Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     

Milieuvriendelijke oplossing verbinding Amsterdam-Almere

De verbinding van de A1 naar de A2, ook wel de A6-A9 verbinding genoemd, is door het kabinet voorlopig verwezen naar een oplossing via de A1 en A10 en een eventuele uitbreiding van de Gaasperdammerweg. Dat wil niet zeggen dat een A6-A9 verbinding door het Geingebied helemaal van de kaart is.
Ondanks alle manipulaties en leugens van milieugroeperingen zoals Natuurmonumenten en zelfs met enige hulp van de AGG als natuurminnende en medelevende omwonenden van de Gaasperdammerweg is het plan van een A6-A9 verbinding voorlopig in de ijskast gezet. Echter Nederland is het meest gebaat bij een echte verbinding van Almere naar Schiphol die niet dwars door woonwijken gaat en dus het meest milieuvriendelijke alternatief is. De regering weet dit, alle omwonenden van de Gaasperdammerweg verenigd in de AGG weten dit en sinds kort weten Diemen en Weesp ook dat spreiding van het noodlot de beste oplossing is voor het terugdringen van files.

Strukton legt hier een uitstekend plan neer, een plan waar Eurlings niet omheen kan. Financieel aantrekkelijk, milieutechnisch aantrekkelijk en congestieverminderend. Als er al uitbreiding van het verkeer moet zijn, dan moet dit niet afgewenteld worden op de gezondheid van omwonenden van bestaande wegen. Amsterdam Zuidoost heeft een goede ontsluitingsweg nodig die niet te veel verkeer aantrekt en die de werkgelegenheid kan stimuleren. Voor Almere en het Noorden van het land zal een tunnel A6-A9 de ideale verbindingsweg zijn naar Schiphol, Amsterdam en de Randstad. Een tunnel waar ook veel betere technische voorzieningen zijn te regelen als in de "kamelenvariant" voor de Gaasperdammerweg waar nog steeds geen goed alternatief gevonden is voor de vervuiling in de directe omgeving van de tunnelmonden.

Kortom een tunnel in de A6-A9 verbinding;

     is tijdens de bouw niet belastend voor verkeer en omwonenden
     is milieuvriendelijker voor mens en natuur!!
     is een gedegen verbinding met alternatieve routes
     is korter voor de automobilist en veroorzaakt minder milieverontreiniging
     is veiliger en sneller, dus economisch aantrekkelijk
     is de kabinetsbelofte die 25 jaar geleden aan de omwonenden van de Gaasperdammerweg is gedaan
     is de ontbrekende schakel uit het rijkswegenplan van 1968
     is veel goedkoper dan alle andere plannen

Wanneer beginnen we met bouwen????

Strukton en TBI Infra bedenken milieuvriendelijke oplossing voor verbinding Amsterdam-Almere (A6-A9)

Strukton en TBI Infra bedenken milieuvriendelijke oplossing voor verbinding Amsterdam-Almere (A6-A9) UTRECHT, 11 augustus 2008 – Strukton en TBI Infra hebben een alternatieve oplossing gevonden voor de verbinding van de A6 en A9 tussen Amsterdam en Almere. Het gaat om een tunnel waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaande buitenlandse technologie om fijnstof geheel af te voeren en te filteren, zonder dat ventilatietorens het landschap ontsieren of vervuilen.
Het plan behelst het realiseren van een sluitende buitenring rond Amsterdam via een tunnel tussen de knooppunten Holendrecht en Muiderberg: de ‘missing link’ tussen de A9 en de A6 richting Almere. De tunnel bestaat uit twee tunnelbuizen, ieder met drie lagen, met een middenlaag voor drie rijstroken. De tunnel loopt ruim langs het Naardermeer, op een grotere afstand dan de huidige A1. Bovendien hoor je hem niet, zie je hem niet en ruik je hem niet. Hij ligt immers onder de grond. Pas na knooppunt Muiderberg richting Almere komt de tunnel weer bovengronds. Bij het ontwerp is gebruik gemaakt van de technische en verkeerskundige ondersteuning van het ingenieursbureau Haskoning.
Strukton Persbericht

Het Parool van 12 augustus

AMSTERDAM - Een tunnel onder het Gein en langs het Naardermeer kost evenveel als de omstreden verbreding van snelweg A9 door Amsterdam-Zuidoost. Aannemer Strukton zegt de tunnel voor twee miljard euro te kunnen aanleggen.
Volgens Strukton is een zes kilometer lange tunnel tussen Muiderberg en Holendrecht daarmee haalbaar binnen het budget dat het kabinet voor een nieuwe weg beschikbaar heeft.
De regering wees een tunnel eerder af vanwege de hoge kosten en fel verzet van de milieubeweging en koos voor verbreding van de Gaasperdammerweg door Zuidoost. Amsterdam, dat zich sterk verzette tegen een bredere A9, draagt daar nu zeventig miljoen euro aan bij.
De keuze was gebaseerd op een kostenanalyse van Rijkswaterstaat. ''Waarschijnlijk zijn ze erg grof geweest bij hun berekening,'' zegt projectleider Frits Verhees van Strukton. ''We gaan uit van een gewone, geboorde tunnel. Er zijn geen speciale technieken nodig.'' De tunnel bestaat uit twee losse tunnelbuizen met elk drie verdiepingen en loopt ruim langs het Naardermeer en Weesp, onder het Amsterdam-Rijnkanaal en het Gein door naar Holendrecht, waar hij aansluit op de bestaande A9.

Bij Muiderberg haakt de weg aan op de A6 naar Almere. Er is geen verbinding met de A1 naar Amersfoort, waarin het Struktonplan verschilt van de plannen van Rijkswaterstaat. ''We trekken ook twintig procent auto's minder,'' zegt Verhees. ''We hebben gekozen niet op de A1 aan te sluiten, om zo het Naardermeer te sparen.'' Dat betekent wel dat er auto's over de Gaasperdammerweg door Zuidoost moeten blijven rijden. ''Maar dat zijn er 2,5 keer minder dan nu.''
De belangrijkste milieubezwaren zijn volgens Strukton opgelost. Bij een gewone tunnel is de luchtkwaliteit bij de uitgangen erg slecht. Volgens Verhees kan fijnstof geheel worden weggefilterd, zonder ventilatietorens. ''De tunnel bestaat uit drie verdiepingen, het wegdek ligt in het midden. De lucht wordt aan- en afgevoerd in de bovenste en onderste laag. Aan beide uiteinden van de tunnel wordt vervuilde lucht gezuiverd met elektrostatische filters, zodat het fijnstof wordt afgevangen.''

Het is volgens Verhees 'bewezen technologie'. ''Zo gebeurt het ook in de langste verkeerstunnel ter wereld, in Noorwegen, in de Elbetunnel bij Hamburg en tunnels in de Alpen. Het heeft ons ook verbaasd dat Rijkswaterstaat nooit met die oplossing is gekomen.''
Het plan is als eigen initiatief ingediend bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat. ''We hebben een gesprek gehad met ambtenaren van het ministerie,'' zegt Verhees. ''Die geven aan dat het lastig wordt omdat de politieke besluitvorming al heeft plaatsgevonden.''
Strukton hoopt nu op interesse bij de gemeente Amsterdam, de Tweede Kamer en de milieubeweging. Die heeft zich altijd verzet tegen een tunnel.




Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm