Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     

Het Parool geeft in de rubriek meningen de lezer het woord. Deze keer "Het laatste woord" met een inzending van de AGG en slechts één reactie van een alerte Gaasperdammer die niet aan zijn gezondheid denkt en een 12 baans snelweg door een woonwijk een betere oplossing vindt dan een nette ondergrondse tunnel op de kortste route onder te sparen landschap.

Neem tunnelplan serieus

Meer dan 25.000 Zuidoostbewoners zijn bevreesd voor de toename van luchtvervuiling als de Gaasperdammerweg wordt verbreed. Daarom komt het tunnelplan onder het Gein van aannemer Strukton (Het Parool van 12 augustus) voor onze bewoners als een geschenk uit de hemel.
Een tunnel A6-A9-verbinding is het milieuvriendelijkste alternatief. De regering weet dat, alle omwonenden van de Gaasperdammerweg weten dat en sinds kort weten omliggende gemeenten ook dat spreiding de beste oplossing is voor het terugdringen van files.
Strukton legt hier een uitstekend plan neer: financieel aantrekkelijk, milieutechnisch aantrekkelijk en opstoppingsverminderend.

Amsterdam-Zuidoost heeft een goede ontsluitingsweg nodig die niet te veel verkeer aantrekt en die de werkgelegenheid kan stimuleren. Voor Flevoland en het noorden van het land zal een tunnel A6-A9 de ideale verbindingsweg zijn naar Schiphol, Amsterdam en de Randstad. Daar zijn ook veel betere technische voorzieningen te regelen dan in de 'kamelenvariant' - een van tunnel naar tunnel golvende A9 - waar nog steeds geen goede oplossing is gevonden voor de grote vervuiling in de directe omgeving van de tunnelmonden.

Zonder tijd te nemen voor nader onderzoek van het Struktonplan maken Amsterdam en het rijk al bekend 'er niets in te zien'. Natuurlijk, ze willen gewoon niet. Amsterdam wil huizen bouwen en is totaal niet geïnteresseerd in het milieu, behalve als het om de binnenstad gaat. De Zuidoostbewoners kunnen gewoon stikken in files (op parallelwegen) en stof. En het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft al zo veel plannen gemaakt en gezien dat het geen zin heeft in 'wéér een nieuw onderzoek'.
De Amsterdamse plannen gaan uit van een overkoepelde Gaasperdammerweg die grotendeels door het rijk wordt betaald en de gemeente de kans geeft de grondwinst bij de weg uit te buiten voor huizenbouw. Dat zo'n weg een aanzuigende werking heeft en verkeer op de aanvoerwegen vergroot, wil de gemeente niet horen.
Misschien zijn aspecten uit het Struktonplan geschikt om op de Gaasperdammerweg het fijnstof terug te dringen, is een opmerking van Natuurmonumenten die kant noch wal raakt. De toevoerkanalen voor lucht en afvoer met filters hebben veel ruimte nodig en die is er niet in de kamelenvariant. Walgelijk dat een milieuorganisatie niet wil inzien dat milieu veel meer is dan het beschermen van een kunstmatig in stand gehouden monument, het Naardermeer.
Het VNO-NCW bij monde van de heer Mooren ziet het juist. De vrachtwagens blijven omrijden door de Gaasperdammertunnel en brengen grote schade toe door de extra uitstoot van vervuilende stoffen. VNO-NCW ziet ook met angst en beven de stagnaties bij ongelukken tegemoet. Gelukkig zegt het CDA deze nieuwe inzichten van Strukton te willen onderzoeken.

De auteur is voorzitter van de Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg

Een dag later op 22 augustus 2008 komt er één reactie binnen van Ronny van de Water.

De voorzitter van Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg, roept op op het tunnelplan A6/A9 van Strukton serieus te nemen. Zij claimt deze oproep te mogen doen namens maar liefst 25.000 bewoners van Amsterdam-Zuidoost.

Ongetwijfeld zal een meerderheid van de bewoners die direct langs de A9 wonen haar oproep steunen. Dit ligt echter anders voor de bewoners van Gein en Holendrecht. Voor hen zal een tunnel juist zorgen voor een forse toename van de luchtvervuiling.

Strukton claimt een oplossing tegen de luchtvervuiling te hebben gevonden, die oplossing is er niet voor de kamelenvariant. Een tunnel is dus voor ALLE bewoners een beter alternatief. Tevens ligt het tracé van de Strukton tunnel verder van bewoners verwijderd en staan er geen flats en woningen dichtbij genoeg om direct hinder te ondervinden

Het is een misvatting dat alleen yuppen uit het Gooi tegen de tunnelplannen zijn. Ook zeer veel bewoners van Amsterdam-Zuidoost zijn tegen.

De AGG is er ook voor de tegenstanders, die zich niet bewust zijn van de gevaren. Heel Zuidoost wordt zwaar belast door een te hoge verkeersdruk, te veel lawaai en luchtvervuiling, een tunnel op de plek waar deze de kortste en snelste verbinding van A1 naar A2 maakt is een voordeel voor alle yuppen uit het Gooi en andere inwoners van Amsterdam-Zuidoost.

Het is de voorzitter van de AGG niet kwalijk te nemen dat zij denkt aan haar eigen belangen, maar het is een illusie dat een tunnel door het Gooi- en Geingebied tot minder overlast van het verkeer op de A9 zal leiden. Het aanleggen van een snelweg heeft in Nederland nog nooit ergens tot minder verkeer en/of minder files op de omliggende snelwegen geleid.

Eigen belang is bij de AGG-ers het laatste wat hier speelt. Wij hébben een Gaasperdammmerweg, die nodig is om de Bijlmermeer en Gaasperdam te ontsluiten, het is ONZE weg om de A1, de A2 en de A9 te bereiken. Het zijn juist de tegenstanders van een tunnel door het Geingebied die Almeerders het recht van overpad ontzeggen en de aanwonenden van de Gaasperdammerweg opzadelen met de overlast. De Gaasperdammerweg is NOOIT ontworpen als snelweg. De weg die Nederland nodig heeft is door de milieubewegingen en de weinige omwonenden tegengehouden alleen en uitsluitend uit eigen belang.

Sterker nog, de aanleg van deze tunnel zal alleen maar een toename van de overlast geven, want bij de aanleg van de tunnel A6/A9 zal er immers geen gedeeltelijke overkapping van de A9 komen.

Dat realiseren we ons terdege. maar een kleinere lokale ontsluitingsweg, met 70 km per uur beperking is acceptabeler dan een 12 baans (2x4 plus 2x2 lokaal) gedeeltelijk overkapt monster waar nog geen oplossing is gevonden tegen de emissies.

Het is dan ook volkomen terecht dat de overgrote meerderheid van de politiek niets ziet in de tunnelplannen en het wordt tijd om definitief afscheid te nemen van de tunnelplannen.

Die tunnel zal er vroeg of laat toch moeten komen. Het wordt tijd dat de politiek dat inziet en de wegen daar gaat aanleggen waar ze nodig zijn en niet door woonwijken ten koste van duizenden omwonenden.




Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm