Tweede informatie avond RWS speciaal voor de AGG
Na de eerste informatie avond van 14 oktober j.l. (zie
deze pagina van de eerste bijeenkomst) heeft Rijkswaterstaat in samenwerking
met de AGG een tweede
informatie avond georganiseerd. Er waren 70 personen aanwezig vooral uit de omgeving
van het Kantershof, maar ook Maldenhof, Huntum en andere buurten.
Ondanks alle zorgvuldige plannen en beperkende maatregelen bleek op deze avond
nogmaals dat het monstrum Gaasperdammerweg in een gedeeltelijke tunnel nog
steeds duidelijk maakt dat SNELWEGEN NIET IN WOONWIJKEN
thuishoren.
Rijkswaterstaat kon nog niet zeggen of de noord-zuid verbindingen tijdens
de bouw doorgankelijk blijven, iets dat zeer belangrijk is omdat veel kinderen
naar school gaan "aan de andere kant van de weg" en je niet kan verkopen dat
ze maar een paar kilometer om moeten rijden als er gebouwd wordt.
De situatie bij Kantershof is er ook, ondanks de vele aanpassingen niet beter
op geworden. De tunnel houdt op bij het Kantershof, zodat de bewoners daar in
de toekomst worden geconfronteerd met 12 rijbanen en de uitstoot van
een heel tunnelcomplex in hun achtertuin. Hoe de verbinding van deze woonwijk
naar het Gaasperpark en de Gaasperplas moet worden uitgevoerd is nog niet bekend.
Voor de AGG is dit een onverteerbare situatie die de leefbaarheid in een
hele woonwijk aanzienlijk verslechterterd. Rijkswaterstaat doet er alles aan om de
situatie zo draaglijk als mogelijk te maken, maar is afhankelijk van de
mogelijkheden die het ministerie van V&W biedt.
Hieronder volgt een beknopte samenvatting van de presentatie Informatie-avond
AGG van 17 februari 2010. Het Ontwerp-Tracébesluit. weguitbreiding
Schiphol-Amsterdam-Almere.
ONDERSTAANDE INFORMATIE IS NIET BINDEND EN BEDOELD OM EEN IDEE TE KRIJGEN VAN
DE ONTWIKKELING VAN DE PLANNEN, er kunnen geen rechten aan worden ontleend totdat
de minister hier goedkeuring aan verleend. Onderstaande gegevens staan ook (nog)
niet op de officiele websites van Rijkswaterstaat.
Tweede Informatie-avond AGG project Schiphol-Amsterdam-Almere
Planning Schiphol-Amsterdam-Almere
Project zit nu in de (Ontwerp-)Tracébesluit fase
5 maart 2010: Start ter visie legging OTB
Indienen zienswijze mogelijk
17 maart 2010: Informatie en inspraak avond
September 2010: Tracébesluit ter visie
Beroep mogelijk bij Raad van State
Voorjaar 2011: Onherroepelijk Tracébesluit
2011 – 2020: Realisatie project
Planning spoedwet project Holendrecht-Diemen (de spitsstrook benutting)
Najaar 2009 – najaar 2010
behandeling bezwaarschriften door Raad van State
Voorjaar – najaar 2010
aanleg pech-havens
aanbrengen 2-laags ZOAB
aanbrengen nieuwe belijning
Najaar 2010
onherroepelijk Wegaanpassingsbesluit (WAB)
opening spitsstroken
Onderdelen Ontwerp-tracébesluit(OTB) Schiphol-Amsterdam-Almere
Ontwerp -tracébesluit is een soort bestemmingsplan
Ontwerp -tracébesluit bestaat uit de volgende elementen:
Besluittekst
Overzichtskaarten en detailkaarten behorende bij besluit
Toelichting op het besluit
Bijlagen
Ontwerp en inpassing
Er komen extra bypasses om verkeer te ontvlechten en zo filevorming te
verminderen. Er komt een Nieuwe wisselstrook voor doorgaande A9 – A9
spitsverkeer. De zwarte vlakken op deze en de volgende impressie zijn te
slopen objecten (parkeergarage ING, La Place en "het draaiende chinese restaurant.")
De Blauwe vlakken zijn waterbekkens die compenserend werken voor het verdwijnen
van het oppervlaktewater en het feit dat het wegoppervlak groter wordt en minder
water kan absorberen.
De onderdoorgangen van de Huntumdreef en de twee fietspaden aan weerzijde moeten
overgangen worden. Tijdens de bouw zullen verbindingen om en om worden afgesloten
voor lange periodes. Veel kinderen van Huntum zitten in Holendrecht op school en
zullen het volgende fietspad moeten nemen. De aansluiting van de "onneembare heuvel"
(4,5 meter, iets hoger dan nu) wordt een groot probleem. Het talud (de paarse
lijn) loopt ook gewoon door de achtertuin van de woningen op Huntum,
lekker voor de bewoners toch...
Er komt een herprofilering van de Langbroekdreef, de hoofdverbinding naar Weesp.
De grootste problemen of zoals u wilt de grootste nachtmerrie is de plek waar
de tunnel weer naar boven komt. Met dank aan al die mensen die in hun achtertuin
geen weg wilden en de echte A6-A9 verbinding onmogelijk hebben gemaakt komt er nu
een hele wijk vlak naast 12 banen ellende te liggen. Een alternatief is er niet
omdat het wegvlak glooiend aansluiting moet krijgen met de A1 en de rivier
de Gaasp in de weg zit. De weg moet over de Gaasp heen en kan er niet onderdoor
omdat de A1 te dichtbij zit en de hellingshoek anders te groot wordt.
Zo wordt nu het Kantershof geofferd en vooral de bewoners zijn hier de dupe van.
Met dank aan de milieumaffia en anderen, u weet zelf wel wie we bedoelen.
In de onderstaande figuur is donkergrijs tunnel en lichtgrijs open weg. Het
dunne rode lijntje is een doekje voor het bloeden, een 6 meter hoog geluidsscherm.
Overige bijkomende infrastructurele voorzieningen en maatregelen
Aan te passen wegen in Amsterdam
Muntbergweg (S111)
(extra opstelvakken bij de verkeerslichten)
Huntumdreef
(kruist de A9 via het tunneldak)
Gooiseweg (S112)
(nieuw kruispunt toe- en afritten op tunneldak)
Langbroekdreef
(extra opstelvakken bij kruising met Gooiseweg
en nieuw kruispunt met Kromwijkdreef)
Kromwijkdreef (S113)
(idem en kruist de A9 via het tunneldak)
Middenweg (S113)
(extra opstelvakken bij de verkeerslichten)
Aan te passen fiets- en voetpaden in Amsterdam
Abcouderpad, Bijlmerpleinpad, Reigersbospad, Leerdamhof, Nellesteinpad, Gaasperparkpad, Geerdinkhofpad en het fietspad tussen Radioweg en Oosterringdijk
Nieuwe fiets- en voetpaden
fietspad langs de zuidzijde van de A10 tussen km 14,45 en km 12,9 en aansluitend
op Onderlangs (Betondorp, via Rozenburglaan)
fietspad langs de zuidzijde van de A9 over de Gaasp, doorlopend tot de bestaande
fietstunnel in het Diemerbos
(nog afhankelijke van financiering door provincie Noord-Holland)
fietspad over westelijke tunnelmond van de Gaasperdammertunnel, parallel aan
de spoorlijn Amsterdam-Utrecht
Mitigerende en compenserende maatregelen natuur
De belangrijkste maatregelen op het traject Holendrecht – Diemen:
Herstel van lijnbeplanting op het trajectdeel door
Amsterdam zuidoost voor de Dwergvleermuis
Diverse mitigerende maatregelen in Diemerbos
(faunapassages, natuurvriendelijke oevers)
Leveren van een financiële bijdrage aan de realisatie van
het inrichtingsplan Diemerbos (9 ha bos en 3,6 ha water)
door de Dienst Landelijk Gebied en de Dienst Ruimtelijke
Ordening van de gemeente Amsterdam
Realisatie van 8 ha bos buiten de begrenzing van het
inrichtingsplan Diemerbos (RWS en Amsterdam gaan uit
van het planten van bomen op het noordelijk talud van
de A9 tussen Gooiseweg en Gaasp)
Schadevergoeding
Indien een belanghebbende ten gevolge van dit Tracébesluit schade lijdt
of zal lijden, die redelijkerwijs niet of niet geheel te zijnen laste behoort
te blijven en ten aanzien waarvan de vergoeding niet of niet voldoende
anderszins is verzekerd, kent de Minister van Verkeer en Waterstaat,
op grond van artikel 20d, eerste lid van de Tracéwet, op zijn verzoek
een naar billijkheid te bepalen schadevergoeding toe.
Ter invulling van het gestelde in artikel 20d eerste lid van de Tracéwet, is
de “Regeling Nadeelcompensatie Verkeer en Waterstaat 1999” van toepassing,
met uitzondering van artikel 2 eerste lid van voornoemde regeling.
Dus een gewaarschuwt mens telt voor twee, maak foto's van uw huis, uw muren,
uw tuin. Vergeet de grondwaterstand niet (foto van de kelder en peil meten)
Windtunnelmetingen en luchtvervuiling (no2 en pm10)
In de bovenstaande figuur is 1 van de vele alternatieven opgenomen voor de
uitvoering van de tunnelmond ter hoogte van het Kantershof.
Totaal 5 alternatieven waarvan de variant met 6 meter hoge schermen tot over de
Gaasp aan beide zijden nog het beste uit de bus komt. Voor de Westelijke tunnelmond
bij Holendrecht is ook de variant met schermen de beste oplossing. hier is zelfs
een versie met 12 meter hoge schermen getest. (die het beste voldoet)
Uitgebreide meetgegevens zijn in het bezit van de AGG.
|
|