Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     



Eurlings schuift kilometerheffing op lange baan

uit de Volksrant 

DEN HAAG - Het juweeltje van dit kabinet, de kilometerheffing, is op de lange baan geschoven. Per brief meldde minister Eurlings (Verkeer) maandagavond dat het niet verantwoord is om het betalen per kilometer al in 2011 in te voeren. Hij vindt de ‘risico’s’ te groot.

Met deze mededeling is het hoge woord eruit. In het regeerakkoord staat dat de heffing vóór 2011 wordt ingevoerd. Coalitiepartners PvdA en ChristenUnie willen dat voor de verkiezingen op z’n minst de vrachtwagens gaan betalen per kilometer.
De praktijk is echter weerbarstiger. Tenminste, volgens regeringspartij CDA en CDA-minister Eurlings. De eisen in het coalitieakkoord zijn dan ook niet gering. Zo mogen de kosten van het systeem slechts 5 procent van de opbrengst (hooguit 350 miljoen euro) beslaan. Bestaande heffingen, zoals de tol in Londen, beslaan 40 procent van de opbrengsten.

Gesteggel

Bovendien is al maanden gesteggeld over de belastingen. De zogeheten opcenten zouden verdwijnen in één kilometerprijs. Maar de provincies sputteren tegen. Die krijgen namelijk de opcenten automatisch en willen een andere vorm van inkomsten terugzien.
Eurlings gaat in zijn brief niet op details in. Maar hij meldt dat het project ‘complex’ is. Hij vindt dat hij met deze mededeling een belofte heeft ingelost. Namelijk: ‘Zorgvuldigheid boven snelheid te stellen.’ In zijn termijn wordt de kilometerheffing niet ingevoerd.

Laf

Tot grote onvrede van de oppositie. ‘Laf’, noemt VVD-Kamerlid Aptroot de brief. De liberalen waren een paar jaar geleden vóór, maar zijn nu tegen de kilometerheffing. ‘De minister heeft steeds een grote mond gehad, hij heeft nooit naar waarschuwingen geluisterd. Nu durft hij de heffing niet in te voeren. Laf. Slappe knieën.’
SP-Kamerlid Roemer zag de bui al lang hangen. ‘Het CDA heeft de kilometerheffing nooit gewild. Ze riepen in de vorige kabinetsperiode: eerst rijden, dan beprijzen.’ Beprijzen betekent betalen per kilometer. De SP is tegen de heffing die ze ‘elitebelasting’ noemt.
De PvdA, voorstander van de heffing, reageert mild. ‘We begrijpen de zorgvuldigheid’, zegt Kamerlid Roefs. ‘We willen geen tweede hsl-drama’. Hij verwijst naar de miljarden vretende snelle trein. De andere voorstander, GroenLinkser Vendrik, zegt echter dat het uitstel van de heffing een klap in het gezicht is van milieuminister Cramer (PvdA). De prijs zou worden bepaald naar milieukenmerken van de auto. ‘Eurlings heeft eerst de luchtvaart gered met het afschaffen van de vliegtaks, en nu dit. Dat is niet goed voor het milieu.’



Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm