Nog heet van de pers en zeker zonder tijd om aandacht te besteden aan het Strukton plan,
maken Amsterdam en het Rijk al bekend "Er niets in te zien". Natuurlijk, ze willen
gewoon niet. Amsterdam wil huizen bouwen en is totaal niet geïnteresseerd in het milieu,
behalve als het de Yuppen en SUV rijdende binnenstedelingen betreft. De Bijlmerbewoners
kunnen gewoon stikken in files (op parallelwegen) en stof. En het ministerie van V&W
heeft al zoveel plannen gemaakt en gezien dat ze "weer een nieuw onderzoek zat zijn"
Bovendien liggen er "Herenakkoorden" die zoals altijd over de hoofden van de gewone
mensen worden uitgespeeld.
Onvoorstelbaar dat bestuurders zo hardnekkig kunnen vasthouden aan hun principes.
Onbeschrijfelijk maar wel begrijpelijk. De Amsterdamse plannen gaan uit van een
overkoepelde Gaasperdammerweg die grotendeels door het Rijk wordt betaald en de gemeente
de kans geeft om de grondwinst boven de weg uit te buiten. Dat zo'n weg een
verkeersaanzuigende werking heeft en verkeer op de aanvoerwegen vergroot willen ze
niet horen. Geld, geld en nog meer Eurotekens in het vizier is hun plezier.
Misschien is het Struktonplan geschikt om op de Gaasperdammerweg het fijnstof
terug te dringen, is een opmerking die kant
nog wal raakt, de toevoerkanalen voor lucht en afvoer met filters hebben veel ruimte nodig
en die is er niet in de Kamelenvariant. Duidelijk een geval van desinteresse en
onbenul van Natuurmonumenten. Ze gaan gewoon door met het verspreiden van de leugens
waarmee ze al eerder hun zin hebben proberen te krijgen. Walgelijk dat een milieuorganisatie
niet wil inzien dat milieu veel meer is dan het beschermen van een kunstmatig in stand
gehouden monument.
Het VNO-NCW bij monde van de heer Mooren ziet het juist.
De vrachtwagens blijven omrijden door de Gaasperdammertunnel en brengen grote schade toe
door de extra uitstoot van vervuilende stoffen. VNO-NCW ziet ook met angst en beven
de stagnaties bij ongelukken tegemoet. Er zijn geen alternatieven als we op het ene paard
blijven wedden. Die weddenschap is bij voorbaat verloren.
Het CDA geeft het enige juiste antwoord, deze nieuwe inzichten te willen onderzoeken.
Amsterdam en het rijk zien weinig in het tunnelplan van aannemer Strukton
Het lost de verkeersproblemen in Zuidoost niet op. volgens Het ministerie van Verkeer
die het plaan naast zich neer legt. De CDA-Kamerfractie wil wel nieuw onderzoek.
Strukton zegt kans te zien rijksweg A9 tussen Holendrecht en Muiderberg in een
tunnel onder het Gein aan te leggen voor twee miljard euro. De aannemer claimt
bovendien de belangrijkste milieubezwaren op te lossen.
Desondanks ziet het ministerie van Verkeer geen reden het kabinetsbesluit te herzien.
''Strukton heeft geen nieuwe inzichten geleverd, waardoor we het besluit willen
terugdraaien,'' zegt een woordvoerder van het ministerie. ''Wij gaan gewoon
verder met de voorbereidingen voor de verbreding van de A9.''
Daar denkt de grootste kamerfractie, die van het CDA, anders over. De partij,
altijd al voorstander van een tunnel, wil dat minister Camiel Eurlings, zelf ook
CDA, opnieuw kijkt naar aanleg. Volgens de partij lost een tunnel als enige alle
verkeers- en milieuproblemen op.
De gemeente ziet er niet veel in. ''Dit lost de verkeersproblemen op de
Gaasperdammerweg niet op,'' zegt wethouder Maarten van Poelgeest, die verkeerswethouder
Tjeerd Herrema vervangt. ''In het plan van Strukton blijven er veel auto's door
Zuidoost rijden. Om dat ook op te lossen, is veel meer geld nodig dan Strukton nu
voorspiegelt.''
''Wij zijn absoluut voorstander van een tunnel,'' zegt directeur Bert Mooren van
werkgeversorganisatie VNO-NCW, ''maar om de bereikbaarheid van Amsterdam en Almere
te verbeteren, moeten we nu verder met de Gaasperdammerweg. Met spijt in ons hart.''
Mooren verwacht dat een tunnel op de lange termijn toch noodzakelijk zal zijn
gezien de groei van Almere en de ontwikkeling van de Zuidas.
Natuurmonumenten, dat met succes een lobby tegen de aanleg van een tunnel voerde,
ziet niets in het Struktonplan. ''Het belangrijkste bezwaar blijft dat bij aanleg
van die tunnels niemand kan garanderen dat het water van het Naardermeer op peil
blijft.''
De organisatie erkent dat het plan een voordeel heeft wat betreft fijnstof.
''Maar misschien kan Strukton dat op de Gaasperdammerweg toepassen.''
|
|