Brief AGG naar de heren Koopmans en Lebens
Aan : de heer G. Koopmans en de heer D. Lebens
Van : AGG (St. Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg)
Datum : 30 september 2008
Betreft : aanvullende argumenten waarom gekozen zou moeten worden voor het
verbindingsalternatief namelijk de tunnel A6-A9 (en niet voor verbreding van
de Gaasperdammerweg -A9-)
Nadelen bij verbreding/ondertunneling/overkapping Gaasperdammerweg:
· Uitvoering van het project verbreding Gaasperdammerweg
(kamelenvariant = grotendeels tunnel en overkapping) betekent jarenlang druk
verkeer afwikkelen over een gehalveerde weg. Alle ontsluitingswegen naar en
van de A9 in Zuidoost zijn al zwaar overbelast en zullen bij aanleg van de
tunnel/overkapping nog meer dichtslibben. Dit is van invloed op de economische
ontwikkeling van het stadsdeel
· Uitvoering van het project betekent ook een jarenlange overlast van
geluidshinder voor de omwonenden van de Gaasperdammerweg en sluipverkeer op
wegen in de wijk die daarop niet berekend zijn.
· Er komen geen filters in de schoorstenen die de lucht uit de tunnel en
overkapping de wijk inblazen (wel komen er ventilatiegebouwtjes bij de A1 en
de A2). Bij verbreding van de Gaasperdammerweg zullen veel meer bewoners
getroffen worden door verslechtering van het leefklimaat (vooral
luchtverontreiniging) dan bij de aanleg van de tunnel A6-A9
· De Gaasperdammerweg is gelegen op een dijklichaam op de grens van twee
polders (Bijlmermeer en Gaasperdam) met verschillend waterpeil. Op aandringen
van het Waterschap moet de dijk gedeeltelijk in stand blijven en zullen tijdens
de aanleg grote, zeer dure voorzieningen moeten worden getroffen zoals damwanden
slaan om het water tegen te houden. Door de huidige dijkweg en waterbuffersingels
is een stabiele maar moeizame te handhaven grondwaterstand gegarandeerd.
De omwonenden maken zich ernstig zorgen over de verstoring van het evenwicht
als er gesleuteld gaat worden aan deze situatie.
Voordelen voor aanleg van een tunnel A6/A9 (onder het Gein)
· De aanleg van een tunnel A6-A9 zal veel korter van duur zijn dan een
verbreding/inpassing van de Gaasperdammerweg. In veel kortere tijd kan dus
de verkeerscongestie worden opgeheven.
· De aanleg van de tunnel A6/A9 kan ongestoord onder de grond worden aangelegd
terwijl het bestaande verkeer over de A9 (Gaasperdammerweg) niet wordt gehinderd
door deze aanleg en het verkeer dus door kan gaan.
· Na aanleg van de tunnel A6/A9 ontstaat een vrije ontsluitingsweg
(de Gaasperdammerweg), noodzakelijk voor de ontsluiting van Amsterdam-Zuidoost.
· Als de tunnel A6/A9 gereed is dan is dat een enorme milieuwinst want de
auto's hoeven dan van A6 richting A9 v.v. niet meer zoveel kilometers om te
rijden via de Gaasperdammerweg. Op jaarbasis zijn dat miljoenen autokilometers minder.
· Voor de bewoners rondom de Gaasperdammerweg (meer dan 25.000) betekent het
niet verbreden van de weg dat de luchtkwaliteit verbetert als een groot deel
van het verkeer van Almere naar Schiphol v.v. via de (Gein)tunnel kan worden
afgewikkeld.
· De aanleg van een tunnel A6/A9 heeft een groter draagvlak onder de omwonenden
dan verbreding van de Gaasperdammerweg. Hoewel in het verbindingsalternatief
ook omwonenden worden getroffen is dit een veel kleiner aantal dan bij de
uitbreiding van het stroomlijnalternatief. Het beoogde wegtrace ligt verder
van de bebouwing af en schaadt minder mensen en vooral kinderen (scholen en
kindertehuizen). De mogelijkheid om emissies af te vangen in het Strukton-alternatief
is een goede zaak voor ALLE omwonenden en kan niet worden toegepast op de
kamelenvariant.
· De ruimtelijke inpassing is bij deze optie veel beter.
Naardermeer:
· In het TNO-rapport d.d. 11 mei 2006 inzake onderzoek naar de effecten van
de hoofdwegverbinding A6-A9 op zoet-zout grondwater nabij het Naardermeer wordt
o.a. geconcludeerd dat ter plaatse van het Naardermeer geen effecten optreden
voor wat betreft de kwelintensiteit en de zoutbelasting. Ook de effecten op
de veranderingen in de chloride concentratie verdeling in het grondwatersysteem
zijn te verwaarlozen.
· De waterhuishouding van het Naardermeer is in de praktijk vooral gericht
op korte termijn oplossingen. Zo heeft het Naardermeer nog altijd te lijden
van wegsijpelen van water, mede door bemaling van het Horstermeer. Om verdroging
van het Naardermeer tegen te gaan wordt water uit het IJmeer, na chemische
behandeling, in het Naardermeer gepompt. Kosten: defosfatering van de inlaat
kost 10 eurocent de kubieke meter. Het gaat om miljoenen kubieke meters en
onderhoud van de installaties. Bij de aanleg van een tunnel loopt het Naardermeer
absoluut geen gevaar.
· De geplande tunnel A6/A9 heeft nooit door of langs het Naardermeer gelopen.
Tenslotte:
Ooit is aan de bewoners van Amsterdam-Zuidoost de belofte gedaan dat de
opwaardering van de Gaasperdammerweg van lokale tot rijksweg slechts een
tijdelijk karakter zou hebben. AGG vindt dat snelwegen niet in woonwijken horen.
|