Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     

CDA wil onderzoek naar tunnel A6-A9.

Lobbiewerk doe je niet voor niets, het CDA reageert met een nieuwe onderzoek naar een tunnel A6 A9 en laat een ballonnetje op

Toch onderzoek naar tunnel bij Naardermeer

DEN HAAG - Coalitiepartijen CDA en PvdA steggelen over de plannen om de files tussen Amsterdam en Almere op te lossen. Het CDA maakte dinsdag bekend toch een onderzoek te willen naar een tunnel bij het Naardermeer. Volgens de PvdA leidt dat alleen maar tot vertraging en laat het CDA automobilisten in de kou staan.

De tunneloptie werd in 2006 van tafel geveegd. Vorig jaar besloot het kabinet tot wegverbreding om de doorstroom te verbeteren. Maar Tweede Kamerlid GerKoopmans (CDA) vindt dat het kabinet alsnog een voorstel van Strukton moet onderzoeken. Volgens hem is daar voldoende tijd voor. Het kabinet moet van de commissie van deskundigen die milieueffecten van plannen onderzoekt (MER-commissie) toch nog de effecten van kilometerheffing bestuderen. Maar volgens zijn PvdA-collega Roos Vermeij is dat een kwestie van een paar weken en kost een onderzoek naar een tunnel maanden extra. Bovendien wordt met de tunnel een groot groengebied om zeep geholpen.

Eurlings wil onderzoek naar tunnel Naardermeer DEN HAAG - Verkeersminister Camiel Eurlings laat een alternatief plan voor een tunnel bij het Naardermeer onderzoeken. Dit liet hij dinsdag weten.
Het vorige kabinet schrapte nog plannen voor een ondertunnelde snelweg langs het meer, ook onder druk van een lobby van Natuurmonumenten. Het Naardermeer is het oudste bezit van de organisatie.
De keuze van het kabinet viel op wegverbreding op de drukke verbinding tussen Amsterdam en Almere. De Tweede Kamer steunde dat.

Verplicht

CDA-Tweede Kamerlid Ger Koopmans wil nu dat een tunnelvariant van Strukton en TBI Infra onderzocht wordt. Volgens Eurlings gebeurt dat al. Volgens de wet is hij dat verplicht. "Maar ik heb geen enkele aanleiding te denken dat dit plan zo'n ei van Columbus is dat er een andere Kamermeerderheid zal ontstaan."
De VVD wil ook een onderzoek, maar er mag geen vertraging in de wegenaanleg optreden. Volgens coalitiepartij PvdA leidt dat onderzoek alleen maar tot vertraging. Eurlings zei dat hij alles op alles zet om dat te voorkomen.

Effecten

Volgens Koopmans (CDA) is er voldoende tijd voor het onderzoek. Het kabinet moet van de commissie van deskundigen die milieueffecten van plannen onderzoekt (MER-commissie) toch nog de effecten van kilometerheffing bestuderen. De CDA-bewindsman wees de commissie enigszins terecht door te zeggen dat de plannen voor wegbeprijzing niet uitgewerkt zijn.

Achterhoedegevecht

GroenLinks reageert verbolgen op het onderzoek. De minister opent "een achterhoedegevecht waarmee niets en niemand iets te winnen heeft, behalve één bouwbedrijf". De fractie ziet niets in een tunnel, maar is ook tegen de voorgenomen wegverbreding en pleit, als vanouds, voor beter openbaar vervoer.
Verladersorganisatie EVO vindt dat het kabinet er vanwege de economische schade alles aan moet doen om de wegverbreding tussen Amsterdam en Almere zo snel mogelijk uit te voeren.

Natuurmonumenten

Volgens Natuurmonumenten moet het kabinet niet terugkomen op een eerder genomen besluit. "Niet doen, doorgaan op de ingeslagen weg, dat hoort bij ordentelijk bestuur", vindt directeur Jan Jaap de Graeff. Hij wijst erop dat de discussie over het Naardermeer nu voor de derde keer in vijf jaar oplaait. "In 2003 en 2006 gebeurde hetzelfde. Het besluit is genomen en je moet dezelfde discussie niet opnieuw willen voeren."


Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm