Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     

Nog heet van de pers en zeker zonder tijd om aandacht te besteden aan het Strukton plan, maken Amsterdam en het Rijk al bekend "Er niets in te zien". Natuurlijk, ze willen gewoon niet. Amsterdam wil huizen bouwen en is totaal niet geïnteresseerd in het milieu, behalve als het de Yuppen en SUV rijdende binnenstedelingen betreft. De Bijlmerbewoners kunnen gewoon stikken in files (op parallelwegen) en stof. En het ministerie van V&W heeft al zoveel plannen gemaakt en gezien dat ze "weer een nieuw onderzoek zat zijn"
Bovendien liggen er "Herenakkoorden" die zoals altijd over de hoofden van de gewone mensen worden uitgespeeld.

Onvoorstelbaar dat bestuurders zo hardnekkig kunnen vasthouden aan hun principes. Onbeschrijfelijk maar wel begrijpelijk. De Amsterdamse plannen gaan uit van een overkoepelde Gaasperdammerweg die grotendeels door het Rijk wordt betaald en de gemeente de kans geeft om de grondwinst boven de weg uit te buiten. Dat zo'n weg een verkeersaanzuigende werking heeft en verkeer op de aanvoerwegen vergroot willen ze niet horen. Geld, geld en nog meer Eurotekens in het vizier is hun plezier.

Misschien is het Struktonplan geschikt om op de Gaasperdammerweg het fijnstof terug te dringen, is een opmerking die kant nog wal raakt, de toevoerkanalen voor lucht en afvoer met filters hebben veel ruimte nodig en die is er niet in de Kamelenvariant. Duidelijk een geval van desinteresse en onbenul van Natuurmonumenten. Ze gaan gewoon door met het verspreiden van de leugens waarmee ze al eerder hun zin hebben proberen te krijgen. Walgelijk dat een milieuorganisatie niet wil inzien dat milieu veel meer is dan het beschermen van een kunstmatig in stand gehouden monument.

Het VNO-NCW bij monde van de heer Mooren ziet het juist. De vrachtwagens blijven omrijden door de Gaasperdammertunnel en brengen grote schade toe door de extra uitstoot van vervuilende stoffen. VNO-NCW ziet ook met angst en beven de stagnaties bij ongelukken tegemoet. Er zijn geen alternatieven als we op het ene paard blijven wedden. Die weddenschap is bij voorbaat verloren.

Het CDA geeft het enige juiste antwoord, deze nieuwe inzichten te willen onderzoeken.

Amsterdam en het rijk zien weinig in het tunnelplan van aannemer Strukton

Het lost de verkeersproblemen in Zuidoost niet op. volgens Het ministerie van Verkeer die het plaan naast zich neer legt. De CDA-Kamerfractie wil wel nieuw onderzoek.

Strukton zegt kans te zien rijksweg A9 tussen Holendrecht en Muiderberg in een tunnel onder het Gein aan te leggen voor twee miljard euro. De aannemer claimt bovendien de belangrijkste milieubezwaren op te lossen.
Desondanks ziet het ministerie van Verkeer geen reden het kabinetsbesluit te herzien. ''Strukton heeft geen nieuwe inzichten geleverd, waardoor we het besluit willen terugdraaien,'' zegt een woordvoerder van het ministerie. ''Wij gaan gewoon verder met de voorbereidingen voor de verbreding van de A9.''
Daar denkt de grootste kamerfractie, die van het CDA, anders over. De partij, altijd al voorstander van een tunnel, wil dat minister Camiel Eurlings, zelf ook CDA, opnieuw kijkt naar aanleg. Volgens de partij lost een tunnel als enige alle verkeers- en milieuproblemen op.

De gemeente ziet er niet veel in. ''Dit lost de verkeersproblemen op de Gaasperdammerweg niet op,'' zegt wethouder Maarten van Poelgeest, die verkeerswethouder Tjeerd Herrema vervangt. ''In het plan van Strukton blijven er veel auto's door Zuidoost rijden. Om dat ook op te lossen, is veel meer geld nodig dan Strukton nu voorspiegelt.''

''Wij zijn absoluut voorstander van een tunnel,'' zegt directeur Bert Mooren van werkgeversorganisatie VNO-NCW, ''maar om de bereikbaarheid van Amsterdam en Almere te verbeteren, moeten we nu verder met de Gaasperdammerweg. Met spijt in ons hart.''
Mooren verwacht dat een tunnel op de lange termijn toch noodzakelijk zal zijn gezien de groei van Almere en de ontwikkeling van de Zuidas.

Natuurmonumenten, dat met succes een lobby tegen de aanleg van een tunnel voerde, ziet niets in het Struktonplan. ''Het belangrijkste bezwaar blijft dat bij aanleg van die tunnels niemand kan garanderen dat het water van het Naardermeer op peil blijft.''
De organisatie erkent dat het plan een voordeel heeft wat betreft fijnstof. ''Maar misschien kan Strukton dat op de Gaasperdammerweg toepassen.''




Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm