Gesprek met Strukton
Een gesprek met Strukton naar aanleiding van de tunnelplannen 3 november 2008
De volgende punten zijn besproken:
a.. Vertraging: Als er een nieuw plan ter hand wordt genomen dan betekent dat
inderdaad een vertraging voor RWS met de voorbereidingen. Strukton denkt dat die
vertraging max. 1 jaar is (het Rijk houdt het op 2 jaar). De bouwtijd is maximaal
4 jaar, beslist niet langer. Dus bij elkaar is de klus in 5 jaar gedaan terwijl de
werkzaamheden rond de Gaasperdammerweg op 7 jaar zijn ingeschat. Dus is het Eigen
Initiatief (E.I.) van Strukton 2 jaar eerder klaar.
b.. Verkeershinder tijdens de bouw. Bij het E.I. van Strukton is er geen
verkeershinder. Strukton schat in dat de verkeershinder bij de aanpassing van de
Gaasperdammerweg veel groter zal zijn dan het Rijk wil toegeven. Het Rijk geeft
aan dat ze de problemen allemaal kunnen oplossen maar dat wordt flink onderschat
volgens Strukton.
c.. Milieutechnologie: elektrostatische luchtfiltering wordt door de Minister
afgewezen vanwege te grote milieubelasting. Dat argument is volgens Strukton zwaar
overdreven. Ze grijpen deze argumentatie aan om er van af te zijn.
d.. Politiek: er is op dit moment geen animo onder de meeste politici om over dit
onderwerp nog verder na te denken.
e.. Toekomst: Strukton stopt het plan nu in de la maar verwacht dat er een moment
komt waarop zal blijken dat de huidige besluitvorming heel vreemd is en dat dan
toch hun plan weer ter discussie komt.
f.. Conclusie: de Minister heeft voldaan aan het verzoek om het E.I. Strukton te
onderzoeken maar de ambtenaren hebben hun best gedaan om de negatieve effecten te
vergroten zodat de huidige besluitvormingsrichting in tact bleef. Het beleid bij
Strukton is om naar buiten toe niet te reageren op de recente ontwikkelingen.
|