Neem tunnelplan serieus
Meer dan 25.000 Zuidoostbewoners zijn bevreesd voor de toename van luchtvervuiling
als de Gaasperdammerweg wordt verbreed. Daarom komt het tunnelplan onder het Gein
van aannemer Strukton (Het Parool van 12 augustus) voor onze bewoners als een
geschenk uit de hemel.
Een tunnel A6-A9-verbinding is het milieuvriendelijkste alternatief. De regering
weet dat, alle omwonenden van de Gaasperdammerweg weten dat en sinds kort weten
omliggende gemeenten ook dat spreiding de beste oplossing is voor het terugdringen
van files.
Strukton legt hier een uitstekend plan neer: financieel aantrekkelijk,
milieutechnisch aantrekkelijk en opstoppingsverminderend.
Amsterdam-Zuidoost heeft een goede ontsluitingsweg nodig die niet te veel verkeer
aantrekt en die de werkgelegenheid kan stimuleren. Voor Flevoland en het noorden
van het land zal een tunnel A6-A9 de ideale verbindingsweg zijn naar Schiphol,
Amsterdam en de Randstad. Daar zijn ook veel betere technische voorzieningen te
regelen dan in de 'kamelenvariant' - een van tunnel naar tunnel golvende A9 -
waar nog steeds geen goede oplossing is gevonden voor de grote vervuiling in de
directe omgeving van de tunnelmonden.
Zonder tijd te nemen voor nader onderzoek van het Struktonplan maken Amsterdam
en het rijk al bekend 'er niets in te zien'. Natuurlijk, ze willen gewoon niet.
Amsterdam wil huizen bouwen en is totaal niet geïnteresseerd in het milieu,
behalve als het om de binnenstad gaat. De Zuidoostbewoners kunnen gewoon stikken
in files (op parallelwegen) en stof. En het ministerie van Verkeer en Waterstaat
heeft al zo veel plannen gemaakt en gezien dat het geen zin heeft in 'wéér een
nieuw onderzoek'.
De Amsterdamse plannen gaan uit van een overkoepelde Gaasperdammerweg die
grotendeels door het rijk wordt betaald en de gemeente de kans geeft de grondwinst
bij de weg uit te buiten voor huizenbouw. Dat zo'n weg een aanzuigende werking
heeft en verkeer op de aanvoerwegen vergroot, wil de gemeente niet horen.
Misschien zijn aspecten uit het Struktonplan geschikt om op de Gaasperdammerweg
het fijnstof terug te dringen, is een opmerking van Natuurmonumenten die kant
noch wal raakt. De toevoerkanalen voor lucht en afvoer met filters hebben veel
ruimte nodig en die is er niet in de kamelenvariant. Walgelijk dat een
milieuorganisatie niet wil inzien dat milieu veel meer is dan het beschermen
van een kunstmatig in stand gehouden monument, het Naardermeer.
Het VNO-NCW bij monde van de heer Mooren ziet het juist. De vrachtwagens blijven
omrijden door de Gaasperdammertunnel en brengen grote schade toe door de extra
uitstoot van vervuilende stoffen. VNO-NCW ziet ook met angst en beven de
stagnaties bij ongelukken tegemoet. Gelukkig zegt het CDA deze nieuwe
inzichten van Strukton te willen onderzoeken.
De auteur is voorzitter van de Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg
Een dag later op 22 augustus 2008 komt er één reactie binnen van Ronny van de Water.
De voorzitter van Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg, roept op op het tunnelplan
A6/A9 van Strukton serieus te nemen. Zij claimt deze oproep te mogen doen namens
maar liefst 25.000 bewoners van Amsterdam-Zuidoost.
Ongetwijfeld zal een meerderheid van de bewoners die direct langs de A9 wonen
haar oproep steunen. Dit ligt echter anders voor de bewoners van Gein en
Holendrecht. Voor hen zal een tunnel juist zorgen voor een forse toename van
de luchtvervuiling.
Strukton claimt een oplossing tegen de luchtvervuiling te hebben gevonden, die
oplossing is er niet voor de kamelenvariant. Een tunnel is dus voor ALLE bewoners
een beter alternatief. Tevens ligt het tracé van de Strukton tunnel verder van bewoners
verwijderd en staan er geen flats en woningen dichtbij genoeg om direct hinder te
ondervinden
Het is een misvatting dat alleen yuppen uit het Gooi tegen de tunnelplannen
zijn. Ook zeer veel bewoners van Amsterdam-Zuidoost zijn tegen.
De AGG is er ook voor de tegenstanders, die zich niet bewust zijn van de gevaren.
Heel Zuidoost wordt zwaar belast door een te hoge verkeersdruk, te veel lawaai en
luchtvervuiling, een tunnel op de plek waar deze de kortste en snelste verbinding
van A1 naar A2 maakt is een voordeel voor alle yuppen uit het Gooi en andere inwoners van
Amsterdam-Zuidoost.
Het is de voorzitter van de AGG niet kwalijk te nemen dat zij denkt aan haar eigen belangen,
maar het is een illusie dat een tunnel door het Gooi- en Geingebied tot minder
overlast van het verkeer op de A9 zal leiden. Het aanleggen van een snelweg heeft
in Nederland nog nooit ergens tot minder verkeer en/of minder files op de
omliggende snelwegen geleid.
Eigen belang is bij de AGG-ers het laatste wat hier speelt.
Wij hébben een Gaasperdammmerweg, die
nodig is om de Bijlmermeer en Gaasperdam te ontsluiten, het is ONZE weg om de A1,
de A2 en de A9 te bereiken. Het zijn juist de tegenstanders van een tunnel door het
Geingebied die Almeerders het recht van overpad ontzeggen en de aanwonenden van de
Gaasperdammerweg opzadelen met de overlast. De Gaasperdammerweg is NOOIT ontworpen
als snelweg. De weg die Nederland nodig heeft is door de milieubewegingen en
de weinige omwonenden tegengehouden alleen en uitsluitend uit eigen belang.
Sterker nog, de aanleg van deze tunnel zal alleen maar een toename van de
overlast geven, want bij de aanleg van de tunnel A6/A9 zal er immers geen
gedeeltelijke overkapping van de A9 komen.
Dat realiseren we ons terdege. maar een kleinere lokale ontsluitingsweg, met 70 km
per uur beperking is acceptabeler dan een 12 baans (2x4 plus 2x2 lokaal)
gedeeltelijk overkapt monster waar nog geen oplossing is gevonden tegen de emissies.
Het is dan ook volkomen terecht dat de overgrote meerderheid van de politiek
niets ziet in de tunnelplannen en het wordt tijd om definitief afscheid te nemen
van de tunnelplannen.
Die tunnel zal er vroeg of laat toch moeten komen. Het wordt tijd dat de politiek
dat inziet en de wegen daar gaat aanleggen waar ze nodig zijn en niet door woonwijken
ten koste van duizenden omwonenden.
|