Het snelwegennet ten zuidoosten van Amsterdam wordt bepaald door de A1, A10 en de A9.
De AGG houdt zich al meer dan 30 jaar bezig met welzijn en verbetering van de
situatie op de A9, met name het deel Gaasperdammerweg. Toename van verkeer en
overlast op de A9 kan alleen indien de A1 breder en breder wordt. Een verbreding
van de A10 ontlast de parallel gelegen A9 voor een deel.
Afhankelijk van de uitvoering van de verbreding van de A10 en de A1, zullen
metingen in de toekomst bepalen of verbreding van de Gaasperdammerweg
noodzakelijk is. Het zou zomaar kunnen zijn dat een uitbreiding van de A10 en
spitsstrookbenutting van de A9 ons met de lasten laat zitten en nog meer overlast
geeft zonder de volledige overkapping van de Gaasperdammerweg.
Wij blijven dus waakzaam.....
Juist het gebied waar A10 en A1 elkaar raken (Diemen), roeren de omwonenden
zich terecht en protesteren zij tegen uitbreidingsplannen zonder de adequate
maatregelen tegen vervuiling, stof en geluidsoverlast. Het is natuurlijk vreemd
om te denken dat de Gaasperdammerweg geheel wordt overdekt en op een paar
kilometer afstand wegen zonder deze mooie verpakking maar worden uitgebreid.
De aktie die de bewoners van Diemen en Watergraafsmeer nu zijn begonnen is ook in ons
belang. Wegen uitbreiden in bewoond gebeod zonder maatregelen te nemen tegen de
uitstoot van fijn stof, stikstof(di)oxiden, Zwavel(di)oxyden en benzeen is moreel
onverantwoord. Dat geld voor de A1, de A9, de A10 en iedere weg in Nederland.
Onderteken daarom de petitie op
schoongenoegvanvuilelucht.petities.nl
Burgerinitiatief tegen brede A10
AMSTERDAM - Bewoners van Diemen en de Watergraafsmeer zijn een burgerinitiatief
begonnen tegen de verbreding van de A10.
Door 40.000 handtekeningen in te zamelen willen ze de verbreding van de ringweg
A10 op de agenda van de Tweede Kamer krijgen. En wel op hun manier: ook minister
Ab Klink van Volksgezondheid moet meepraten over de wegverbreding.
Volgens de omwonenden, verenigd in de actiegroep A1/A10 Oost Beter Opgelost,
vormt de verbreding van de wegen een aanslag op hun gezondheid. Zij vinden het
daarom een groot gemis dat Klink niet betrokken is. Het ministerie van
Volksgezondheid verwijst hen tot dusver door naar het ministerie van Verkeer.
Eerdere protesten in Den Haag mochten niet baten. In december nam een ruime
meerderheid van de Kamer genoegen met de toezegging van minister Camiel
Eurlings van Verkeer dat hij rond de A10 al meer milieumaatregelen treft
dan wettelijk verplicht is. Met Diemer wethouder Lex Scholten kwam hij onder
meer stil asfalt, gevelisolatie en hoge geluidsschermen overeen.
Maar daarmee wordt alleen de geluidsoverlast en niet de luchtverontreiniging
teruggedrongen. De omwonenden en de Diemer gemeentepolitiek hadden eerder hun
hoop gevestigd op een grote glazen kap over de snelweg, al was ook daar de
luchtkwaliteit maar weinig bij gebaat.
In januari stemde ook de gemeenteraad van Diemen in met de wegverbreding,
ondanks een collectief protest van alle fracties in Den Haag een maand eerder.
Ook in de gemeenteraad vinden ze de met Eurlings afgesproken maatregelen die
de luchtkwaliteit moeten verbeteren eigenlijk onvoldoende. (HET PAROOL)
Het burgerinitiatief kan op internet worden ondertekend:
schoongenoegvanvuilelucht.petities.nl
|
|