Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     

Tweede informatie avond RWS speciaal voor de AGG

Na de eerste informatie avond van 14 oktober j.l. (zie deze pagina van de eerste bijeenkomst) heeft Rijkswaterstaat in samenwerking met de AGG een tweede informatie avond georganiseerd. Er waren 70 personen aanwezig vooral uit de omgeving van het Kantershof, maar ook Maldenhof, Huntum en andere buurten.
Ondanks alle zorgvuldige plannen en beperkende maatregelen bleek op deze avond nogmaals dat het monstrum Gaasperdammerweg in een gedeeltelijke tunnel nog steeds duidelijk maakt dat SNELWEGEN NIET IN WOONWIJKEN thuishoren.
Rijkswaterstaat kon nog niet zeggen of de noord-zuid verbindingen tijdens de bouw doorgankelijk blijven, iets dat zeer belangrijk is omdat veel kinderen naar school gaan "aan de andere kant van de weg" en je niet kan verkopen dat ze maar een paar kilometer om moeten rijden als er gebouwd wordt.
De situatie bij Kantershof is er ook, ondanks de vele aanpassingen niet beter op geworden. De tunnel houdt op bij het Kantershof, zodat de bewoners daar in de toekomst worden geconfronteerd met 12 rijbanen en de uitstoot van een heel tunnelcomplex in hun achtertuin. Hoe de verbinding van deze woonwijk naar het Gaasperpark en de Gaasperplas moet worden uitgevoerd is nog niet bekend.
Voor de AGG is dit een onverteerbare situatie die de leefbaarheid in een hele woonwijk aanzienlijk verslechterterd. Rijkswaterstaat doet er alles aan om de situatie zo draaglijk als mogelijk te maken, maar is afhankelijk van de mogelijkheden die het ministerie van V&W biedt.

Hieronder volgt een beknopte samenvatting van de presentatie Informatie-avond AGG van 17 februari 2010. Het Ontwerp-Tracébesluit. weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere.

ONDERSTAANDE INFORMATIE IS NIET BINDEND EN BEDOELD OM EEN IDEE TE KRIJGEN VAN DE ONTWIKKELING VAN DE PLANNEN, er kunnen geen rechten aan worden ontleend totdat de minister hier goedkeuring aan verleend. Onderstaande gegevens staan ook (nog) niet op de officiele websites van Rijkswaterstaat.

Tweede Informatie-avond AGG project Schiphol-Amsterdam-Almere

Planning Schiphol-Amsterdam-Almere

Project zit nu in de (Ontwerp-)Tracébesluit fase
5 maart 2010:       Start ter visie legging OTB
                    Indienen zienswijze mogelijk
17 maart 2010:      Informatie en inspraak avond
			
September 2010:     Tracébesluit ter visie
                    Beroep mogelijk bij Raad van State
Voorjaar 2011:      Onherroepelijk Tracébesluit
2011 – 2020:        Realisatie project

Planning spoedwet project Holendrecht-Diemen (de spitsstrook benutting)

Najaar 2009 – najaar 2010
      behandeling bezwaarschriften door Raad van State
Voorjaar – najaar 2010
      aanleg pech-havens
      aanbrengen 2-laags ZOAB
      aanbrengen nieuwe belijning
Najaar 2010
      onherroepelijk Wegaanpassingsbesluit (WAB)
      opening spitsstroken
Onderdelen Ontwerp-tracébesluit(OTB) Schiphol-Amsterdam-Almere

   
Ontwerp -tracébesluit is een soort bestemmingsplan
Ontwerp -tracébesluit bestaat uit de volgende elementen:
      Besluittekst
      Overzichtskaarten en detailkaarten behorende bij besluit
      Toelichting op het besluit
      Bijlagen
 
Ontwerp en inpassing



Er komen extra bypasses om verkeer te ontvlechten en zo filevorming te verminderen. Er komt een Nieuwe wisselstrook voor doorgaande A9 – A9 spitsverkeer. De zwarte vlakken op deze en de volgende impressie zijn te slopen objecten (parkeergarage ING, La Place en "het draaiende chinese restaurant.")



De Blauwe vlakken zijn waterbekkens die compenserend werken voor het verdwijnen van het oppervlaktewater en het feit dat het wegoppervlak groter wordt en minder water kan absorberen.


De onderdoorgangen van de Huntumdreef en de twee fietspaden aan weerzijde moeten overgangen worden. Tijdens de bouw zullen verbindingen om en om worden afgesloten voor lange periodes. Veel kinderen van Huntum zitten in Holendrecht op school en zullen het volgende fietspad moeten nemen. De aansluiting van de "onneembare heuvel" (4,5 meter, iets hoger dan nu) wordt een groot probleem. Het talud (de paarse lijn) loopt ook gewoon door de achtertuin van de woningen op Huntum, lekker voor de bewoners toch...


Er komt een herprofilering van de Langbroekdreef, de hoofdverbinding naar Weesp.


De grootste problemen of zoals u wilt de grootste nachtmerrie is de plek waar de tunnel weer naar boven komt. Met dank aan al die mensen die in hun achtertuin geen weg wilden en de echte A6-A9 verbinding onmogelijk hebben gemaakt komt er nu een hele wijk vlak naast 12 banen ellende te liggen. Een alternatief is er niet omdat het wegvlak glooiend aansluiting moet krijgen met de A1 en de rivier de Gaasp in de weg zit. De weg moet over de Gaasp heen en kan er niet onderdoor omdat de A1 te dichtbij zit en de hellingshoek anders te groot wordt. Zo wordt nu het Kantershof geofferd en vooral de bewoners zijn hier de dupe van. Met dank aan de milieumaffia en anderen, u weet zelf wel wie we bedoelen.
In de onderstaande figuur is donkergrijs tunnel en lichtgrijs open weg. Het dunne rode lijntje is een doekje voor het bloeden, een 6 meter hoog geluidsscherm.


Overige bijkomende infrastructurele voorzieningen en maatregelen

hier ben ik 30 dagen oud met mijn broer Aan te passen wegen in Amsterdam
Muntbergweg (S111)
(extra opstelvakken bij de verkeerslichten)
Huntumdreef
(kruist de A9 via het tunneldak)
Gooiseweg (S112)
(nieuw kruispunt toe- en afritten op tunneldak)
Langbroekdreef
(extra opstelvakken bij kruising met Gooiseweg
en nieuw kruispunt met Kromwijkdreef)
Kromwijkdreef (S113)
(idem en kruist de A9 via het tunneldak)
Middenweg (S113)
(extra opstelvakken bij de verkeerslichten)

Aan te passen fiets- en voetpaden in Amsterdam
Abcouderpad, Bijlmerpleinpad, Reigersbospad, Leerdamhof, Nellesteinpad, Gaasperparkpad, Geerdinkhofpad en het fietspad tussen Radioweg en Oosterringdijk
Nieuwe fiets- en voetpaden
fietspad langs de zuidzijde van de A10 tussen km 14,45 en km 12,9 en aansluitend op Onderlangs (Betondorp, via Rozenburglaan)
fietspad langs de zuidzijde van de A9 over de Gaasp, doorlopend tot de bestaande fietstunnel in het Diemerbos (nog afhankelijke van financiering door provincie Noord-Holland)
fietspad over westelijke tunnelmond van de Gaasperdammertunnel, parallel aan de spoorlijn Amsterdam-Utrecht

Mitigerende en compenserende maatregelen natuur
De belangrijkste maatregelen op het traject Holendrecht – Diemen:
       Herstel van lijnbeplanting op het trajectdeel door 
           Amsterdam zuidoost voor de Dwergvleermuis
       Diverse mitigerende maatregelen in Diemerbos 
           (faunapassages, natuurvriendelijke oevers)
       Leveren van een financiële bijdrage aan de realisatie van 
           het inrichtingsplan Diemerbos (9 ha bos en 3,6 ha water) 
           door de Dienst Landelijk Gebied en de Dienst Ruimtelijke 
           Ordening van de gemeente Amsterdam
       Realisatie van 8 ha bos buiten de begrenzing van het 
           inrichtingsplan Diemerbos (RWS en Amsterdam gaan uit 
           van het planten van bomen op het noordelijk talud van 
           de A9 tussen Gooiseweg en Gaasp)
Schadevergoeding

Indien een belanghebbende ten gevolge van dit Tracébesluit schade lijdt of zal lijden, die redelijkerwijs niet of niet geheel te zijnen laste behoort te blijven en ten aanzien waarvan de vergoeding niet of niet voldoende anderszins is verzekerd, kent de Minister van Verkeer en Waterstaat, op grond van artikel 20d, eerste lid van de Tracéwet, op zijn verzoek een naar billijkheid te bepalen schadevergoeding toe.

Ter invulling van het gestelde in artikel 20d eerste lid van de Tracéwet, is de “Regeling Nadeelcompensatie Verkeer en Waterstaat 1999” van toepassing, met uitzondering van artikel 2 eerste lid van voornoemde regeling.

Dus een gewaarschuwt mens telt voor twee, maak foto's van uw huis, uw muren, uw tuin. Vergeet de grondwaterstand niet (foto van de kelder en peil meten)

Windtunnelmetingen en luchtvervuiling (no2 en pm10)


In de bovenstaande figuur is 1 van de vele alternatieven opgenomen voor de uitvoering van de tunnelmond ter hoogte van het Kantershof.
Totaal 5 alternatieven waarvan de variant met 6 meter hoge schermen tot over de Gaasp aan beide zijden nog het beste uit de bus komt. Voor de Westelijke tunnelmond bij Holendrecht is ook de variant met schermen de beste oplossing. hier is zelfs een versie met 12 meter hoge schermen getest. (die het beste voldoet)
Uitgebreide meetgegevens zijn in het bezit van de AGG.


Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm