Strukton komt met nieuwe plannen voor een echte oplossing voor de A6/A9
problematiek. De AGG moet hier op inhaken middels vele brieven, telefoontjes en
gesprekken met Strukton, kamerleden, RWS en de minister. De AGG moet snel handelen
en organiseert veel vergaderingen en spoedoverleg.
Brief aan Eurlings
Aan de heer Ir. C.M.P.S. Eurlings,
Minister van Verkeer en Waterstaat,
Plesmanweg 1-6,
2597 JG Den Haag.
Betreft: wegverbinding Schiphol-Amsterdam-Almere; nieuw verbindingsalternatief
Amsterdam, 6 oktober 2008.
Zeer geachte heer Eurlings,
Mogen wij uw aandacht vragen voor het volgende:
In onze stichting Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg (AGG) zitten
vertegenwoordigers van 15 bewonersgroepen die opkomen voor het leefklimaat van ca.
28.000 omwonenden rondom de Gaasperdammerweg.
Zoals wij al verscheidene malen met argumenten (o.a. verslechteren luchtkwaliteit)
hebben aangegeven, is het verbreden van de Gaasperdammerweg absoluut niet onze
keuze maar helaas is tot nu toe anders beslist.
Toen in augustus jl. Strukton en TBI met een plan naar buiten kwamen voor een
alternatieve tunnel A6-A9, waarbij het milieu leidend was, werden wij heel
nieuwsgierig.
Inmiddels heeft AGG kennis genomen van het nieuwe tunnelplan. AGG is ervan
overtuigd dat dit plan vanuit milieuperspectief zeer hoog scoort waardoor vrijwel
alle bezwaren van de tegenstanders worden weggenomen.
Wij hebben vernomen dat u bereid bent om dit verbindingsalternatief te laten
onderzoeken en dat vinden wij een zeer goede zaak want deze innovatieve boortunnel
heeft verkeerstechnisch veel voordelen, o.a.:
1. De tunnel A6/A9 kan ongestoord onder de grond worden aangelegd, terwijl
het bestaande verkeer over de A9 (Gaasperdammerweg) niet wordt gehinderd door
deze aanleg.
2. De aanleg van een tunnel A6/A9 kan veel sneller worden uitgevoerd dan een
verbreding/inpassing van de Gaasperdammerweg. In veel kortere tijd kan dus de
verkeerscongestie worden opgeheven.
3. Als de tunnel A6/A9 gereed is dan is een enorme milieuwinst bereikt want de
auto's rijden dan niet meer van A6 richting A9 v.v. vele kilometers om via de
Gaasperdammerweg. Op jaarbasis zijn dat miljoenen autokilometers minder.
4. De vervuiling in de tunnel en aan de tunnelmonden kan met deze nieuwe methode
wel afdoende worden opgevangen ten voordele van onze leefomgeving. Dit kan niet
in de kamelenvariant.
Vooral de onder 1. en 2. genoemde voordelen zullen u aanspreken. Want hoe eerder
verkeersknelpunten zijn opgeheven hoe beter.
De AGG ondersteunt dus het onderzoek naar deze innovatieve tunnel van harte.
De AGG hoopt en verwacht dat dit plan van Strukton en TBI op zijn inhoud wordt
beoordeeld en een eerlijke kans krijgt in de afweging van verdere besluitvorming.
Met vriendelijke groeten,
. . . . . :
|
|