Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     



Brief AGG naar de heren Koopmans en Lebens

Aan : de heer G. Koopmans en de heer D. Lebens
Van : AGG (St. Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg)
Datum : 30 september 2008

Betreft : aanvullende argumenten waarom gekozen zou moeten worden voor het verbindingsalternatief namelijk de tunnel A6-A9 (en niet voor verbreding van de Gaasperdammerweg -A9-)

Nadelen bij verbreding/ondertunneling/overkapping Gaasperdammerweg:

· Uitvoering van het project verbreding Gaasperdammerweg (kamelenvariant = grotendeels tunnel en overkapping) betekent jarenlang druk verkeer afwikkelen over een gehalveerde weg. Alle ontsluitingswegen naar en van de A9 in Zuidoost zijn al zwaar overbelast en zullen bij aanleg van de tunnel/overkapping nog meer dichtslibben. Dit is van invloed op de economische ontwikkeling van het stadsdeel
· Uitvoering van het project betekent ook een jarenlange overlast van geluidshinder voor de omwonenden van de Gaasperdammerweg en sluipverkeer op wegen in de wijk die daarop niet berekend zijn.
· Er komen geen filters in de schoorstenen die de lucht uit de tunnel en overkapping de wijk inblazen (wel komen er ventilatiegebouwtjes bij de A1 en de A2). Bij verbreding van de Gaasperdammerweg zullen veel meer bewoners getroffen worden door verslechtering van het leefklimaat (vooral luchtverontreiniging) dan bij de aanleg van de tunnel A6-A9
· De Gaasperdammerweg is gelegen op een dijklichaam op de grens van twee polders (Bijlmermeer en Gaasperdam) met verschillend waterpeil. Op aandringen van het Waterschap moet de dijk gedeeltelijk in stand blijven en zullen tijdens de aanleg grote, zeer dure voorzieningen moeten worden getroffen zoals damwanden slaan om het water tegen te houden. Door de huidige dijkweg en waterbuffersingels is een stabiele maar moeizame te handhaven grondwaterstand gegarandeerd. De omwonenden maken zich ernstig zorgen over de verstoring van het evenwicht als er gesleuteld gaat worden aan deze situatie.

Voordelen voor aanleg van een tunnel A6/A9 (onder het Gein)

· De aanleg van een tunnel A6-A9 zal veel korter van duur zijn dan een verbreding/inpassing van de Gaasperdammerweg. In veel kortere tijd kan dus de verkeerscongestie worden opgeheven.
· De aanleg van de tunnel A6/A9 kan ongestoord onder de grond worden aangelegd terwijl het bestaande verkeer over de A9 (Gaasperdammerweg) niet wordt gehinderd door deze aanleg en het verkeer dus door kan gaan.
· Na aanleg van de tunnel A6/A9 ontstaat een vrije ontsluitingsweg (de Gaasperdammerweg), noodzakelijk voor de ontsluiting van Amsterdam-Zuidoost.
· Als de tunnel A6/A9 gereed is dan is dat een enorme milieuwinst want de auto's hoeven dan van A6 richting A9 v.v. niet meer zoveel kilometers om te rijden via de Gaasperdammerweg. Op jaarbasis zijn dat miljoenen autokilometers minder.
· Voor de bewoners rondom de Gaasperdammerweg (meer dan 25.000) betekent het niet verbreden van de weg dat de luchtkwaliteit verbetert als een groot deel van het verkeer van Almere naar Schiphol v.v. via de (Gein)tunnel kan worden afgewikkeld.
· De aanleg van een tunnel A6/A9 heeft een groter draagvlak onder de omwonenden dan verbreding van de Gaasperdammerweg. Hoewel in het verbindingsalternatief ook omwonenden worden getroffen is dit een veel kleiner aantal dan bij de uitbreiding van het stroomlijnalternatief. Het beoogde wegtrace ligt verder van de bebouwing af en schaadt minder mensen en vooral kinderen (scholen en kindertehuizen). De mogelijkheid om emissies af te vangen in het Strukton-alternatief is een goede zaak voor ALLE omwonenden en kan niet worden toegepast op de kamelenvariant.
· De ruimtelijke inpassing is bij deze optie veel beter.

Naardermeer:

· In het TNO-rapport d.d. 11 mei 2006 inzake onderzoek naar de effecten van de hoofdwegverbinding A6-A9 op zoet-zout grondwater nabij het Naardermeer wordt o.a. geconcludeerd dat ter plaatse van het Naardermeer geen effecten optreden voor wat betreft de kwelintensiteit en de zoutbelasting. Ook de effecten op de veranderingen in de chloride concentratie verdeling in het grondwatersysteem zijn te verwaarlozen.
· De waterhuishouding van het Naardermeer is in de praktijk vooral gericht op korte termijn oplossingen. Zo heeft het Naardermeer nog altijd te lijden van wegsijpelen van water, mede door bemaling van het Horstermeer. Om verdroging van het Naardermeer tegen te gaan wordt water uit het IJmeer, na chemische behandeling, in het Naardermeer gepompt. Kosten: defosfatering van de inlaat kost 10 eurocent de kubieke meter. Het gaat om miljoenen kubieke meters en onderhoud van de installaties. Bij de aanleg van een tunnel loopt het Naardermeer absoluut geen gevaar.
· De geplande tunnel A6/A9 heeft nooit door of langs het Naardermeer gelopen.

Tenslotte:

Ooit is aan de bewoners van Amsterdam-Zuidoost de belofte gedaan dat de opwaardering van de Gaasperdammerweg van lokale tot rijksweg slechts een tijdelijk karakter zou hebben. AGG vindt dat snelwegen niet in woonwijken horen.


Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm