Wist u dat de brandstoffen in Duitsland inclusief de wegenbelasting worden doorberekend.
Ondanks deze opcenten is de brandstof nog goedkoper dan in Nederland. Ook Frankrijk kent dit
systeem, maar heeft daarnaast de tolheffing voor de snelwegen. Het Nederlandse systeem is een
variatie op de twee Europese oplossingen. Hoge brandstofprijzen en tolheffing.
Er zijn bezwaren, waarvan de belangrijkste wel is dat de zakelijke rijders hun
kosten kunnen doorbelasten en dat de kleine portemonnee dubbel wordt gepakt,
de middenstandsprijzen gaan omhoog en iedereen betaalt dus de brandstofkosten
verkapt verwerkt in de hogere consumentenprijzen plus de eigen kosten voor uw
kilometervreter. Rijden wordt goedkoper als u minder dan 15000 kilometer rijdt, maar
met de extra voorrijkosten die u moet betalen als uw wasmachine stuk is wordt alles toch
weer duurder. Een voordeel is dat u niet eens een auto hoeft te hebben om de nieuwe
wegenbelasting te betalen, zelfs als fietser zult u dat merken in uw beurs.
En wat te denken van provinciale opcenten. Als de bolide van de boss geen geld meer
opbrengt, dan moet de bejaarde "jan met de pet" maar 150 euro extra ophoesten.
En zou het helpen tegen de CO2 uitstoot en de files......
Toch moeten we niet negatief denken over deze maatregel. Nederland moet zich
aanpassen aan de Europese normen en betalen naar gebruik is de eerlijkste methode, niet het
bezit van een auto moet worden belast, maar het gebruik.
Uw webmaster met partner, rijdt 8000 km per jaar met de auto en 10000 km per jaar met het
Openbaar vervoer.
Kilometerheffing gaat door
de Telegraaf - Op de valreep heeft verkeersminister Camiel Eurlings donderdag alsnog
toestemming gekregen van de Tweede Kamer voor experimenten met de kilometerheffing.
Een meerderheid accepteerde zijn uitleg dat de automobilist niet duurder uit zal
zijn als de kilometerheffing een feit is. De regeringspartijen CDA en PvdA lagen
woensdag nog dwars door onenigheid over de komst van een nieuwe provinciale belasting.
Volgens Eurlings is het niet zo dat de automobilist straks 'dubbel' gaat betalen.
Hij sprak van een misverstand. Eurlings doelde op uitspraken van staatssecretaris
Jan Kees de Jager (Financiën) dat de provinciale opcenten in de kilometerheffing
opgaan.
Met de heffing moet juist de motorrijtuigenbelasting en de daaraan gekoppelde
opcenten verdwijnen. De provincies praten met het kabinet over hoe dat verlies aan
inkomsten (in 2007 1,3 miljard euro) is op te vangen.
Eurlings kan nu alsnog technische proeven met apparatuur laten beginnen en zes
experimenten in filegevoelige gebieden inzetten als de eerste concrete stappen
naar de invoering van de kilomterheffing vanaf 2011. Hij heeft daarvoor bijna 270
miljoen euro beschikbaar.
De oppositiepartijen SP, VVD, PVV en ook GroenLinks weigerden hun fiat te geven.
GroenLinkser Wijnand Duyvendak miste harde milieudoelen, met bijvoorbeeld
jaarlijkse reductiepercentages voor CO2-uitstoot, in de kabinetsplannen.
PvdA'ster Lia Roefs was tevreden, temeer omdat de opcenten verdwijnen. „Het is
toch gek dat alleen automobilisten aan de provincies belasting via de opcenten
betalen.” Ook volgens Eurlings is het veel eerlijker dat iedere burger betaalt
en „de auto niet meer de provinciale melkkoe is”.
|
Bedolven onder de nota's over kilometerheffing
de Volkskrant - Binnenland - Bedolven onder de nota's over kilometerheffing
GroenLinkser Wijnand Duyvendak is altijd voor invoering van de
kilometerheffing geweest. Maar naar de smaak van het Kamerlid is het kabinetsplan te
veel met 'gelegenheidsargumenten' aan elkaar geknoopt. De echte informatie haalt hij
vooral uit de wandelgangen (Haags jargon voor roddelcircuit), zegt hij.
Of hij krijgt - zoals donderdag tijdens het debat over de kilometerheffing - op het
laatste moment een briefje onder zijn neus geschoven met de essentiële financiële
informatie. 'Als we zouden spreken over een bushokje is dat niet zo erg. Maar we
praten hier over een megaproject waarmee miljarden zijn gemoeid.'
