Ondanks alle voordelen en pressie op de minister om toch vooral eerlijke
beslissingen te nemen en niet de chanterende ondemocratische voorstellen van
milieubewegingen en Natuurmonumenten te volgen, komt de minister niet terug van
zijn eerder genomen besluiten.
Via onze contacten in de tweede kamer blijkt het volgende:
Uiteindelijk bleek maandag dat alle bestuurders van de betrokken gemeenten, behalve
Diemen, een front vormden ten gunste van de stroomlijnvariant, zelfs Weesp en
Muiden, die een 14-baans A1 voor de deur krijgen, stemden in vanwege compenserende
maatregelen. Er bleef toen in Den Haag maar 1 partij over (het CDA, weliswaar de
grootste partij maar geen meerderheid in de Tweede Kamer). Vervolgens heeft Eurlings
zijn knopen geteld en de alternatieve tunnel laten vallen.
Ons contact vindt het heel naar voor ons (maar ook voor hemzelf) dat het zo gelopen is.
Wel gaf hij aan dat als schrale troost er meer aan compenserende
inpassingsmaatregelen uit is gekomen dan normaal gesproken voor mogelijk wordt
gehouden. En daar hebben wij als AGG zeker toe bijgedragen.
Er blijkt een groot respect voor de AGG en men vindt het sneu dat de
besluitvorming nu anders loopt dan wij voor ogen hadden.
Zie ook een tweetal documenten over de besluitvorming.
Word formaat standpunt minister en uitleg aan de kamer
Word formaat antwoord kamerleden
Geen glazen kap, wel hogere schermen A10 , Minister gaat door met stroomlijnalternatief
28 oktober Het Parool
DEN HAAG - De A10 tussen Diemen en de Watergraafsmeer krijgt geen glazen
overkapping. De te verbreden snelweg wordt alleen voorzien van hogere
geluidsschermen en stiller asfalt. De door de betrokken gemeenten aangeprezen
glazen overkapping is te duur. De glazen koepel, die toch maar weinig effectief
zou zijn tegen fijnstof en luchtverontreiniging, zou 311 miljoen euro kosten.
In plaats daarvan heeft minister Camiel Eurlings (Verkeer) geld beloofd
voor stil asfalt, hogere geluidsschermen, gevelisolatie en onderzoek naar
nieuwe technieken voor geluidsschermen die bijvoorbeeld luchtverontreiniging
wegnemen. Het gevolg is dat het lawaai rond de oostelijke arm van de A10 niet
toeneemt of zelfs licht afneemt.
De Amsterdamse verkeerswethouder Tjeerd Herrema rekent er daarom op dat de
omwonenden er, ondanks de verbreding van de weg met twee rijstroken, in
principe op vooruit gaan.
Maar de omwonenden, verenigd in de actiegroep A1-A10 Oost Beter Opgelost,
zijn daar nog niet zo zeker van. Dat de glazen overkapping er niet zou komen,
hadden ze al zo'n beetje verwacht, zegt woordvoerder Hilde Claas. Bovendien is
de actiegroep vooral bezorgd over het extra fijnstof dat het gevolg zal zijn
van wegverbreding; de glazen kap zou vooral geluidsoverlast schelen.
Claas zal alle omwonenden op roepen om vanaf maart bezwaar aan te tekenen tegen
de plannen. Ook hoopt ze met een burgerinitiatief gedaan te krijgen dat de
gevolgen voor de volksgezondheid bij wegverbredingen voortaan expliciet worden
meegewogen.
Gisteren sloten de gemeenten een akkoord met Eurlings over de inpassing van
alle wegverbredingen waarmee het knelpunt A6-A9 moet worden opgelost. In de
afspraken wordt verder voorzien in fietsbruggen langs de A9 en de uitbreiding
van een aquaduct over de A1 tot een volwaardig ecoduct.
Eurlings heeft bovendien, na extra onderzoek, nogmaals een streep gehaald door
de plannen voor een tunnel door het Naardermeer. Die verbinding van de A6 uit
Almere met de A9 naar Schiphol leidt tot twee jaar extra vertraging, concludeert
Eurlings, terwijl er geen draagvlak voor is.
Eurlings blijft daarom bij zijn vorig jaar genomen besluit om in plaats daarvan
de snelwegen A1, A9, A10 en A6 te verbreden. Ook zijn partij legt zich daar nu
bij neer. CDA-Kamerlid Ger Koopmans dwong onlangs extra onderzoek af, nadat uit
een plan van de projectontwikkelaars Strukton en TBI Infra was gebleken dat een
tunnel door het Naardermeer toch het overwegen waard was. (BART VAN ZOELEN)
|
|