CDA wil onderzoek naar tunnel A6-A9.
Lobbiewerk doe je niet voor niets, het CDA reageert met een nieuwe onderzoek naar
een tunnel A6 A9 en laat een ballonnetje op
Toch onderzoek naar tunnel bij Naardermeer
DEN HAAG - Coalitiepartijen CDA en PvdA steggelen over de plannen om de
files tussen Amsterdam en Almere op te lossen. Het CDA maakte dinsdag
bekend toch een onderzoek te willen naar een tunnel bij het Naardermeer.
Volgens de PvdA leidt dat alleen maar tot vertraging en laat het CDA
automobilisten in de kou staan.
De tunneloptie werd in 2006 van tafel geveegd. Vorig jaar besloot het
kabinet tot wegverbreding om de doorstroom te verbeteren. Maar Tweede
Kamerlid GerKoopmans (CDA) vindt dat het kabinet alsnog een voorstel van
Strukton moet onderzoeken. Volgens hem is daar voldoende tijd voor. Het
kabinet moet van de commissie van deskundigen die milieueffecten van
plannen onderzoekt (MER-commissie) toch nog de effecten van
kilometerheffing bestuderen. Maar volgens zijn PvdA-collega Roos Vermeij
is dat een kwestie van een paar weken en kost een onderzoek naar een
tunnel maanden extra. Bovendien wordt met de tunnel een groot groengebied
om zeep geholpen.
Eurlings wil onderzoek naar tunnel Naardermeer
DEN HAAG - Verkeersminister Camiel Eurlings laat een alternatief plan voor
een tunnel bij het Naardermeer onderzoeken. Dit liet hij dinsdag weten.
Het vorige kabinet schrapte nog plannen voor een ondertunnelde snelweg
langs het meer, ook onder druk van een lobby van Natuurmonumenten. Het
Naardermeer is het oudste bezit van de organisatie.
De keuze van het kabinet viel op wegverbreding op de drukke verbinding
tussen Amsterdam en Almere. De Tweede Kamer steunde dat.
Verplicht
CDA-Tweede Kamerlid Ger Koopmans wil nu dat een tunnelvariant van Strukton
en TBI Infra onderzocht wordt. Volgens Eurlings gebeurt dat al. Volgens de
wet is hij dat verplicht. "Maar ik heb geen enkele aanleiding te denken
dat dit plan zo'n ei van Columbus is dat er een andere Kamermeerderheid
zal ontstaan."
De VVD wil ook een onderzoek, maar er mag geen vertraging in de
wegenaanleg optreden. Volgens coalitiepartij PvdA leidt dat onderzoek
alleen maar tot vertraging. Eurlings zei dat hij alles op alles zet om dat
te voorkomen.
Effecten
Volgens Koopmans (CDA) is er voldoende tijd voor het onderzoek. Het
kabinet moet van de commissie van deskundigen die milieueffecten van
plannen onderzoekt (MER-commissie) toch nog de effecten van
kilometerheffing bestuderen. De CDA-bewindsman wees de commissie enigszins
terecht door te zeggen dat de plannen voor wegbeprijzing niet uitgewerkt
zijn.
Achterhoedegevecht
GroenLinks reageert verbolgen op het onderzoek. De minister opent "een
achterhoedegevecht waarmee niets en niemand iets te winnen heeft, behalve
één bouwbedrijf". De fractie ziet niets in een tunnel, maar is ook tegen
de voorgenomen wegverbreding en pleit, als vanouds, voor beter openbaar
vervoer.
Verladersorganisatie EVO vindt dat het kabinet er vanwege de economische
schade alles aan moet doen om de wegverbreding tussen Amsterdam en Almere
zo snel mogelijk uit te voeren.
Natuurmonumenten
Volgens Natuurmonumenten moet het kabinet niet terugkomen op een eerder
genomen besluit. "Niet doen, doorgaan op de ingeslagen weg, dat hoort bij
ordentelijk bestuur", vindt directeur Jan Jaap de Graeff. Hij wijst erop
dat de discussie over het Naardermeer nu voor de derde keer in vijf jaar
oplaait. "In 2003 en 2006 gebeurde hetzelfde. Het besluit is genomen en je
moet dezelfde discussie niet opnieuw willen voeren."
|
|