlijkse reductiepercentages voor CO2-uitstoot, in de kabinetsplannen.
PvdA'ster Lia Roefs was tevreden, temeer omdat de opcenten verdwijnen. „Het is toch gek dat alleen automobilisten aan de provincies belasting via de opcenten betalen.” Ook volgens Eurlings is het veel eerlijker dat iedere burger betaalt en „de auto niet meer de provinciale melkkoe is”.

Bedolven onder de nota's over kilometerheffing

de Volkskrant - Binnenland - Bedolven onder de nota's over kilometerheffing

GroenLinkser Wijnand Duyvendak is altijd voor invoering van de kilometerheffing geweest. Maar naar de smaak van het Kamerlid is het kabinetsplan te veel met 'gelegenheidsargumenten' aan elkaar geknoopt. De echte informatie haalt hij vooral uit de wandelgangen (Haags jargon voor roddelcircuit), zegt hij.
Of hij krijgt - zoals donderdag tijdens het debat over de kilometerheffing - op het laatste moment een briefje onder zijn neus geschoven met de essentiële financiële informatie. 'Als we zouden spreken over een bushokje is dat niet zo erg. Maar we praten hier over een megaproject waarmee miljarden zijn gemoeid.'

Nee, zegt Duyvendak. Hij zal minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat niet het groene licht geven om zijn plannen voor de kilometerheffing uit te werken. Juist omdat het verleden (de hogesnelheidslijn, de Betuweroute of meer recent de ov-chipkaart) hem hebben geleerd geen overhaaste beslissingen te nemen. Dat was de belangrijkste les die de commissie-Duivesteijn (de commissie die de haperende grote projecten onderzocht) de Tweede Kamer meegaf.

Kabinet jaagt in hoog tempo beslissingen door de Kamer
Voortdurend heeft het kabinet-Balkenende IV in het afgelopen jaar het verwijt gekregen dat het geen beslissingen nam. In de laatste weken voor het reces leek de regering dat te willen weerspreken. In hoog tempo werd een aantal majeure beslissingen door de Tweede Kamer geduwd; de eerste stappen op weg naar de kilometerheffing behoren daartoe.
Maar er is veel meer. Deze week bleek dat de Kamer zijn hart vasthoudt over de gevolgen van een nieuw vergoedingensysteem voor bijkomende zorgkosten, zoals diëten, looprekken en gehoortoestellen. Kamerbreed heerst de vrees dat de instelling die de nieuwe regeling moet gaan uitvoeren niet is toegerust voor haar taak, en veel partijen willen dat de invoering met een jaar wordt uitgesteld. Maar staatssecretaris Bussemaker van Volksgezondheid wil per se dat het nieuwe systeem per 1 januari van kracht wordt. Per motie probeerde de Kamer donderdag nog af te dwingen dat er in ieder geval een onafhankelijke toetsing komt om te bekijken of de instelling die taak aankan.
Een ander voorbeeld zijn de drie fiscale maatregelen die minister Bos van Financiën tegen 'de topinkomens' in petto heeft. Een haastklus zonder noemenswaardige effecten, oordeelde de Raad van State. En een groep van externe deskundigen die onlangs door de Tweede Kamer werd ondervraagd, had ook geen goed woord over voor het wetsvoorstel. Maar Bos zet zijn plannen door. Ook de besluitvorming over de JSF, de AWBZ en de ratificatie van het verdrag van Lissabon wilde het kabinet vóór het zomerreces hebben afgerond. Het debat over dat nieuwe grote project, de kilometerheffing, tijdens de laatste dag voor de vakantie van de Kamer, stond in het teken van irritatie. De vuistdikke dossiers waren veel te laat doorgestuurd, vond de Kamer, inclusief de coalitiepartijen. De Kamerleden die 's nachts waren opgebleven om de stukken te lezen, klaagden over gebrek aan cruciale informatie. 'Je hoort eerst je huiswerk te doen en daarna doe je examen', aldus SP'er Emile Roemer.

Onduidelijke geldstromen
En dan was er nog irritatie over alle onduidelijke geldstromen, de reden waarom het debat moest worden uitgesmeerd over twee dagen. Want woensdag leek het er toch echt op dat de automobilist dubbel gepakt zou worden. De provinciale belastingen (die bovenop de motorrijtuigenbelasting worden geheven) zouden worden omgezet in een kilometerprijs. Maar ondertussen ontwerpen de provincies wel een nieuwe methode om belasting te kunnen heffen. En die komt gewoon boven op die kilometerprijs, vertelde staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën woensdag. En dat leidde weer tot irritatie bij PvdA en CDA. De automobilist kon toch niet twee keer gaan betalen?

Eurlings gaf donderdag opnieuw uitleg en kreeg de coalitiepartijen en D66 mee, die zijn plannen volmondig goedkeurden. De automobilist gaat minder betalen. Want de inkomsten van de kilometerprijs zijn straks geringer: 7 miljard in plaats van 8 miljard euro. (De automobilist gaat er dus op vooruit, is de redenering). Maar het Centraal Planbureau berekende dat dit komt doordat, als straks de kilometerprijs wordt ingevoerd, er minder wordt gereden.

En dan is het maar nét wat eerlijk is, aldus VVD'er Paul de Krom. 'Als ik mijn auto de deur uit doe, ben ik ook goedkoper uit.'
Ook bij hem is de irritatie over de gang van zaken rond de informatievoorziening groot. 'De Kamer moet zich schamen zich zo door de regering te laten chanteren en onder tijdsdruk te laten zetten.'
Hij verwijst naar de conclusies van de commissie-Duivesteijn die meldde dat de Kamer zich niet onder druk moet laten zetten. 'En wat doen we nu? Precies dat.'


Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm