Waar een weg onder de grond gaat wordt het stil... Athans dat wordt ons beloofd.
De omwonenden van de Noordelijke Randweg, waar de weg ondergronds is komen te liggen.
in de Sijtwendetunnel (waarover wij eerder berichtten) worden geconfronteerd met meer lawaai
dan hun is beloofd. Wij zijn gewaarschuwd.
Norah maakt meer lawaai dan berekend
Nieuwsbericht Gemeente Leidschendam-Voorburg, 4 februari 2009
Bron: www.n14-norah.nl
In de directe omgeving van de Noordelijke Randweg N14 (Norah) is sprake van veel meer verkeerslawaai dan vooraf was berekend. Dat blijkt uit geluidonderzoek dat de gemeente heeft laten uitvoeren na aanhoudende klachten van omwonenden.
De gemeente neemt de geluidproblemen bij de N14 op in het Geluidactieplan dat op dit moment in de maak is. Ook gaat de gemeente snel in gesprek met Rijkswaterstaat om samen te zoeken naar maatregelen.
Twee onderzoeken, één uitkomst
Het onderzoek is in twee fasen gebeurd. Bij het eerste onderzoek zijn geluidberekeningen uitgevoerd door onderzoeksbureau Goudappel Coffeng. Hier stond de vraag centraal "In hoeverre komt de huidige geluidsituatie rond de N14 nog overeen met de uitgangspunten voor geluid zoals die destijds zijn vastgelegd in bestemmingsplan Sijtwende 2001?".
Bij het tweede onderzoek zijn afgelopen zomer op vier plaatsen bij de tunnelmonden van de N14 geluidmetingen gedaan. Zo ontstond een beter beeld van de werkelijke geluidbelasting van de woningen in de directe omgeving van de N14.
Mogelijke oorzaken
Rond de Sijtwendetunnel zorgen tunnelportalen, tunnelmonden en keerwanden er waarschijnlijk voor dat de oorspronkelijke geluidberekeningen anders zijn dan in de werkelijkheid. Andere oorzaken kunnen zijn dat het aantal auto’s sneller is gegroeid dan verwacht en dat er soms harder wordt gereden dan is toegestaan. Ook het optrekkende verkeer bij de kruising N14-Prins Bernhardlaan veroorzaakt waarschijnlijk meer geluid dan eerder was berekend.
Snel in gesprek met Rijkswaterstaat
De resultaten van het onderzoek zijn voor de gemeente reden om snel actie te ondernemen. In ieder geval wordt het lawaai van de N14 meegenomen in het Geluidactieplan dat in de maak is.
Daarnaast wil de gemeente binnen twee weken in gesprek met Rijkswaterstaat over mogelijke maatregelen. Zo zou het verkeer op de Norah bijvoorbeeld beter moeten doorstromen bij de kruisingen, of zouden er meer snelheidscontroles moeten komen. Ook extra geluiddempende maatregelen bij de ingang van de tunnels zouden kunnen helpen. Onderzoek moet nog uitwijzen of dit soort maatregelen het gewenste effect oplevert.
Bron: Website Gemeente Leidschendam-Voorburg
|
|