Nee, zegt Duyvendak. Hij zal minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat niet
het groene licht geven om zijn plannen voor de kilometerheffing uit te werken. Juist
omdat het verleden (de hogesnelheidslijn, de Betuweroute of meer recent de
ov-chipkaart) hem hebben geleerd geen overhaaste beslissingen te nemen. Dat was de
belangrijkste les die de commissie-Duivesteijn (de commissie die de haperende grote
projecten onderzocht) de Tweede Kamer meegaf.
Kabinet jaagt in hoog tempo beslissingen door de Kamer
Voortdurend heeft het kabinet-Balkenende IV in het afgelopen jaar het verwijt
gekregen dat het geen beslissingen nam. In de laatste weken voor het reces leek de
regering dat te willen weerspreken. In hoog tempo werd een aantal majeure
beslissingen door de Tweede Kamer geduwd; de eerste stappen op weg naar de
kilometerheffing behoren daartoe.
Maar er is veel meer. Deze week bleek dat de Kamer zijn hart vasthoudt over de
gevolgen van een nieuw vergoedingensysteem voor bijkomende zorgkosten, zoals diëten,
looprekken en gehoortoestellen. Kamerbreed heerst de vrees dat de instelling die de
nieuwe regeling moet gaan uitvoeren niet is toegerust voor haar taak, en veel
partijen willen dat de invoering met een jaar wordt uitgesteld.
Maar staatssecretaris Bussemaker van Volksgezondheid wil per se dat het nieuwe
systeem per 1 januari van kracht wordt. Per motie probeerde de Kamer donderdag nog
af te dwingen dat er in ieder geval een onafhankelijke toetsing komt om te bekijken
of de instelling die taak aankan.
Een ander voorbeeld zijn de drie fiscale maatregelen die minister Bos van Financiën
tegen 'de topinkomens' in petto heeft.
Een haastklus zonder noemenswaardige effecten, oordeelde de Raad van State. En een
groep van externe deskundigen die onlangs door de Tweede Kamer werd ondervraagd, had
ook geen goed woord over voor het wetsvoorstel. Maar Bos zet zijn plannen door. Ook
de besluitvorming over de JSF, de AWBZ en de ratificatie van het verdrag van
Lissabon wilde het kabinet vóór het zomerreces hebben afgerond. Het debat over dat
nieuwe grote project, de kilometerheffing, tijdens de laatste dag voor de vakantie
van de Kamer, stond in het teken van irritatie. De vuistdikke dossiers waren veel te
laat doorgestuurd, vond de Kamer, inclusief de coalitiepartijen. De Kamerleden die
's nachts waren opgebleven om de stukken te lezen, klaagden over gebrek aan cruciale
informatie. 'Je hoort eerst je huiswerk te doen en daarna doe je examen', aldus
SP'er Emile Roemer.
Onduidelijke geldstromen
En dan was er nog irritatie over alle onduidelijke geldstromen, de reden waarom het
debat moest worden uitgesmeerd over twee dagen. Want woensdag leek het er toch echt
op dat de automobilist dubbel gepakt zou worden. De provinciale belastingen (die
bovenop de motorrijtuigenbelasting worden geheven) zouden worden omgezet in een
kilometerprijs. Maar ondertussen ontwerpen de provincies wel een nieuwe methode om
belasting te kunnen heffen. En die komt gewoon boven op die kilometerprijs, vertelde
staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën woensdag. En dat leidde weer tot
irritatie bij PvdA en CDA. De automobilist kon toch niet twee keer gaan betalen?
Eurlings gaf donderdag opnieuw uitleg en kreeg de coalitiepartijen en D66 mee, die
zijn plannen volmondig goedkeurden. De automobilist gaat minder betalen. Want de
inkomsten van de kilometerprijs zijn straks geringer: 7 miljard in plaats van 8
miljard euro. (De automobilist gaat er dus op vooruit, is de redenering). Maar het
Centraal Planbureau berekende dat dit komt doordat, als straks de kilometerprijs
wordt ingevoerd, er minder wordt gereden.
En dan is het maar nét wat eerlijk is, aldus VVD'er Paul de Krom. 'Als ik mijn auto
de deur uit doe, ben ik ook goedkoper uit.'
Ook bij hem is de irritatie over de gang van zaken rond de informatievoorziening
groot. 'De Kamer moet zich schamen zich zo door de regering te laten chanteren en
onder tijdsdruk te laten zetten.'
Hij verwijst naar de conclusies van de commissie-Duivesteijn die meldde dat de Kamer
zich niet onder druk moet laten zetten. 'En wat doen we nu? Precies dat.'
|
|