Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     

Ondanks alle voordelen en pressie op de minister om toch vooral eerlijke beslissingen te nemen en niet de chanterende ondemocratische voorstellen van milieubewegingen en Natuurmonumenten te volgen, komt de minister niet terug van zijn eerder genomen besluiten.
Via onze contacten in de tweede kamer blijkt het volgende:

Uiteindelijk bleek maandag dat alle bestuurders van de betrokken gemeenten, behalve Diemen, een front vormden ten gunste van de stroomlijnvariant, zelfs Weesp en Muiden, die een 14-baans A1 voor de deur krijgen, stemden in vanwege compenserende maatregelen. Er bleef toen in Den Haag maar 1 partij over (het CDA, weliswaar de grootste partij maar geen meerderheid in de Tweede Kamer). Vervolgens heeft Eurlings zijn knopen geteld en de alternatieve tunnel laten vallen.

Ons contact vindt het heel naar voor ons (maar ook voor hemzelf) dat het zo gelopen is.
Wel gaf hij aan dat als schrale troost er meer aan compenserende inpassingsmaatregelen uit is gekomen dan normaal gesproken voor mogelijk wordt gehouden. En daar hebben wij als AGG zeker toe bijgedragen.

Er blijkt een groot respect voor de AGG en men vindt het sneu dat de besluitvorming nu anders loopt dan wij voor ogen hadden. Zie ook een tweetal documenten over de besluitvorming.
Word formaat standpunt minister en uitleg aan de kamer
Word formaat antwoord kamerleden

Geen glazen kap, wel hogere schermen A10 , Minister gaat door met stroomlijnalternatief


28 oktober Het Parool
DEN HAAG - De A10 tussen Diemen en de Watergraafsmeer krijgt geen glazen overkapping. De te verbreden snelweg wordt alleen voorzien van hogere geluidsschermen en stiller asfalt. De door de betrokken gemeenten aangeprezen glazen overkapping is te duur. De glazen koepel, die toch maar weinig effectief zou zijn tegen fijnstof en luchtverontreiniging, zou 311 miljoen euro kosten.

In plaats daarvan heeft minister Camiel Eurlings (Verkeer) geld beloofd voor stil asfalt, hogere geluidsschermen, gevelisolatie en onderzoek naar nieuwe technieken voor geluidsschermen die bijvoorbeeld luchtverontreiniging wegnemen. Het gevolg is dat het lawaai rond de oostelijke arm van de A10 niet toeneemt of zelfs licht afneemt.

De Amsterdamse verkeerswethouder Tjeerd Herrema rekent er daarom op dat de omwonenden er, ondanks de verbreding van de weg met twee rijstroken, in principe op vooruit gaan.
Maar de omwonenden, verenigd in de actiegroep A1-A10 Oost Beter Opgelost, zijn daar nog niet zo zeker van. Dat de glazen overkapping er niet zou komen, hadden ze al zo'n beetje verwacht, zegt woordvoerder Hilde Claas. Bovendien is de actiegroep vooral bezorgd over het extra fijnstof dat het gevolg zal zijn van wegverbreding; de glazen kap zou vooral geluidsoverlast schelen.

Claas zal alle omwonenden op roepen om vanaf maart bezwaar aan te tekenen tegen de plannen. Ook hoopt ze met een burgerinitiatief gedaan te krijgen dat de gevolgen voor de volksgezondheid bij wegverbredingen voortaan expliciet worden meegewogen.
Gisteren sloten de gemeenten een akkoord met Eurlings over de inpassing van alle wegverbredingen waarmee het knelpunt A6-A9 moet worden opgelost. In de afspraken wordt verder voorzien in fietsbruggen langs de A9 en de uitbreiding van een aquaduct over de A1 tot een volwaardig ecoduct.

Eurlings heeft bovendien, na extra onderzoek, nogmaals een streep gehaald door de plannen voor een tunnel door het Naardermeer. Die verbinding van de A6 uit Almere met de A9 naar Schiphol leidt tot twee jaar extra vertraging, concludeert Eurlings, terwijl er geen draagvlak voor is.

Eurlings blijft daarom bij zijn vorig jaar genomen besluit om in plaats daarvan de snelwegen A1, A9, A10 en A6 te verbreden. Ook zijn partij legt zich daar nu bij neer. CDA-Kamerlid Ger Koopmans dwong onlangs extra onderzoek af, nadat uit een plan van de projectontwikkelaars Strukton en TBI Infra was gebleken dat een tunnel door het Naardermeer toch het overwegen waard was. (BART VAN ZOELEN)


Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm