Waarom staan er files
Simpelweg, omdat wegen niet zijn aangelegd waar ze wel nodig zijn. Het meest
dramatisch is dat te volgen aan de hand van de wegenplannen en de uitvoering daarvan.
De onderstaande plaatjes komen van autosnelwegen.nl.
Zoals uit onderstaande blijkt loopt Nederland een achterstand op in het aanpassen
van het wegennet. De verkeersminister Camiel Eurlings wil nu snel aan de slag met het
advies van de zogenoemde commissie-Elverding. Vooral de aanbeveling voor een soort
noodwet om knelpunten op te lossen en flessehalzen in wegprojecten te verwijderen
is ''uit mijn hart gegrepen'', zei hij op 19 april 2008.
De commissie onder leiding van oud-DSM-topman Peter Elverding beveelt
spoedwetgeving aan voor grote projecten maar ook voor wegverbreding en
andere wegaanpassingen. De AGG hoopt dat de minister dan ook terugrijpt naar de
oorspronkelijke plannen en Amsterdam de 7 à 8 snelwegverbindingen geeft die het nodig heeft.
In ieder geval, de wegen die er nodig zijn, zoals een goede polderverbinding een A6-A9 en
een betere ontsluiting van de zuidkant van de stad.
Dit zonder noodverbanden op wegen die daar niet voor ontworpen zijn, zoals de
Gaasperdammerweg. En niet de 'noodwet' misbruikt om ons een loer te draaien...
Na oorspronkelijke plannen van Ir Lely, die als minister aan het begin van de 19e
eeuw al een grote toekomst voorzag voor het speeltje van de rijken ondanks het
feit dat er nog geen duizend auto's in Nederland waren. Amerika was het grote
voorbeeld, waar Ford al autowegen bouwde om zijn product te kunnen verkopen.
In 1915 kwam de ingenieur met een voorstel voor de
verbetering van de rijkswegen De eerste wereldoorlog was echter de spelbreker die
investeringen onmogelijk maakten. Pas in 1927 komt het eerste rijkswegenplan.
|
Rond Amsterdam zijn maar liefst 7 ontsluitingswegen gepland.
Weliswaar toendertijd nog één- en tweebaanswegen maar toch, de intensie en het besef was er
volledig. Een grote stad heeft veel wegen nodig. Want autoverkeer is economisch belang.
|
Er is weinig gebeurd, wel plannen maar economische recessie maakt dat van de
plannen van 1927 niet zoveel terecht komt. De plannen van 1938 en 1948 zijn niet
veel verschillend, de tweede wereldoorlog breekt meer af dan dat er opgebouwd wordt.
|
In 1948 is duidelijk een nummerng zichtbaar, de A3, de oorspronkelijke A6 en de
dubbele weg naar Haarlem en Noord-Holland west. In onderstaande plan van 1958 is
er sprake van de Ijzelmeerpolders. De oorspronkelijke A6 wordt geschrapt en de A10 loopt
door tot in het polderlandschap.
|
In 1968 zien we het eerste rondwegprincipe. Een dubbele ring rondom Amsterdam, met
in het zuiden nog een extra oost-west verbinding. De A3 staat nog op de kaart. In deze periode
wordt veel van de achterstand ingehaald.
|
Ondanks vele plannen, begint de afbraak van het wegennet volgens de planning. De A3
wordt geschrapt de 3e ring aan de zuidkant wordt geschrapt en de A6-A9 verbinding wordt
door de milieumaffia weggestemd. Wegverbindingen 22, 25 en 26 worden niet aangelegd.
Het fileleed en de milieuverontreiniging kan beginnen...Van de oorspronkelijk geplande 7 (+1 polderweg)
snelweg ontsluitingen van Amsterdam blijven er nog maar 4 over!!!! Gevolg meer files,
meer oponthoud en een aantasting van het milieu door o.a. verhoogde CO2 uitstoot.
|
Het ergste is nog dat de bewoners de dupe worden van de besluiteloosheid en de zwakheid van
de beslissende regeringen.
Wil u meer weten over de snelwegen van Nederland, ga dan naar
Autosnelwegen.nl en zoek verder op geschiedenis.
|
|
|