Het bouwen van wegen gaat niet zo hard als Eurlings zegt
Van onze verslaggeefster Kim van Keken volkskrant gepubliceerd op 03 december 2008
DEN HAAG - Het aanleggen van spoor en wegen in de Randstad, loopt niet zo vlot
als verkeersminister Eurlings publiekelijk doet voorkomen. Belangrijke besluiten
worden ook door deze CDA-minister, precies zoals zijn voorgangers deden, vaak
vooruit geschoven.
Dat blijkt uit een inventarisatie van de officiële cijfers uit het grote
projectenboek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, het Mirt. Zo
wordt het besluit over een nieuwe weg tussen de A13 en de A16 bij Rotterdam
een jaar later genomen (in 2010) dan gepland. De schop voor het duurste stuk
asfalt van Nederland, de A4 Delft - Schiedam, gaat als alles meezit, pas in
2011 in de grond. Een jaar later dan gepland.
Eurlings profileert zich als de man met 'olympische ambities'. Hij zou asfalt
storten. Randstad Urgent, een verzameling van tientallen projecten dat in 2007
werd gepresenteerd, is een van zijn stokpaardjes om dat te bereiken. Bestuurders
die zich niet aan de afspraken houden, zei hij bij de presentatie, worden
publiekelijk aan de schandpaal genageld.
|